Letošní ročník, který odstartuje v neděli bahrajnská Grand Prix, prý nabídne nejvyrovnanější bitvu o titul v historii. Trůn obhajuje rekordně mladý šampion Fernando Alonso s renaultem (24 let).
"Bude to těžké, muselo by všechno opět klapat jako loni," prohlásil Alonso, jenž přestoupí do McLarenu. "Loni jsem snil alespoň o vítězství v závodu a stupních vítězů, ale nakonec se povedlo vyhrát celkově. Letos máme dobré auto a já nemohu mít menší cíle," řekl mistr světa.
Již 57. ročník závodů F1 čítá 18 Velkých cen, GP Belgie byla z mistrovství dočasně vyřazena. Na startu je po čtyřech letech i rekordní počet jedenácti týmů.
Změnila se jména stájí a přibyl jim i úplně nový protivník - Super Aguri s licencí na poslední chvíli a motory Honda.Na startovní listině jsou tři nováčci, včetně Scotta Speeda, jenž bude prvním Američanem v F1 po třinácti letech.
Objeví se i Nico Rosberg - syn mistra světa z roku 1982 - a japonské barvy u Aguri doplní vyzrálý Judži Ide. Do kokpitu BMW-Sauber usedne jako oficiální testovací jezdec i debutující Polák v F1 Robert Kubica.
Pro českého fanouška se mění i poskytovatel televizní zábavy, neboť práva na formuli 1 zakoupila na tři sezony televize Nova. Nejsledovanější česká televizní stanice přeplatila dosavadního majitele práv Primu, a chce nabídnout vyšší kvalitu přenosů. Vzhledem k výběru komentátorů by se jí to mohli i podařit.
Loňský šampionát ovládl Španěl Alonso, vítěz sedmi GP a majitel 133 bodů. Druhý Kimi Räikkönen měl také sedm prvních míst, ale ztratil 21 bodů. Pomyslný bronz nakonec vybojoval veterán Schumacher, jenž přitom měl katastrofální vstup do seriálu. Pohár konstruktérů patřil premiérově Renaultu před McLarenem, kam by měl od roku 2007 zamířit i talentovaný Alonso.
Závody MS vozů formule 1 vznikly v roce 1950. Prvním vítězem byl Ital Giuseppe Farina. O rok později jej na trůnu vystřídal Juan Manuel Fangio z Argentiny, který poté triumfoval ještě v letech 1954-1957 a s pěti tituly byl donedávna nejúspěšnějším jezdcem historie, než jej předstihl Schumacher.
Nesmírně rychlé a divácky atraktivní klání přitahovalo od počátku pozornost, ale vyžádalo si i životy z řad pilotů. V posledních letech se F1 nevyhnuly organizační omyly, přesto zůstává nejsledovanějším motoristickým seriálem světa. Kromě olympiády a mistrovství světa ve fotbale se nikdy netočí tak vysoké finanční sumy.
Změny pravidel v závodech formule 1Ze všech změn pravidel po minulé sezony bude mít návrat výměny pneumatik jednoznačně největší vliv na kvalitu, výsledky a podívanou na závodních tratích formule 1. V sezoně 2005 museli jezdci používat v kvalifikaci i v závodě jedny a ty samé pneumatiky, zatímco letos je mohou měnit, jak se jim zachce.S novým, osmiválcovým motorem přišla další omezení. Motor musí vážit minimálně 95 kg, musí mít minimální výšku těžiště (165 mm nad základní deskou) a úhel sevření válců musí být 90 stupňů. Podle pravidel mohou týmy ještě v sezonách 2006 a 2007 pokračovat s desetiválci omezeními 16,700 otáčkami za minutu a clonou sání 77 mm. Využije ho pouze tým Toro Rosso. Pryč je kritizovaný systém jednoho kvalifikačního kola posledních tří let (a ještě horší sčítací systém začátku sezony 2005). Objevuje se nový, vyřazovací boj o místa na startovním roštu, který by měl přinést více vzrušení. Kvalifikační hodinovka bude nově rozdělena na tři samostatné části. Na konci čtvrthodinových jízd číslo jedna a dvě bude vždy vyřazeno šest nejpomalejších jezdců. Na závěr čeká dvacetiminutový boj deseti nejrychlejších aut o pole position. Každý jezdec může ujet, kolik kol chce, ale během každé z částí se nesmí tankovat. |