Nevěřil: Chci se naučit zvládat auto na hraně

  23:18aktualizováno  16. prosince 10:13
Střítež - Na kožené rukavice si nechá nalít vodu, aby mu neklouzal volant, a pak už jen řeže jednu zatáčku za druhou. Dušan Nevěřil ze Stříteže patří se svou formulí 3000 Lola-Judd k největším favoritům všech závodů do vrchu, kterých se zúčastní. "Jen je škoda, že v českém seriálu závodů do vrchu mě omezují předpisy, co se týká katalyzátoru a tlumičů," říká Nevěřil. "Mohl jsem jet omezený počet závodů."

Nemrzí vás to?
Samozřejmě mrzí, hlavně kvůli sponzorům, kteří by to auto viděli rádi někde výš než na třetím místě, protože ta formule má na to, aby vyhrála. Ale odjel jsem pouze o něco víc než polovinu závodů, tedy jen ty mezinárodní, protože tam ten předpis padá. A většinu těch závodů jsem vyhrál, třeba ve Vsetíně, v Lanškrouně, v Bratislavě, v Dobšinné. Ve Šternberku to nevyšlo, bylo tam mokro. A to mému přemotorovanému autu nesvědčí. Ale příští rok by to mělo být vyřešeno instalací trakční kontroly, auto už pak nebude na mokru tak náročné na ovládání.

Takže v příští sezoně chcete titul?
Pro přístí rok se chystá české mistrovství jako otevřené, může ho jet kdokoli, kdo se přihlásí. A konečně bude platit výjimka pro vozy F3000. Budou už závodit tři česká auta – Krámský, Beneš a já – a měly by přibýt dvě třítisícovky ze Slovenska. Konkurence sice vzroste, ale už by ten seriál měl být na úrovni.

Jak dlouho už závodíte?
Od roku 2000.

A jak jste se k závodění dostal?
Už kdysi jako kluk. Čichnul jsem k tomu jako mladý mechanik, když jsme jezdili po závodech v rámci Svazarmu. Potom bylo dlouhé období vzduchoprázdna a po deseti letech podnikání jsem se k něčemu dopracoval. Asi tak.

Dušan Nevěřil

Pětačtyřicetiletý podnikatel v autodopravě ze Stříteže na Frýdecko-Místecku, který začal závodit v roce 2000.

Se svou formulí 3000 patří k lídrům domácího mistrovství v závodech do vrchu.

Jezdíte závody do vrchu. Neláká vás i něco jiného?
Chtěl bych zkusit i závod na okruhu. Teď jsem se o to pokusil v Brně v cestovním voze, v pronajatém autě. Bylo to sice silné porsche, ale podvozkově nefunkční, takže jsem se protrápil někde kolem osmého místa. Ale byl jsem z toho nadšený.

S čím vším jste vůbec závodil?
Začal jsem se Škodou Felicií Kit Car. Byla to velmi dobrá šestnáctistovka, 190 koní. Úplně v pohodě to dávala autům, které byly mnohem silnější. Objel jsem tehdejší FIA zónu a vyšlo to hned v prvním roce závodění na první místo ve skupině A bez rozdílu objemu. Viděl jsem, že tam dál už neporostu a koupil jsem prototyp Lucchini, jenže ten mi neseděl. Člověk tam sedí na jedné straně, tou druhou stranou jsem pokaždé něco zachytil, ať už to byly gumy u cesty nebo obrubník. Ale věděl jsem, že to je silné auto, že mi to celkem vyhovuje, tak jsem příští rok skočil do formule. Napřed to byla formule 3000 Ralt z roku 1994 s pětisetkoňovým motorem Cosworth a to bylo hodně o učení. No a poslední pokus byla zase formule 3000, ale novější. A to je ta lola s motorem Judd, která je na dost vysoké úrovni.

Takže jste spokojený?
Provozuschopnost toho auta sice stojí celkem dost peněz, ale auto je spolehlivé a kvůli technické poruše jsem skoro, musím zaklepat, neodstoupil. Chtěl bych se s tím autem svézt na okruhu v rámci evropské challenge soutěže, najezdit kilometry a dostat ho do ruky. Na kopci je totiž velmi málo svezení. Dvě tréninkové jízdy, dvě závodní, to je strašně málo kilometrů. Proto bych rád zkusil závod Euroboss Serie, která se jezdí i na známých okruzích, třeba Nürnburgring, kam bych se vypravil. V úvahu připadá i Challenge Sport Cup, kde jsou prototypy a formule dohromady. Je to šance naučit se s tím autem jet na hraně. Na kopci to auto nevyužijete ani ze sedmdesáti procent. Zábrany jsou tam větší, jezdí se jinak než na okruhu. Na kopci je větší adrenalin. Na okruhu je to takové sterilní.

Je to tedy adrenalin, co vás na závodění přitahuje?
Jistě. Pro mě je největší adrenalin sednout do formule a jet. Ani v cestovním šestisetpadesátikoňovém Porsche GT2 RSR, v němž jsem se svezl, a je to top auto té nejvyšší specifikace, to není ono. Člověk se v něm projede sto kilometrů na okruhu, ale adrenalin to není. Šlápnu na plyn a nic. Čekám, než se rozjede, přeřadím, znovu čekám... Zato ve formuli kolikrát nestačím ani řadit.

Co všechno jste schopen závodění obětovat? Nemyslím peníze.
V sezoně to sežere každý víkend.

Co tomu říká rodina?
Rodina si zvykla, manželka se mnou občas jede na závody v roli kuchařky. Ale letos jsem omezil zahraniční starty, protože jsem potřeboval potáhnout firmu. Rozjížděl jsem nový projekt, nemohl jsem absolvovat vše, i když jsem byl vybrán do české reprezentace. Musel jsem to v půlce sezony ustřihnout. Mohl jsem objet Španělsko, Portugalsko, Itálii, Francii, ale to bych se mohl vrátit a už firmu nemít.

Vy jste nedávno prodělal operaci očí. To také kvůli závodění?
Ne, do dálky vidím perfektně. Ale třeba v restauraci jsem si nepřečetl jídelní lístek a nosit s sebou brýle mě nebavilo.

A nedělá vám problém ve formuli výška?
Právě že to auto jsem si vybral proto, že je v něm dost místa. V raltu jsem měl problém. V lole se i pedály dají posunovat, dost místa je také na lokty.

Takže měnit jen tak nebudete.
Už pošilhávám po něčem novějším, přemýšlím o formuli z Japonska, která je řádově o generaci dál.

Máte nějaký motoristický sen? Třeba svézt se ve Formuli 1?
Trefil jste to.

A je nějaká šance?
Jedině že bych si ji koupil, jinak to nevidím... (smích) Ze seriálu F1 se dá starší, pětiletý vůz koupit, ale co s tím chcete tady dělat? Je to nevyužitelné, jedině přijet do Brna a udělat show před nějakými závody. Navíc z normálních zdrojů se to nedá zaplatit.

Dušan Nevěřil s monopostem F3000 Lola.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Podivné praktiky svazu a vzniklá škoda. Hokej stále nemá síň slávy. Proč?

19. dubna 2024

Premium Nově budovanou Síň slávy sliboval hokejový svaz otevřít v březnu. Jenže to nesplnil. Prostory v...

Dostal druhou žlutou, i tak chytal dál. Martinez zařídil Aston Ville postup

18. dubna 2024  23:39

Těsně před poločasem dostal žlutou kartu za zdržování. Když po první sérii penaltového rozstřelu...

Souček s Coufalem v pohárech končí, raduje se Leverkusen. Liverpool smutní

18. dubna 2024  20:23,  aktualizováno  23:05

Manko z venkovního zápasu nedohnali. Fotbalisté anglického West Hamu s Vladimírem Coufalem a...

Velké stěhování v NHL schváleno. Coyotes najdou nový domov v Utahu

18. dubna 2024  22:57

Rada guvernérů NHL jednohlasně schválila prodej klubu Arizona Coyotes a jeho přesun do Salt Lake...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...