Britský pilot vyrazí počtvrté v řadě do závodu mistrovství světa formule 1 z pole position. Světový šampion z roku 2008 bude útočit na druhé vítězství za sebou.
Tým Red Bull je největším favoritem závodu, ale protože má pršet také v neděli, stát se může cokoliv. Formu mistrovského týmu potvrdil v kvalifikaci třetí příčkou Mark Webber, který po sezoně v Grand Prix končí a odchází k vytrvalostním závodům.
Ve druhé řadě postaví svůj monopost vedle Australana Nico Rosberg, který vedl, ale v posledních vteřinách ho přeskočili hned tři jezdci. Dlouho byl v čele Paul di Resta, který jako jediný jezdec zůstal na dráze v úvodu třetí části kvalifikace, když začalo pršet. Zatímco jeho soupeři jeli do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek, on zariskoval letmé kolo a málem mu to vyšlo. V čele byl až do posledních dvou minut a ve stáji Force India už chystali šampaňské na oslavu pole position. Zbytečně, di Resta skončil pátý.
Kvalifikace se příliš nevydařila Vettelovým nejbližším pronásledovatelům v MS. Druhý Fin Kimi Räikkönen s lotusem bude startovat z osmého místa, třetí muž pořadí Fernando Alonso na ferrari byl až devátý.
Závod startuje ve neděli ve 14.00 SELČ. Očekávají se krátké dešťové přeháňky.
První část kvalifikace (20 minut, 6 nejpomalejších končí)
Voda, voda a zase voda. Roztažené deštníky na přírodních tribunách kolem okruhu Spa-Francorchamps naznačovaly již před začátkem kvalifikace, že belgické Ardeny opět nezklamaly. Meterologové, kteří jak na kvalifikaci tak i závod předpovídali déšť, se nepletli. V boxové uličce čekal štrůdl vozů na pneumatikách do přechodných podmínek na to, až odbije čtrnáctá hodina a vedení závodu ho pustí na trať.
Voda ve Spa je vždy náročným faktorem. Nejdelší okruh seriálu Grand Prix totiž měří sedm kilometrů a délka spolu s okolními lesy a kopcovitým profilem způsobují, že mokro na trati se v jednotlivých sektorech významně liší. A občas se i stává, že v prostředním sektoru je trať suchá, zatímco v prostoru za cílem stékají potoky vody.
Jako první se dostali do čela Jean-Eric Vergne a Daniel Ricciardo ze stáje Toro Rosso. Obzvlášť prvnímu z nich se nevídaně dařilo i v trénincích. Poté už se do čela po pěti minutách jízd dostali jezdci Mercedesu, kterým se naopak v pátek a v sobotu dopoledne nedařilo. Všichni favorité se vydali na dráhu nezvykle brzo - hrozilo nebezpečí, že déšť zesílí a v dalších minutách již nebude možné dosáhnout na konkurenceschopný čas.
V polovině tréninku již byli v čele největší favorité, jezdci, kteří dominovali tréninkovým jízdám. Tedy zejména Sebastian Vettel a jeho týmový kolega z Red Bullu Mark Webber, na něž dotíral Fernando Alonso s Ferrari následován svým týmovým kolegou Felipem Massou.
Ale časy se postupně zlepšovaly, takže ani oni ve vedení nevydržely. Na první místo se osm minut před koncem první části kvalifikace vrátil Lewis Hamilton, kterého vzápětí překonal týmový kolega Nico Rosberg. Protože však opravdu přestalo pršet, rozhodovalo se až po uplynutí časového limitu.
Do čela šel Kimi Räikkönen s vozem Lotusu, ale tomu nakonec patřilo až páté místo. Před něj poskočili Nico Rosberg a Lewis Hamilton s vozy Mercedesu, Fernando Alonso s Ferrari, který si připsal nejlepší čas a zcela nečekaně Giedo van der Garde s vozem caterham. Belgičan zariskoval, vyrazil na dráhu s hladkými pneumatikami a vyplatilo se. Tak vysoko ještě v kvalifikaci tým Caterham nikdy nebyl.
Favorizování jezdci Red Bullu na vodě neriskovali, drželi se v závětří a bez problémů postoupili. To se nepovedlo Charlesi Picovi s vozem Marussie, Maldonadovi a Bottasovi s williamsy a také dvojici Toro Rosso Ricciardo, Vergne. Na úvod kvalifikace také skončil Esteban Guetierrez ze Sauberu. Vůbec poprvé se do druhé části kvalifikace dostali oba jezdci Caterhamu, i jeden Marussie.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 6 nejpomalejších končí)
Po vzoru překvapivě rychlého Van der Gardeho přezuly všechny týmy do druhé části na hladké gumy. Navzdory tomu, že na pár místech trati ještě zůstávaly mělké kaluže, na slickách už byla jízda jasně rychlejší.
Po pár minutách pronikli na první dvě místa jezdci Red Bullu Kimi Räikkönen a Romain Grosjean, zatímco jejich soupeři vyčkávali do posledních chvil. Například Nico Rosberg a Sebastian Vettel neměli ještě tři minuty před koncem jízd jediné letmé kolo na kontě. Natolik si na postup věřili, že všechno nechali na jediný pokus.
Mistr světa ze stáje Red Bull dobře věděl, co dělá. Hned na první pokus poskočil s půlvteřinovým náskokem do čela a mohl se pohodlně vrátit zpátky do boxů. Dvě minuty před koncem jízd ještě zůstávali v zóně pádu Nico Rosberg, ale také Felipe Massa s Ferrari, jemuž se úvodní měřená kola příliš nevydařila.
V čele výsledkové listiny se postupně objevili Webber, Alonso a zůstal tam nakonec Kimi Räikkönen, který tak šel do závěrečné sekce kvalifikace v pozici jednoho z favoritů. Jako třetí postupoval Nico Rosberg, který do svého jediného měřeného kola projel až 13 vteřin před uplynutím časového limitu. Ale postupoval nakonec pohodlně. Na rozdíl od svého týmového kolegy Lewise Hamiltona, který se třásl na 10. příčce, aby ho už žádný z jezdec nepřekonal. Byl by ze hry.
Nepostupovali podle očekávání Van der Garde z Caterhamu, stejně jako Bianchi a Chilton z Marussie. Skončil i Nico Hülkneberg s vozem Sauber a Adrian Sutil z Force India. Sergio Pérez nedokázal svůj McLaren prostrkat do finálového kvalifikačního dějství. Ačkoliv jeho týmový kolega Jenson Button pohodlně postupoval.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Aby to nebyla nuda, 10 minut před koncem kvalifikace se na trať opět spustil drobný déšť. Všichni jezdci se po zaváděcích kolech vrátili do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek. Až na Paula di Restu s vozem Force India, který si vyzkoušel kolo na hladkých gumách. Tak jako tak by bojoval maximálně o třetí řadu, tak proč nezariskovat?
Tři minuty před koncem jízd si připsal letmé kolo Felipe Massa s Ferrari a byl téměř o dvě minuty pomalejší než di Resta. Pršelo stále a podmínky na dráze se zhoršovaly... Povedl se stáji Force India mistrovský kousek?
Téměř. Britskému jezdci se nejvíce přiblížil Nico Rosberg, ale o půl vteřiny zůstal na stříbrné příčce. V závěru to zkusil ještě jednou a povedlo se! O osm desetin překonal di Restu.
Ale ani Rosberg však v čele nevydržel. Rosberga předčili oba jezdci stáje Red Bullu a hlavně jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který si trochu nečekaně připsal pole position.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2m01.012s |
---|---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | + 0.188s |
3. | Mark Webber | Red Bull-Renault | + 0.313s |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1.239s |
5. | Paul di Resta | Force India-Mercedes | + 1.320s |
6. | Jenson Button | McLaren-Mercedes | + 2.063s |
7. | Romain Grosjean | Lotus-Renault | + 2.069s |
8. | Kimi Raikkonen | Lotus-Renault | + 2.378s |
9. | Fernando Alonso | Ferrari | + 2.470s |
10. | Felipe Massa | Ferrari | + 3.047s |
Skončili po druhé části | |||
11. | Nico Hulkenberg | Sauber-Ferrari | 1m49.088s |
12. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | + 0.807s |
13. | Sergio Perez | McLaren-Mercedes | + 1.008s |
14. | Giedo van der Garde | Caterham-Renault | + 3.740s |
15. | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth | + 4.267s |
16. | Max Chilton | Marussia-Cosworth | + 4.466s |
Skončili po první části | |||
17. | Pastor Maldonado | Williams-Renault | 2m03.072s |
18. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari | + 3.110s |
19. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | + 3.127s |
20. | Valtteri Bottas | Williams-Renault | + 3.242s |
21. | Esteban Gutierrez | Sauber-Ferrari | + 4.134s |
22. | Charles Pic | Caterham-Renault | +5.221s |