Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nová sezona F1 se naplno rozjíždí. Rvačka o místa v kokpitech vrcholí

V kokpitu Williamsu může nahradit Němce Hülkenberga finančně dobře zajištěný Venezuelan Maldonado. Nebo přijde o kokpit veterán Barrichello? | foto: AP

26 2010
Sestavy špičkových stájí Ferrari, Red Bull, McLaren a Mercedes jsou již delší dobu jasné. Zůstanou beze změn. Ale nejeden menší tým se shání po nových rychlících do kokpitu a zároveň po zlepšení finanční situace. To jsou dva cíle, které se jen zřídka dají skloubit.

I ta nejmenší stáj formule 1 zaměstnává a živí několik set pracovníků. Nejdůležitějším úkolem každého ředitele je tedy zajistit její existenci samu o sobě. Levné body, které FIA od letoška rozdává, těžko mohou nahradit tvrdé dolary na kontě a už vůbec nezaplatí za vraky podél trati.

Například v Koreji se - až na výjimku Timo Glocka – jezdci "zadních" stájí svými výkony nepředstavili zrovna v nenahraditelné formě. Pro příští sezonu se proto chystá nejedna změna. Evropské šampionáty formule 3 letos nevychovaly mnoho superhvězd zítřka, a tak to budou opět především talenty z GP2, kteří dle Perezova vzoru obsadí kokpity F1 sezony 2011.

Kdysi přední tým Franka Williamse se v posledních letech svezl do šedi středu pole. Za přinejlepším průměrné agregáty Cosworth musí platit a zaměstnává jedničku Barrichella, který jistě nejezdí zadarmo. Williamsův kumpán Patrick Head sice již léta blábolí o tom, "jak se situace stáje od příští sezony zlepší", také letos ale vyšla sportovně takřka naprázdno.

Sponzoři před jeho vraty nestojí frontu – ba naopak. Manažer talentované Williamsovy dvojky Nica Hülkenberga, Willi Weber by se tedy měl pro jistotu poohlédnout i o dům dál. "Nico je ve formuli 1, aby vydělával," říkal již před rokem Weber a Hülkenberg notuje stejnou písničku: "Chci, aby si mne stáj vybrala pro můj talent a ne pro peníze mecenášů."

Bude zajímavé pozorovat, zda se s tímto přístupem v Grand Prix udrží. Na svou velkou příležitost totiž čeká státními penězy dobře zaopatřený Pastor Maldonado z Venezuely. Mistr GP2 je jedním z mála mladíků "na trhu", u kterých souhlasí ona rovnice peněz a talentu a ještě v Abú Zabí si poprvé Williams-Cosworth vyzkouší. "Příští rok budu ve formuli 1 – a sice v jednom ze zaběhlých týmů," věděl Maldonado již před časem najisto...

LOTUS 2010. Testovací pilot Fairuz Fauzy monopostem malajsijského týmu Lotus.S GEJZÍRY V ZÁDECH. Pilot Lotusu Kovalainen při prvním tréninku Velké ceny Belgie.

Noví jezdci se mohou objevit v týmu Lotus. Trulli ani Kovalainen nemají své místo jisté.

Jedním ze sponzorů, které Williams letos ztratí, je módní label McGregor. Toto značka již dlouho podporuje Gieda van der Gardeho, dalšího odkojence GP2. Nizozemcův manažer je zároveň ředitelem McGregora a poslední týdny vede rozhovory se stájemi Lotus, Virgin a Hispana. Zvláště tmavozelené Lotusy s motory Renault jsou středem zájmu nových jezdců a oba bezbarví piloti ročníku 2010 Trulli s Kovalainenem by si neměli být svým pracovním místem příliš jisti.

Do nejisté budoucnosti vyhlíží i dvojka stáje Virgin, Lucas di Grassi. Příliš často letos zůstal ve stínu výborného Glocka a když na sebe upozornil, tak spíše hloupými nehodami jako v Koreji. Belgičan Jerome d´Ambrosio si Brazilcův vůz již směl vyzkoušet a jeho mecenáš, majitel Renaultu-F1, Gerard Lopez, mu údajně nastřádal tři milony z pěti, které Virgin za "zametání pole" žádá.

Jistě by překvapilo, kdyby i Toro Rosso nastoupil beze změn. Buemi a Alguersuari prošli "školou talentu" Helmuta Marka za nekřesťanské peníze Red Bullu až do formule 1. Oba ale rychle narazili na hranice svých možností, aniž by projevili náznaky zlepšení směrem top-ten. Jednoho z nich proto pravděpodobně vystřídá Markův nový "objev", Daniel Ricciardo. Bývalý mistr britské F3 již letos fungoval jako náhradník Red Bullu a je "vždy připraven".

Druhý kokpit bude obsazen podle toho, zda Dietrich Mateschitz bude i nadále ochoten platit za čtyři vozy F1 – nebo jestli se Franz Tost bude muset poohlédnout po jezdci s "věnem". Po Williamsu a Renaultu tedy představuje Toro Rosso třetí nejatraktivnější kokpit pro ctižádostivé debutanty.

Jezdce s věnem totiž hledá pro druhý kokpit vedle silného Kubici i Renault. Tatínek Vitalije Petrova již letos z velké části financoval chod týmu a jeho syn se zrovna neztrapnil. Těžko ovšem říci, zda dá Lopez nestálému ex-vicemistru GP2 další šanci a kde Rusové s jejich miliony příští rok zakotví. Plejáda jezdců, které sám pan Lopez svými tajuplnými prostředky podporuje, je velká...

Karun Čandhok

Karun Čandhok patří k horkým kandidátům na návrat do kokpitu formule 1.

Co Rusko chystá až pro rok 2014, čeká Indii již příští sezonu: vlastní velká cena. Bylo by proto udivující, kdyby se Ecclestone nepostaral o kokpit pro Karuna Čandhoka. Logickým krokem by bylo angažmá v pseudo-národní stáji Force India Čandhokova rodinného přítele Vidžaje Mallyi. Tato rošáda ovšem nebude jednoduchá. Bývalý tým Jordan si z bůhví jakých důvodů udržuje Němce Sutila a do druhého kokpitu cpe dodavatel Mercedes svého bledého chráněnce Di Restu, pro což Norbert Haug ani v Německu nenachází širokého pochopení...

A nejhorší tým F1 Hispania? Bruno Senna těžko najde dosti prostředků, aby udržel své velké jméno na soupisce GP i další rok. Pokud tento tým přežije, tak opět jen díky penězům svých více či méně talentovaných zaměstnanců za volantem. Záleží na FIA, kdo a jak ji "přesvědčí" o svém "nutném poslání" jezdit ve stejný čas po stejné dráze s Vettelem a Alonsem.

Nejen pro Hispanii ovšem platí: Když bude – jako letos – nejhůře, tak je tu pořád ještě ta maličká, tichá paní s výrazně namalovanými rty a věčně ustaraným výrazem obličeje. V padoku nepustí svého synka z očí a pohybuje se zásadně v jeho těsném závětří. Stejně tak tuto Asiatku nepustí z očí ani někteří šéfové týmů: její kabelka je totiž plná krytých šeků a milá zlatá paní Jamamotová ráda pomůže z nouze. Ale pozor: něco za něco.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze