"Nemám ještě smlouvu na příští rok. A dovedu si představit, že se v následující sezoně pojede beze mě," přiznává třiadvacetiletý jezdec.
Vážně si to umíte představit?
Zatím to neřeším, smlouvu na příští rok má na starosti můj manažer Davide Brivio (ten zastupuje i Valentina Rossiho). Ale klidně se může stát, že nová třída Moto 2, která se chystá místo současných dvěstěpadesátek, bude beze mě. Umím si to představit.
Co byste pak dělal?
Jsem vyučený automechanik, takže bych šel hledat práci do nějakého autoservisu (usmívá se).
Co třeba zkusit šampionát superbiků, jako to udělal Jakub Smrž?
Superbiky jsou teď opravdu kvalitní, Kubovi fandím, ale v mých očích jsou přeci jen závody MotoGP o mnoho kvalitnější. Je to královská disciplína, tady jezdí ti nejlepší pilot.
Budete vMotoGP jednou i vy?
Je to samozřejmě můj sen, ale stále víc se na to dívám reálněji a vím, že se to nemusí podařit.
Pojďme k závodům v Brně. Co by se muselo stát, abyste stejně jako před dvěma roky stál na stupních vítězů? Přeci jen jste teď ve dvěstěpadesátkách až třináctý.
Na pódium si netroufám ani pomyslet, buďme přeci jen realisti. Navíc brněnská trať není stavěná na mou motorku. Ta není tak silná a především závěrečná pasáž do vršku jí dá zabrat.
Tak tedy: co bude v Brně úspěch?
Být do desítky. Stejně jako v celkovém pořadí. Snad se to podaří.
Jak je vlastně pro jezdce těžké zvyknout si na skutečnost, že o výsledcích víc rozhoduje technika než jeho um? Že můžete být šikula, ale stejně budou před vámi jiní, kteří mají lepší motorku.
Je to hodně těžké, ale podobné to máte třeba i ve formuli 1. Když se tu skutečnost naučíte chápat, přijde vám to normální. Koukněte na mě, já to přece zvládám.
Kolik procent z výkonu tedy tvoří technika a kolik jezdec?
To se nedá vyjádřit v procentech. Ale když máte kvalitní motorku, tak jste pak v pohodě i psychicky. Nic vás nerozhodí. Když se vám naopak na ní pořád něco kazí, tak se v tom babráte a hledáte příčiny.
Obecně si lidi myslí – a pohled na F1 je v tom utvrzuje – že mnohem větší roli hraje technika...
U aut asi ano, u motorek je to jiné. Když totiž vezmete nejlepší motorku a posadíte na ni člověka, který to neumí, tak skončí poslední a rychlý nebude. Když ale dáte rychlé auto průměrnému jezdci, tak rychlý bude, protože je na jízdu zvyklý z provozu. Ale nedá se to vážně hodnotit v procentech, je to specifické.
Lukáš Pešek odpovídal On-line
I proto je asi hodně lákavé dostat se do chystané třídy Moto 2, kde by motory měly být téměř totožné a rozdíly mezi motorkami minimální.
Určitě, tam by motocykly měly být téměř stejné a bude záležet jen na jezdeckém umu. A já vím, že mám na to se v nich prosadit.
Před závody v Brně jste vždy připravoval nějaké novinky na výstroji. Chystá se něco i letos?
Helma – a bude to velká pecka. Neprozradím, co to je, ale až s tím vyjedu v sobotu do kvalifikace, tak spoustě lidí vypadnou oči z důlku. Ta helma má stejný tvar jako obvykle, ale design bude překvapivý. Je to můj nápad, tak snad se bude líbit.
Co nějaké sázky? Třeba se hecovat s Karlem Abrahamem, druhým českým jezdcem ve dvěstěpadesátkách, kdo z vás dojede lépe.
S Abrahamem se nehecuji, je to jeden z 25 soupeřů. Kdybych se takhle hecoval s každým, tak nad tím strávím celý týden. Nechystám ani nic jiného. Takové sázky totiž nemám rád. Navíc nepotřebuji, aby mi někdo něco platil, mám všechno, co chci.
V něčem pro vás brněnský závod bude přece jen výjimečný. Zase – byť on jede o třídu níž – se tady setkáte s vaším mladším bratrem Karlem. Jaké to je?
Moc fajn. Měl bych se sice soustředit jen na sebe, ale nedá mi to a jdu se kouknout i na jeho závody. Aspoň mu pak můžu vždycky říct, co má zlepšit. Ale jinak mám z něj radost, protože jde hodně dopředu, letos má dobré výsledky a myslím si, že by si zasloužil stále místo v mistrovství světa.
A radí třeba i on vám?
Na to je snad ještě malý pán, ne?
Před Velkou cenou v Brně piloti pravidelně odjíždějí na dovolenou, protože seriál má třítýdenní pauzu. Byl jste někde i vy?
Znáte mě, ne? Já na dovolenou nejezdím, dal jsem si pár dní volno a pak hned vyrazil trénovat. V sezoně jsem byl nemocný, chtěl jsem proto v pauze dohnat manko. Dovolená tak nepřicházela v úvahu.
Jak jste na tom s fyzičkou teď?
Snad dobře. V přípravě jsem zkoušel motokros, hodně jezdil na kole, cítím se dobře. Jen mě trošku ovlivňují bolesti v krku, ale to je u mě asi už normální. Krk mě bolí pořád a i v sezoně jsem marodil s angínou. Ale jsem si jistý, že mám sílu na to, abych dojel v desítce a v Brně uspěl. Pro nás české jezdce to je výjimečný závod, tisíce lidí přijdou kvůli nám a nikdo z nás je nechce zklamat.