On-line rozhovor s Mikkem Hirvonenem

Mikko Hirvonen
velikost textu:
vydáno 16.12.2009 10:15
Jen pár týdnů po šestinásobném mistru světa v rallye Sébastienu Loebovi dorazil do Česka jeho největší rival Mikko Hirvonen. Finský pilot Fordu, který o titul přišel až v závěrečné soutěži ve Velké Británii, stráví v Praze jeden den. Dvojnásobný vicemistr světa si během něj našel čas také pro čtenáře iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. prosince 2009 do 11:30

OTÁZKA: Ahoj Mikko, gratulace k letošnímu výsledku, je vidět že rosteš a letos to byla určitě jen předehra na příští rok :-). Měl bych otázku k tvým začátkům. Dnes, když jsi už prorazil, co by jsi zpětně poradil začínajícím závodníkům s nedostatkem financí? Čeho se vyvarovat, kterým směrem se směřovat, kde máš pocit, že jsi zbytečně ztratil čas, atp..? Díky za odpověd a hodně štěstí do příštího roku. honza_tu5
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Zdravím všechny čtenáře iDNES.cz. Bohužel závody v rallye jsou pro začátek hodně drahá záležitost, ale vždycky můžete prorazit, i když třeba nemáte ty nejlepší podmínky. Když jsem začínal, také jsem neměl nejnovější modely a až časem jsem se propracoval výš. Důležité je vědět, že ne všechno vždycky dopadne tak, jak si přejete, ale důležité je nepřestat si věřit a snažit se překonat i neúspěchy. 16.12.2009 10:58
OTÁZKA: Hello Mikko, On first I need say than I´m fan of Seb Loeb. But I can say than you was faster than Loeb on second half of this seasson. What´s happened? Did you improve your car a too much or you increased your stearing of your car and your skills for the highest level? I need make a tribute for you it was a fantastic struggle. Many thanks for it. Fany, www.f1y.org Fany
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Auto jsme nevylepšili příliš, ale jen trošku. Věděl jsem od začátku sezony, že můžeme porazit Sébastiena, přestože vyhrál prvních pět rallye. Měli jsme vydařené rallye, hlavně na rychlých tratích, jako jsou Polsko, Finsko nebo Austrálie. Je to také díky autu, které je velice dobré. Nikdy jsme neztráceli víru. 16.12.2009 11:03
OTÁZKA: Hi Mikko, as looking forward to Rally Monte Carlo? How often now the Monte Carlo Rally you test? How do you like in the Czech Republic? Thanks for the reply. Ondra Krajča
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Hodně se těším. Monte Carlo mám moc rád. Je to soutěž, na kterou se vždycky hrozně těším,je to obrovská výzva. V Monte Carlu také hodně záleží na podmínkách, v průběhu jedné etapy se může zcela změnit počasí. Těším se, ale tahle rallye je extrémně náročná, mám z ní respekt. Před dvěma dny jsme dokončili první test a ještě před Monte Carlem bude další čtyřdenní test. 16.12.2009 11:08
OTÁZKA: Mikko, mluvil jste po Vašem nástupu k Fordu s Romanem Krestou? Jakou budoucnost dávate seriálu IRC? Děkuji, Zbyněk. Zbyněk
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Když začínali v roce 2006, tak jsme se potkali. Tehdy byl testovacím jezdcem. Myslím si, že na to má, v roce 2005 jezdil výborně. Je jenom škoda, že WRC je omezená, že v ní nemůže jezdit tolik závodníků. Roman by to určitě zvládal. 16.12.2009 11:11
OTÁZKA: Zdravim, sledujete tenis? Nadal nebo federer? pepik
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Sleduju a mám radši Nadala. Když se hrají velké turnaje, snažím se, abych si udělal čas mohl se dívat. 16.12.2009 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, co říká na "údajný návrat M. Schumachera do F1? A jaká šance má podle vás K. Räikkönen v rally? Dokáže se prosadit popř. i zvítězit? Mám obavy z toho, že to bude z jeho strany krok vedle a skončí to propadákem. Jinak přeji hodně úspěchů lojza
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Abych řekl pravdu, F1 už teď moc nesleduju. Ale myslím si, že pro fanoušky by bylo skvělé, kdyby se vrátil. Bude hodně zajímavé, jak se s tím Räikkönen vypořádá. Rallye totiž není jen o řízení, musí se naučit poslouchat pokyny spolujezdce. Tipuju ho tak na páté, šesté místo. 16.12.2009 11:14
OTÁZKA: Hi Mikko. Thanks for great performance this year. I hope, U gonna get Seb next season. What do you think about new Fiesta S2000? Will U be able to fight for victory in Monte Carlo? Kubeek
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Fiesta je překvapivě připravená na závod, přestože za sebou nemá moc testovacích kilometrů. Nejezdil jsem s tím moc, ale pár km, co jel, mě nadchlo. Auto se skvěle ovládá, má dobrý základ. Ale víme, že nás čeká ještě hodně práce. Co se týče Monte Carla, nikdy jsem nezávodil s vozem S2000, takže nedokážu odhadnout své šance, nemůžu to porovnávat. Ale jsem přesvědčen, že máme dobrý základ. 16.12.2009 11:17
OTÁZKA: Hi Mikko, it''s a shame, that you lost the title so closely. :-( I wished it to you very much, cause it is unbelievable, that someone can finaly breathe to the back of Sebastian (the best rally driver). How do you prepare for the Monte Carlo? Do you plan some more tests before the rally? Fiesta looks very nice, but I guess, it will be tough to figth against top pilots with lots of experiences with S2000 and great car, like Fabia and Peugeot. What result will be good for you and Ford there? I wish you good luck next year and I hope you will be the next CHAMP! Thank you for your answers. Tomas P
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Nemyslím si, že přijedeme a hned vyhrajeme, protože konkurence má s auty S2000 víc zkušeností. Nicméně jsem přesvědčen, že máme šanci bojovat o vítězství. 16.12.2009 11:19
OTÁZKA: Dobrý den Mikko, gratuluji Vám k letošní sezóně. V poslední době mne velmi potěšila zpráva o návratu Marcuse Gronholma do světové rallye. Rád bych se Vás zeptal, zdali pro Vás byl Marcus spíše vzor, partner nebo učitel? Jak vnímáte Vaši dlouholetou spolupráci u Fordu? Děkuji za odpověď a přeji další úspěchy v rallye. Luboš Sychra
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Marcus byl kousek ode všeho. Učitel i partner. Ne, že bych se pořád ptal, co dělá, ale už je to, že jsem s ním spolupracoval, mě hodně naučilo. Poté, co skončil, jsme v častějším kontaktu, stali se z nás větší přátelé. Proto se těším, že ho zase uvidím. 16.12.2009 11:22
OTÁZKA: Juha Kankkunen or Ari Vatanen? and explain your choice please..thanx ddd92
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Těžko říct. Ariho si pamatuju z doby Escortu MK II, byl neuvěřitelný. Fotky, které jsem viděl, jsou úchvatné. Na druhou stranu Juha zase vyhrál čtyři tituly se třemi různými vozy. Ale kdybych si měl vyhrát, tak by to byl Juha, protože zůstal déle na špičce, vyhrál béčkama i vozy skupiny A. Byl asi všestrannějším jezdcem. 16.12.2009 11:25
OTÁZKA: Jak by to dopadlo, kdyby Hirvonen řídil Citroën a Loeb Ford? Koloss
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Věřím, že na šotolině by nebyl velký rozdíl. Možná, kdybych byl v citroenu, tak na asfaltu bych měl větší šanci na vítězství, protože na něm je nepatrně lepší. 16.12.2009 11:26
OTÁZKA: Dobrý den , co říkáte vstupu vozidla Š 2000 do IRC a jaky se vám spolupracuje s Janem Kopecký? Pepa
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: S Janem nespolupracuji, protože každý jsme v jiné stáji. Ale odvedl skvělou práci, když jezdil se škodovkou a je to další z jezdců, který by měl jezdit ve WRC. Bohužel v mistrovství světa je málo míst. Škoda je skvělé auto, jedno z nejrychlejší. Ale jsem přesvědčen, že jedinou cestou je sloučit mistrovství světa, S2000 Cup a IRC do jediné série. Doufám, že v roce 2011 se to povede. 16.12.2009 11:28
OTÁZKA: Máte nějaké "důvěrné" informace o vstupu nových automobilek do WRC v roce 2011, kdy budou zavedena nová pravidla? A jaká je vaše nejoblíbenější soutěž? Díky :) Honzaa
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Nejoblíbenější soutěží je pochopitelně Finsko. Znám ho dokonale, nemusím tam moc přemýšlet, líbí se mi styl erzet, které jsou rychlé, je tam hodně skoků i zatáček, které plynou hezky za sebou, a diváci si to užívají. 16.12.2009 11:30
OTÁZKA: Hi Mikko. What kind of pace notes are you using? Can you describe it a little? Jari Mati had a difficuld season this year with ups and downs. Do you think he is able to fight for title next year? Thx for your answers and good luck in 2010. Lukas
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Někteří jezdci používají číselný rozpis, já pracují s grafickým popisem trati. To znamená styl zatáček a podobně. Je důležité, že poznámky si píšu podle toho, jak trať vypadá a ne podle toho, jak bych tam měl jet. Styl řízení do poznámek vůbec nezahrnuji. Jari-Matti měl těžkou sezonu. Uvidíme, co dokáže příští rok. Nebude to pro něj lehké, ale jeho body potřebujeme, aby Ford mohl vyhrát titul ve značkách. 16.12.2009 11:33
OTÁZKA: Ahoj Mikko, chtěl bych v první řadě popřát hodně štěstí tobě i teamu do příští sezony! Mám dvě otázky, první, v příští sezoně se jede více asfaltových soutěží, zaznamenal jsem, že pracuješ na zlepšení svých schopností na tomto povrchu, kdyby jsi měl zhodnotit co je potřebnější pro zvýšení výkonnosti na tomto povrchu, byly by to tvé ridičské schopnosti nebo třeba nastavení nebo výkon Focusu WRC na asfaltu? Druhá otázka je na novou Fiestu S2000, někteří čeští novináří kritizuji, že tento vůz nemá ještě žádný ostrý start a už někteří jezci oznámili, že ho kupují, tedy budou s ním startovat, jako třeba český závodník juniorký mistr světa Martin Prokop, bez toho aby podle těchto novinářů věděli jaká je výkonnost tohoto nového vozu. Ty jsi novou Fiestu S2000 nedávno testoval, co si o tom myslíš, co si myslíš o nové Fiestě a rozhodnutí těchto jezdců s ní startovat? Díky, Tomáš. Tomáš
Mikko Hirvonen ODPOVĚĎ: Co se týče asfaltu, jsou důležité oba elementy - moje schopnosti i auto. Je potřeba se neustále vyvíjet. Co se týče auta, menším problémem je jemná nedotáčivost. Proto budeme letos hodně testovat, abychom to odstranili. Já sám se pokusím zajet si pár závodů na okruzích, abych zlepšil svoje dovednosti na asfaltu. Ford má dlouhou historii v rallye. Christian Loriaux, který fiestu vyvíjel, předtím vyvíjel Focusy WRC, takže má hodně zkušeností. Proto jezdce chápu, že si auto koupili, i když ještě nezávodila. Něco jiného by bylo, kdyby do rallye přišel úplný nováček, potom by si závodníci nekupovali bez předchozího testování. Ale v tomto případě ví, co můžou čekat. 16.12.2009 11:38