Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Newey to dokázal. Pomohou mu Vettel s Webberem splnit i druhou část mise?

8 2010
Kdo z jezdců bude v sezoně 2010 nejlepší je zatím ve hvězdách, nebo spíš na závodní dráze v Abú Dhabi. Ale Pohár konstruktérů, trofej pro nejlepší tým, má už svého majitele. Největší radost měl ten, kdo v posledních letech staví v barvách Red Bullu nejrychlejší monoposty formule 1. Technický ředitel Adrian Newey.

"Přestože jsme letos přišli vlastními chybami o spoustu bodů, nakonec jsme získali naši první velkou trofej. Je to skvělé obzvlášť po předchozím závodu v Koreji, což byl pro mě jeden z nejhorších zážitků kariéry ve formuli 1," vzpomněl na podnik, který měl Red Bull přiblížit titulu, místo toho Vettel ani Webber nedojeli do cíle a dali tak trumfy do rukou Alonsovi.

Ale o čtrnáct dní později v Brazílii vyšlo všechno Red Bullu na výbornou. Vettel s Webberem ovládli závod a přinesli Adrianu Neweymu důkaz, že stále umí stavět nejrychlejší formule na světě. 48 bodů před nejbližšími pronásledovateli z McLarenu znamená, že v Poháru konstruktérů je pro letošek rozhodnuto.

Pro Neweyho, který vyhrával tituly v předchozích dvou desetiletích s Williamsem a Mclarenem, je zde však jeden významný rozdíl. Když přišel do těchto týmů, měly už za sebou výrazné úspěchy včetně poct nejvyšších. Ale když v únoru 2006 dorazil do továrny Red Bullu v Milton Keynes, nedokázal si představit, že přidá do své sbírky další titul. Majitel Red Bullu Mateschitz o dva roky dříve tým koupil a jeho předchůdce, notoricky neúspěšný Jaguar, rozhodně neměl mistrovské ambice.

RADOST Z VÍTĚZSTVÍ. Mark Webber slaví se svým týmem vítězství ve Velké ceně Monaka.OSLAVA V BAZÉNU. Mark Webber oslavuje vítězství ve Velké ceně Monaka v bazénu.Mark Webber oslavuje triumf ve Velké ceně Maďarska s týmem Red Bull.

Newey měl za úkol postavit mistrovské auto ve stáji, která patřila do spodních pater šampionátu formule 1. A zvládl to dokonale. Před rokem Red Bull přišel o tituly jen kvůli kontroverznímu dvojitému difuzoru stáje Brawn, což velký milovník plachetnic a vášnivý závodník Newey dobře ví.

"Začátek roku nám vzal tolik bodů, že jsme to už nemohli dohnat. V zimě nás ani nenapadlo, že by jim zařízení jako dvojitý difuzor mohlo projít," říká. "Letos jsme zas měli řadu nečekaných problémů, od mechanických a dalších. Přesto jsme to zvládli."

"Když jsem do té stáje přišel, vůbec jsem nevěděl, jestli bude z Milton Keynes možné vyhrávat," přiznává. "Tým neměl potřebnou infrastrukturu a to i personální. Po příchodu do Williamsu nebo McLarenu jsem mohl hned začít pracovat na autě, zde bylo potřeba mnohem víc," vysvětluje geniální konstruktér a autor řady technických inovací Grand prix.

Newey to však zvládl. Spolu s hlavním aerodynamikem Peterem Prodromouem a hlavním konstruktérem Robem Marschallem staví auta, která jsou pro účastníky formule 1 měřítkem. Všechny stroje letošního startovního pole byly více či méně ovlivněné strojem RB5 sezony 2009. Ten ačkoliv titul nezískal, stal se normou, která stanovila budoucnost formule 1. Ale nikdo nedokázal na jeho základech postavit lepší auto než jeho stvořitel Adrian Newey.

Pohár konstruktérů má už Newey "doma". Teď ještě, aby měl po Mansellovi, Prostovi, Hillovi, Villeneuvovi a Häkkinenovi dalšího mistra světa. Vyslyší Vettel s Webberem jeho prosby, odsunou stranou své spory a zastaví společně Fernanda Alonsa v jeho cestě za titulem?

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze