Toyota navázala na dosavadní úspěchy roku 2009, ale pole position? To možná nečekali ani v sídle týmu v Kolíně nad Rýnem. Na takový úspěch čekala stáj od Velké ceny Japonska 2005.
A pokud by se v neděli podařilo zvítězit, oslavy by nebraly konce. Tým největší světové automobilky ještě ve formuli 1 nevyhrál. Nikdy.
Ve čtvrtém závodě sezony přišel druhý kvalifikační double. Po triumfu Brawn GP v Austrálii se přidala v pouštním království Toyota.
Trulli s Glockem byli ve vedení od prvních chvil závěrečné části kvalifikace. Na chvíli je předstihli Button s Hamiltonem, ale finálová letmá kola na nových super-měkkých gumách jezdci Toyoty zcela ovládli.
Lídr šampionátu Button se musel spokojit se čtvrtým časem za stále lepším Vettelem, jeho týmový kolega Barrichella nestačil ani na Hamiltona, který byl rychlý navzdory zátěži, kterou představuje systém obnovení brzdné energie, velmi rychlý. Ten mu ovšem v nedělním závodě měl dát nad soupeři vpředu výhodu.
S KERS pojedou i na startu sedmý Alonso, osmý Massa a desátý Räikkönen. Mezi lepšící se piloty Ferrari pronikl Nico Rosberg s Williamsem.
Narozdíl od Ferrari a McLarenu pokračuje v katastrofických výkonech stáj BMW-Sauber, která loni pravidelně bojovala o vítězství. Německo-švýcarský tým jako jeden z posledních nenasadil v Bahrajnu napodobeninu dvojitého difuzoru nebo další nové aerodynamické prvky a na postup do finále kvalifikace Hiedfeld s Kubicou neměli.
První část (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Takové vedro jezdci seriálu formule 1 dlouho nepoznali. Ručička teploměru se vyšplhala k téměr 40 stupňům Celsia, povrch asfaltu na dráze rozpálilo slunce přes padesát.
Podle výsledků tréninků se dalo usuzovat na návrat favoritů - McLarenu i Ferrari se nebývale dařilo a oba tyto týmy (spolu s BMW-Sauberem a Renaultem) nasadily obě auta se systémem obnovení brzdné energie.
Sedm minut před koncem jízd vylétl nahoru s nejlepším časem úřadující šampion Lewis Hamilton, a když se za něj zařadil týmový kolega Kovalainen, po dlouhé době svítily v čele výsledkové listiny dva mclareny.
Ale trénink ještě nekončil. Dvě minuty před závěrem se na první místa prodrali jezdci Toyoty, ale vzápětí se mezi ně vtěsnal Vettel s vozem Red Bull, který zajel svoje první skutečně rychlé kolo za celý víkend.
V úplném závěru se rozhodli přidat favorité z Brawn GP. Button s Barrichelem se zařadili mezi nejrychlejších pět až po uplynutí časového limitu.
Sebastian Vettel dokázal v posledním kole ještě zrychlit a připsal si nejrychlejší čas dosavadního průběhu. Ale v týmu Red Bull panoval spíš smutek - Mark Webber si nechal letmé kolo na úplný závěr a na postupový čas nedosáhl. Vypadalo to, že ho zblokoval jeden za pomalých strojů Force India. Vyjel si druhý nejhorší čas.
"Zbrzdil mě Sutil," potvrdil Australan novinářům po vystoupení z kokpitu. Sutil uvedl, že si myslel, že Webber není v letmém kole a omluvil se mu.
Spolu s Webberem vypadli i Bourdais a Buemi z italského Red Bullu a Fisichella se Sutilem z Force India. Na poslední chvíli se zachránil Fernando Alonso, ale jeho až čtrnáctý čas byl pro Renault zklamáním.
Druhá část (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 5 nejpomalejších končí)
Už nebylo překvapením, že do čela vylétl Vettel, ani to, že ještě o dvě desetiny vteřiny zrychlil. Mladík z Red Bullu chce v Bahrajnu další vítězství.
Na problémy v předcházející části nechal rychle zapomenout Alonso, který se od prvních kol držel mezi nejlepšími.
Suverénního Vettela až do samého závěru patnáctiminutovky už nikdo neohrozil. Glock a Trulli s rychlými Toyotami se zařadili kousek za něj. Pohodlně postupoval ze čtvrtého místa Kimi Räikkönen, problémy neměli ani Button a Barrichello z Brawn GP.
Radovali se také Massa, Rosberg a Hamilton. Naopak vypadl druhý jezdec McLarenu Kovalainen, který se vrátil do garáže příliš brzo. Nestačil ani Rosbergův týmový kolega Nakadžima.
Podle očekávání vypadl Piquet s Renaultem a bez šance byla dvojice BMW-Sauberu - jejich auta momentálně na špičku nemají.
Třetí část (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
Než se jezdci vydali do boxů k závěrečnému přezutí pneumatik, byli v čele jezdci Toyoty a rychlejší byl opět o něco Glock.
Jenže přidali Button a Hamilton a pořadí v čele se měnilo. Ale na dráze ještě byli nejrychlejší. Toyotám, které pravděpodobně měly v nádrži málo paliva, nikdo nestačil. S pohodlným odstupem získali Trulli a Glock kvalifikační double.
Do druhé řady se postaví Vettel z Red Bullu a Button z Brawn GP. Na Hamiltona zůstala pátá příčka. V kvalifikaci byla ale nejlepším jezdcem se systémem KERS.
Kvalifikace Velké ceny Bahrajnu:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:33,431 |
2. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:33,712 |
3. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 1:34,015 |
4. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1:34,044 |
5. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1:34,196 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1:34,239 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:34,578 |
8. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:34,818 |
9. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:35,134 |
10. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:35,380 |
Vypadli po 2. části | ||||
11. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 1:33,479 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:33,221 |
13. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:33,495 |
14. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:33,562 |
15. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:33,608 |
Vypadli po 1. části | ||||
16. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:33,722 |
17. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 1:33,753 |
18. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:33,910 |
19. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:34,038 |
20. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:34,159 |