Autoři jsou zkušení konstruktéři
Pro kategorii nazývanou ještě nedávno Formule Škoda konstruoval nový monopost známý stavitel Antonín Filípek, který své umění prokázal například při konstrukci sportovního vozu Tatra pro Metalex. Jako spolupracovník se na stavbě podílel stále aktivní jezdec Jan Schwarz, jenž se snažil před několika lety oživit startovní pole úspěšným monopostem Delta a celý projekt zajišťovala společnost Křenek Motorsport.
„Vzhledem k neutěšené situaci v mistrovských kategoriích okruhového šampionátu jsme se rozhodli pomoci Formuli Škoda, jenž bývala velmi dobrým odrazovým můstkem pro začínající jezdce i týmy. Společně s technickými komisaři a stávajícími účastníky této třídy jsme pro začátek pozměnili technické předpisy a v další fázi začali konstruovat nový vůz," sdělil šéf ladičské firmy Josef Křenek.
„Byl jsem velmi rád, že jsme se dohodli na spolupráci s Filípkem a Schwarzem, protože jejich zkušenosti a nápady jsou jako bezedná studnice. Nepředpokládal jsem však, že vytvoříme něco výrazně výjimečného. Za těch třicet let co formule Škoda existuje bylo vymyšleno a vyzkoušeno už tolik technických řešení a variant, že je těžké hledat něco zázračně nového. Prvotním záměrem bylo, že vylepšíme před šesti roky postavenou plzeňskou formuli Intech, aby pořizovací hodnota formule byla co nejnižší a dostupná pro začínající závodníky. Při důkladnějším rozboru jsme ovšem postupně zjišťovali, že to nepůjde a musíme postavit zcela nový monopost," řekl dále bývalý vrchařský mistr republiky z roku 1995.
Plány a skutečnost
V průběhu sezóny bylo plánováno postavit tři nové formule do jejichž kokpitů měli postupně usednout Jiří Jupa, Radek Mifka a mladý Michal Matějovský. První dva vozy měly být dokončeny v březnu a původní plány počítaly s jejich nasazením už v úvodním dubnovém mistrovském podniku v Brně. Nakonec ale světlo světa spatřil zatím jen jeden stroj, který absolvoval své první závody až v květnu v Mostě. Jiří Jupa jako testovací jezdec týmu Křenek Motorsport pak s vozem startoval ve zbývajících mistrovských kláních a účastnil se také několika závodů do vrchu.
„Až do poslední chvíle jsem věřil, že první mistrovské závody na Masarykově okruhu stihneme. Časový skluz byl ovšem větší než jsem předpokládal a nebylo daleko k tomu, že jsme odvolávali účast i ve druhém podniku," uvedl Křenek. „S celým projektem jsme začali teprve loni na podzim a ukázalo se, že půl roku na stavbu nového vozu je příliš krátká doba. Vliv na zdržení mělo také to, že jsme chtěli zpočátku vylepšit starší vůz. V konečné fázi nás velmi zbrzdila výroba různých přípravků," konstatoval Křenek.
Zdržení a menší možnost testování nakonec neměly výraznější vliv na výkonnost a spolehlivost nové krásné žluté formule ladných tvarů s typickým tvarem pro školní monoposty. Auto, jenž dostalo oficiální název až několik dní před svým prvním startem, sice při svém debutu nenajezdilo mnoho kilometrů, v dalších závodech se ale stále zlepšovalo.
„Nedlouho po začátku prvního měřeného tréninku se auto zastavilo s poruchou benzínové pumpy a v prvním závodě jezdec vůz odstavil už po dvou kolech kvůli uvolněné hadici v chladícím systému," sdělil Křenek a dodával: „Dalo se očekávat, že auto bude trpět dětskými nemocemi. Ani sebedůkladnější testování neodhalí všechny závady, jaké se můžou vyskytnout při závodě. Technických problémů jsme ale nakonec mnoho neměli a vůz v dalších závodech fungoval velmi dobře."
Hodnocení? Stáj je spokojena
S celkovým umístěním nové formule v první sezóně je tým Křenek Motorsport spokojen. „Mým osobním cílem bylo zdolat v přímém souboji celkového vítěze Tomáše Chabra a to se nám nepodařilo. Náš vůz byl pomalejší a vyhrál pouze jeden závod, v němž Chabr nedojel. Postupně jsme ale zrychlovali, v každém podniku o jednu vteřinu na kolo a kdyby se konal ještě jeden závod, už bychom zřejmě s Chabrem svedli vyrovnanou partii," uvedl Josef Křenek a dodával: „Druhé místo v konečném hodnocení je také solidní a lze to považovat za úspěch."
Spokojen s vozem byl rovněž jezdec. „Přestože jsme nestačili vyzkoušet více variant nastavení podvozku, neměl jsem proti němu žádné výhrady. Naopak jízdní vlastnosti auta jsou špičkové a nebojím se říci, že se přibližují formuli 3. Auto v rychlých zatáčkách už nejede pod smykem, ale drží hezky stopu. Velmi spokojen jsem byl také s převodovkou Hewland. Řazení bez spojky bylo rychlejší," chválil Jiří Jupa.
„Připomínky jsem měl pouze k motoru. Na rozdíl od soupeřů, kteří ještě měli starší třináctistovky, jsme používali novější agregát objemu 1400 ccm a tomu chyběl vyšší výkon. To je ovšem otázka dalšího vývoje stejně jako u aerodynamických prvků. V posledních závodech jsem startoval s jiným přítlačným křídlem podobným jaký mají vozy formule 1 Jordan a chování auta na trati bylo výrazně lepší," řekl dále bývalý šampión Formule Škoda.
První zkušenosti přinesly přestavba vozu
Jupovy připomínky se staly předmětem dalších úprav, které formuli čekají v zimní přestávce, kdy dojde k výrobě dalších monopostů. „Letošní model výrazně inovujeme hlavně v oblasti aerodynamiky a pohonné jednotky. Zřejmě dojde k přestavbě na model 02 a vyrobena by měla být minimálně ještě jedna formule.
S jedním vozem bude startovat Radek Mifka a druhý bude řídit dosud motokárový jezdec František Marhoul," sdělil Josef Křenek a dodával: „Těší mě zvýšený zájem jezdců o Národní formuli. Oproti loňsku se jejich počet ztrojnásobil a to naznačuje, že naše úsilí není zbytečné. Navíc jednáme o možnosti startů vozů formulí Ford s motory Škoda, čímž by se startovní pole dále výrazně početně posílilo."
Jiří Jupa s novým monopostem FIKS-01 Národní formule v Mostě. |