Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


O všem rozhodne start, plánují jezdci před Velkou cenou Monaka

Start Velké ceny F1 | foto: Reuters

16 2010
Monte Carlo (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Webber nebo Kubica? Nebo snad Vettel? Napětí v Monackém zálivu by se dalo hodinu před závodem krájet. "O všem rozhodne start," věří Polák Kubica, který si v kvalifikaci vybojoval šanci na druhé vítězství kariéry. Ale s Renaultem by to bylo poprvé. Navíc v jeho domácím závodě.

Fandové kolem trati na tribunách, ale zejména nad ní na skalách, byli na svých místech už po ránu. Jakmile zahlédli dole někoho, kdo by jen trochu mohl vypadat jako některý ze závodníků, ozývali se halasnými výkřiky. Troubením z rozličných trub a máváním vlajkami a vlaječkami svých týmů na sebe upozorňovali v podstatě neustále.

Jak už je na všech závodech formule 1 zvykem, převažovala rudá barva Ferrari. Ale nebyla by to Francouzská riviéra, aby se červené vlně nepostavila žlutá, jenž si před letošní sezonou vzal za svou tým Renaultu.

A poprvé letos má také Renault větší šanci na stupně vítězů než slavná stáj z Maranella. Hvězda Ferrari Alonso začne závod po havárii v tréninu jako poslední, tedy třiadvacet míst za Kubicou.

"Asi nikde jinde není pozice na startu tak důležitá. Ale to neřeším, v roce 2006 se tady Schumacher dostal z posledního místa na body, proč bych nemohl dnes já. Dám do toho všechno," plánuje španělský pilot mnohými považovaný za nejlepšího jezdce formule 1 současnosti, a tedy nejlepšího formulového závodníka světa.

Pořadí v první zatáčce může být jakékoliv. Webber nevyniká bezchybnými starty, třetí na startu Vettel se naopak pravidelně tlačí vpřed. Kubica párkrát svůj Renault nakopl po zhasnutí červených světel hodně dopředu, jindy naopak zaostal.

"Je to o koncentraci, ale i dokonalé technice. Motor, spojka, převodovka, vše musí být na sto procent. Začátkem roku nám starty šly, pak se to zhoršilo a něco jsme měnili. Doufám, že v Monaku to bude jeden z těch lepších začátků. Kdybych se propadl třeba za Massu, už se před něj až do cíle nemusím dostat," vysvětlil Rosbert Kubica, který v kvalifikaci potvrdil, že nikde jinde než v Monaku nemá faktor řidiče na auto tak velký vliv. Na klasickém okruhu by letošní monopost Renaultu nikdy nemohl suverénně převálcovat Ferrari nebo McLaren.

A po startu? Pokud nebude pršet, děsí se televitní diváci po celém světě nudného kroužení. Zato pilotům jízda milimetry od monackých svodidel nudná nepřijde. Ani trochu.

"I když jedete první, není vůbec snadné udržet koncentraci a dostat se až do cíle. V Monte Caru máte neustále plné ruce práce," říká Jan Charouz, který si jako účastník SVětové série Renault okruh vyzkoušel letos poprvé.

"Musíte neustále držet stoprocentní koncentraci, sledovat stav pneumatik a naplánovat zastávku v boxech tak, aby přišla v pravý moment. Možná to vypadá snadně, ale je to velmi, velmi náročné," potvrzuje Charouzova slova jeden z favoritů Robert Kubica.

Kdo zvládne start, uhlídá pneumatiky a vyjde mu to i se zastávkou, bude na proslulých schodech přebírat od monackého knížete vítěznou trofej. A je pravděpodobné, že dnešní vítěz si této pocty bude užívat poprvé.

Minulý rok vyhrál Jenson Button, před ním Lewis Hamilton, dva roky před tím se radoval Fernando Alonso. Už dříve slavili nejslavnější triumf v F1 Jarno Trulli a samozřejmě Michael Schumacher. Všichni budou v neděli na startu, ale ani jeden z nich mezi hlavní adepty na vítězství nepatří. Bude to Webber, Kubica nebo snad Vettel?

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze