Loni si ještě pod názvem Lawi Author osahávali prostředí. „Minulou sezonu jsme pojali jako nultou,“ říká technický manažer Daniel Treml. „Chtěli jsme vstoupit na českou cyklistickou scénu, učit se a nastavit si, jakým směrem se budeme ubírat dál.“
Po této „generálce“, kterou ozdobili 4. místem Tomáše Okrouhlického na českém mistrovství v časovce, začali posilovat.
A to jak finančně (nový hlavní sponzor investiční společnost Topforex), materiálově (kola Lapierre, na nichž jezdí worldtourová stáj FdJ v čele s Thibautem Pinotem) a v neposlední řadě lidsky.
Přišel René Andrle, bývalý aktér Tour, coby hlavní sportovní ředitel. Přišlo také šest nových jezdců, včetně českých reprezentantů v mládežnických kategoriích.
Dalším sportovním ředitelem se stal bývalý cyklokrosař Petr Dlask, jenž chce navrch obstarávat i jakýsi „dětský týmeček“ (jeho slovy) s ještě mladšími nadějemi.
V kádru hlavní stáje Topforex Lapierre je nyní 11 jezdců z Česka. „Kapitánem bude Tomáš Okrouhlický,“ říká Andrle. „On a Michal Malík by měli předávat zkušenosti mladším. Velkým talentem je Jirka Petruš. A jako posily přišli i Roman Lehký, Tomáš Kalojíros nebo Václav Sirůček.“
Rozhodli se, že v roce 2017 zůstanou národním týmem. „Potom, v další sezoně, by se už tým měl posunout mezi kontinentální (třetidivizní),“ plánuje Radim Kijevský.
Tak začínala i německá Bora. Během sedmi let se od nuly vypracovala až mezi worldtourové stáje pro sezonu 2017.
„Za pár let klidně můžeme být prokontinentální (druhodivizní). Materiálově je tým už nyní vybaven nejlépe v republice,“ tvrdí Andrle.
Zatím jedinou českou prokontinentální stájí byl v letech 2008 a 2009 hradecký Whirlpool, poté se však opět vrátil do třetí divize.
„Hlavní myšlenkou našeho týmu je pomoci české cyklistice. Připravit kluky, kteří přicházejí z juniorů. Pomáhat jim v postupných krůčcích,“ vykládá o nejbližším výhledu Treml.
A dlouhodobé cíle? „Posouvat se výš, samozřejmě,“ říká Kijevský, už patnáct let podnikající ve finanční sféře. „Jen zatím nechci moc lítat ve vzduchu.“
Vize druhé divize by znamenala v podstatě zdvojnásobit současný rozpočet, pro prokontinentální týmy je zapotřebí zhruba 2 až 3 miliony eur ročně.
„Zatím propagujeme značky, které stojí o reklamu na území Česka,“ říká Kijevský. „Také kola Lapierre máme přes české zastoupení značky. K posunu výš by to chtělo i nadnárodního partnera.“
Pak by došlo i na nadnárodní složení týmu. „Zatím vyhlížíme talenty ze Slovenska. Jsou tam a potenciál mají velký, ale protože tam neexistuje tolik týmů, ti kluci často nemají kam jít.“