Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Náročná Suzuka nachytala jezdce F1 nepřipravené. A v neděli může být hůř

Vůz zraněného Timo Glocka | foto: AP

3 2009
"Nejlepší okruh na světě!" rozplýval se po pátečních trénincích úřadující šampion Hamilton, který dosud v Suzuce nezávodil. Rychlá trať s extrémním přetížením v táhlých zatáčkách byla vždy mezi jezdci oblíbená. A sobotní kvalifikace ukázalo proč. Je opravdu hodně náročná. Projet ji bez chyby je úkol pro skutečné mistry.

A jen mistři volantu v Suzuce vyhrávají. Bývala to trať Michaela Schumachera, úspěšný zde vždy byl i Kimi Räikkönen.

V motoristických anketách se Suzuka vždy přetahovala se Spa-Francorchamps o pozici nejlepšího okruhu seriálu formule 1, stejně jako zatáčka 130R soutěžila s Eau Rouge o trofej pro nejoblíbenější zatáčku.

Co mají společné? Jsou dlouhé, velmi rychlé, na jezdce v nich působí extrémní přetížení a v ideálních podmínkách se dají projet na plný plyn.

Formule 1 se vrátila na populární osmičku po dvou letech, a jak se zdá, zatím si jezdci, zvyklí na sterilní tratě bez nápadu z pera německého projektanta Tielkeho, neuvědomili, jaká výzva na ně v Zemi vycházejícícho slunce čeká.

"Je tady něco velmi, velmi zvláštního. Je to úplně jiné než třeba Monako, ale přesto zcela výjimečné," byl nadchnut po pátečních trénincích úřadující šampion Lewis Hamilton, který se napoprvé popral s okruhem jako pravý šampion, a odstartuje ze třetího místa.

Méně pozitivní zkušenosti si nese ze sobotního měření sil pět jeho kolegů v kokpitu. Nejdříve v tréninku havaroval Mark Webber, v kvalifikaci ho napodobili postupně Jaime Alguersuari, Timo Glock, Sébastien Buemi a Heikki Kovalainen.

"Nebyla to závažná nehoda, ale auto bylo hodně poškozené," vysvětloval po havárii v první části sekce Degner Webber. Tím narazil na další Suzuckou specialitu - v porovnání s nejnovějšími okruhy má úzké a krátké únikové zóny. Když vyjede pilot z tratě, má mnohem větší šanci než jinde, že trefí nějakou zeď.

Švýcar Buemi, který nezvládl výjezd ze zatáčky Spoon, vlétl na trávu a ve vysoké rychlosti očesal o bariéru svůj monopost Toro Rosso, si stěžoval na vysoký obrubník, který ho zcela rozhodil.

"Zkoušel jsem ještě dojet do boxů, nejdřív jsem si nemyslel, že je auto moc poškozené. Z kokpitu toho moc nevidíte. Obrubník za tou zatáčkou je příliš vysoký. V té chvíli už jedete dost rychle a pokud se dostane přesně mezi kola, nemáte šanci," vysvětloval Švýcar, který potřetí v sezoně postoupil do závěrtečné části kvalifikace, ale neodjel v ní jediné kolo.

Vítězové ze Suzuky

2001 - M. Schumacher
2002 - M. Schumacher
2003 - R. Barrichello
2004 - M. Schumacher
2005 - K. Räikkönen
2006 - F. Alonso

Dramatičtější podívanou nabídl jeho týmový kolega Alguersuari, který se zabořil do pneumatikové bariéry čelně ve vysoké rychlosti. Zachránila ho jen vysoká úroveň bezpečnosti současných monopostů F1.

Nejdelší kvalifikační pauzu však způsobila havárie Němce Glocka, jehož auto narazilo do pneumatik také čelně, ale neodrazilo se a zůstalo zabořené v bariéře. Na záběrech kamer bylo vidět, jak si všichni v garáži Toyty zhluboka oddechli, když byl Glock odnášen na nosítkách a zdviženým palcem dal najevo, že se mu vážná zranění vyhnula.

Celou neděli má v Suzuce pršet. Pokud si jezdci F1 nedají větší pozor, může platit heslo používané spíš v extrémních vytrvalostních závodech - kdo dojede, vyhraje.

Výsledky kvalifikace najdete ZDE

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze