Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Navigátoři ze Zlína rozšířili sbírku svých monackých plaket

Český pilot Jan Kopecký v Rallye Monte Carlo a jeho spolujezdec Petr Starý s novým závodním speciálem Škoda Fabia S2000. | foto: ČTK

26 2010
Monte Carlo (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Každý účastník, který dokončí Rallye Monte Carlo, dostane za odměnu plaketu. Dva spolujezdci ze Zlína letos svou sbírku rozšířili. Petr Starý už má doma tři kusy, Jaroslav Jugas získal cennou relikvii podruhé.

"Letošní plaketa je nejhezčí. Vévodí jí znak Monte Carla," popsal Starý. Oba navigátoři mají za sebou rozdílné vypětí. Starý, který jezdí v továrním týmu Škoda Motorsport s Janem Kopeckým (skončili pátí), během soutěže často upravoval rozpis.

Naopak Jugas, jenž startoval v Alfě Romeo s Martinem Radou (obsadili 31. místo), to nepotřeboval.

Monacká soutěž je proslulá tím, že se v ní neustále mění podmínky. Přední posádky proto využívají tzv. ledové špiony, kteří projedou trať ještě před jejím uzavřením a hlásí, co se změnilo. "Museli jsme opravit spoustu věcí," popsal Starý.
"Trénovalo se v úplně jiných podmínkách, než se závodilo." Vzhledem k horskému terénu a velkým vzdálenostem se závodníci se svými špiony skoro nepotkávali, informace si předávali pomocí telefonu.

"Já jsem s nimi mluvil a Honza přitom nezvykle sledoval itinerář, abychom dodrželi trať," popsal Starý.

Jugas rozpis neopravoval, protože soukromníci až na výjimky špiony nepotřebují. Po projetí nejlepších posádek se trať změní natolik, že by byli zbyteční.

"Diváci hází na cestu sníh mezi průjezdy jednotlivých aut," vysvětlil Jugas, proč špiony nevyužili.

Rada splnil úkol, dojel ke knížecímu paláci


Kvůli divákům, kteří naházeli na cestu sníh, zapadl do bariéry. Místo nočního závodění měl nutkání sednout na jednu z luxusních jachet v přístavu, kde se nacházela servisní zóna. Policisté mu odtáhli auto, přitom ho jen na pár chvil zaparkoval před hotelem.


Přesto by automobilový závodník Martin Rada z Hustopečí start na věhlasné Rallye Monte Carlo vyměnil jen za máloco. Představil se na ní podruhé a podruhé spatřil cíl. Po loňském 21. místě si v těžší konkurenci pohoršil o deset příček, v hodnocení třídy N3 skončil čtvrtý.


"Soutěž byla náročnější než loni. Cítili jsme, že toho máme dost," přiznal Rada, který řídil Alfu Romeo 147. "Ale je to nádherná rallye na dlouhých a složitých rychlostních zkouškách. Proto sem jezdíme." Náročný úkol zvládl i díky loňským zkušenostem. Už věděl, co ho čeká, na co se má připravit.


"Zkoušky se opakovaly, takže jsme využili loňské rozpisy," popsal pilot, kterému nevadil ani úmorný program. Závodit se začalo v úterý a skončilo se v noci z pátku na sobotu.


"Byl to koloběh. Do auta, spát a zase do auta." Nejhůře se motivoval v poslední etapě. Po ranním začátku se soutěžní kolona přesunula z francouzského Valence do Monte Carla, kam dorazila po poledni. Poslední čtyři zkoušky ovšem byly na programu až za tmy.


"Přijet do Monte je hezké, vydat se potom nahoru na kopec je hodně složité," připustil Rada. "Motivace nám ale nechyběla. Chtěli jsme k paláci." Lákal ho totiž netypický závěr rallye.


Cílová rampa leží u knížecího paláce. Projedou přes ní všichni účastníci a dostanou pamětní plaketu. "Takový zážitek jinde není," připomněl.


"Pro všechny je to dobrá meta," dodal. Proto mu ani nevadilo, že u ceremoniálu chyběl princ Albert II.

Navzdory loňským zkušenostem se nevyvaroval další kolize se sněhovou bariérou. Doplatil na sníh, který na cestu naházeli diváci, a narazil do ní.


"Naštěstí nám lidi pomohli zpátky na cestu," vydechl si Rada, který si pak v místech s větší koncentrací diváků dával pozor. "Jeli jsme tam opatrněji." Hustopečský závodník poprvé startoval se spolujezdcem Jaroslavem Jugasem. Složitější rallye pro společný debut by hledali asi jen stěží.


Přesto ho zvládli. I díky tomu, že navigátor v Monte už několikrát závodil.


"V půlce první erzety jsme se srovnali a pak jeli bez problémů," pochvaloval si pilot. O jaké potíže šlo? "Jarda se ztratil v rozpisu, máme z toho krásné video. Zhruba pět kilometrů jsem jel na oči, ale v rozpisu se našel a pak to šlo perfektně."


Start v Monte Carlu není zrovna lacinou záležitostí. Posádka musí zvládnout spoustu kilometrů a kvůli proměnlivému počasí musí mít k dispozici různé typy pneumatik.


Přesto má Rada jasno. Pokud to půjde, za rok se do nejslavnějšího knížectví na světě vrátí. "Budeme se o to snažit," přitakal.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze