V červnu mu bylo teprve jedenadvacet let a dnes vyhrál Velkou cenu Itálie. Usměvavý Vettel s vozem stáje, která dřív bývala notoricky neúspěšné Minardi, měnil historii. S vodou si poradil lépe než jeho slavní soupeři.
V Monze pršelo Vettelovi štěstí. Nikdo tak mladý ve formuli 1 ještě nevyhrál. "Bylo to mnohem lepší, než si člověk představuje ve svých snech," vyznal se v cíli mladík.
Druhou příčku, kterou vybojoval v sobotní kvalifikaci, udržel Heikki Kovalainen z týmu McLaren. Vyvedenou strategií se posunul na třetí místo Robert Kubica z BMW-Sauberu.
Massa s Hamiltonem, kteří bojují o titul mistra světa, neuspěli. Brazilec s Ferrari jezdil průměrné časy a ze šesté příčky z kvalifikace se na mokru nedokázal posunout o jedinou vpřed.
Britská hvězda McLarenu předvedla vynikající výkon, když z 15. místa na roštu postupovala rychle vpřed. Strategie jediné zastávky v boxech by Hamiltonovi stačila na druhé, možná dokonce první místo, na vodě byl jasně nejrychlejší. Ale v druhé polovině závodu začala dráha rychle osychat a Hamilton musel přezout na pneumatiky do mírnějších podmínek.
Musel se spokojit se sedmou příčkou a v celkovém pořadí mistrovství světa se jeho náskok na druhého Massu zkrátil čtyři závodem před koncem sezony na jediný bod.
Mistr světa Räikkönen se v kalužích na asfaltu trápil, plácal se v druhé desítce mezi mnohem slabšími jezdci a jezdil daleko za body. V závěru na osychající trati zrychlil, vzal si nejrychlejší kolo závodu, ale dostihnout osmého Webbera už nestihl. Nebodoval potřetí za sebou.
Po tradičním podniku v Monze čeká jezdce za dva týdny novinka - premiérový noční závod v ulicích Singapuru.
Toro Rosso - nečekaný lídr velké ceny
Když Velkou cenu vyhraje outsider, je to většinou díky souhře náhod a problémům favoritů. Jenže Sebastian Vettel byl zcela suverénní, pro premiérový triumf si dojel zcela suverénně.
Na vodě, kde se smazávají rozdíly mezi monoposty, byl prostě rychlejší než jeho soupeři. Talent jedenadvacetiletého Němce v kombinaci s nižší přilnavostí mokrého asfaltu byl nad síly všech hvězd formule 1.
Štěstí měl snad jen v tom, že celovíkendový déšť překvapil seriál formule 1 v italské Monze, kde rozhoduje spíše síla motorů než aerodynamika. A pod kapotou Tora Rossa burácí zákaznický agregát Ferrari. Šasi je upravený loňský vůz mateřského týmu Red Bull. Pro malý tým z Faenzy, který dlouhá léta působil ve formuli 1 pod názvem Minardi, je to historický úspěch. Ten přišel až díky finančním injekcím nového majitele Dietricha Mateschitzce a šéfa a spolumajitele v jedné osobě, bývalého pilota Gerharda Bergera, který slavil spolu s Vettelem na pódiu.
Vettel vyhrál kvalifikaci, v níž celkem těsně porazil Kovalainena z McLarenu. I to se mu povedlo jako nejmladšímu jezdci historie. Měl v nádrži méně paliva než soupeři, ale tato strategická varianta se ukázala být nejlepší volbou.
V závodě ukázal na svůj věk až neuvěřitelně vyspělý výkon. Bez chyby prolétl třiapadesáti koly. Rozhodující náskok získal v první polovině závodu, kdy byla dráha ještě hodně mokrá - v těchto podmínkách mu stačil jen Hamilton, ale ten byl příliš vzadu. S pneumatikami do přechodných podmínek už náskok jen udržoval.
Druhému jezdci týmu Toro Rosso zhasl na startu motor. Měl smůlu, v kvalifikaci byl čtvrtý. Francouz Bourdais začínal se ztrátou celého kola z boxů a boje o body probíhaly daleko před ním.
McLaren - Hamiltonovi nevyšla strategie
Vymyšleno a připraveno to bylo skvěle. Jediná zastávka v polovině závodu spolu s bezchybným výkonem povede na stupně vítězů. A v první polovině závodu vše probíhalo, jak má. Hamilton mohl dokonce myslet na skalp Vettela. Ve 27. kole byl u mechaniků a tankoval až do cíle.
Do té doby předjížděl jednoho soupeře za druhým. Na vodě zářil. Ale pršet přestalo a trať začala osychat. O devět okruhů později musel znovu do boxů a nazout pneumatiky do přechodných podmínek, ty do extrémního deště už nebyly dost rychlé.
Brzo se zavěsil za úhlavního soka v celkovém pořadí Felipeho Massu, ale nebyl rychlejší o tolik, aby ho předjel. Naopak musel odrážet útoky osmého Webbera. Zůstal lídrem šampionátu, ale poslední čtyři závody budou hodně dramatické.
Heikki Kovalainen předvedl jízdu dost rychlou na to, aby udržel druhé místo z kvalifikace. Ale na Vettela vpředu neměl. Naopak zezadu se mu nikdo nepřiblížil, takže navzdory náročné jízdě v gejzírech vody prožil celkem nudný závod.
BMW-Sauber - nenápadně a zezadu
Po startu z desátého a jedenáctého místa to vypadalo, že pro stáj BMW-Sauber bude úspěchem při Velké ceně Itálie každý bod. Nakonec ale přišlo bodů 10 a Kubica dokonce vystoupal na stupně vítězů.
Polský jezdec startoval z jedenácté příčky a do nádrže nabral nejvíce paliva ze všech čelních pilotů. U mechaniků se objevil jen jednou, až 19 kol před cílem a díky předvídavému strategickému rozhodnutí se posunul na třetí příčku - na ráfky dostal jako jeden z prvních pneumatiky pro přechodné podmínky, nikolo pro extrémní mokro, které nazul Hamilton několik kol před ním.
Kovalainena už měl daleko, přesto mohli v BMW slavit. Třetí místo bylo v Monze maximem. Uspěl také Nick Heidfeld, který prolétl závodem na konečné páté místo, přitom startoval až desátý. V závěru za sebou bez větších potíží držel Massu s Ferrari. V celkovém pořadí zůstal na páté příčce.
Renault - opět dokonalý Alonso
Když v podprůměrném autu sedí jeden z nejlepších jezdců, může z toho být třeba 28 bodů, které dosud získal v letošní sezoně dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso.
V Monze prokázal, že umí i na mokru. V kvalifikaci uspěl osmým místem a držel se i v závodě. Tankoval až ve třicátém kole a díky vhodně zvolené strategii postupoval vpřed až na konečné čtvrté místo. Porazil například Felipeho Massu s Ferrari, který startoval před ním. O třetím na roštu Webberovi ani nemluvě.
Po startu se Španěl řadu kol předjížděl s toyotami Vettela a Glocka, ale jak dráha osychala, ukázal jim zadní křídlo. Pět bodů z Monzy mu bylo odměnou.
O tom, jak je Alonso výjimečný, neustále přesvědčuje Nelson Piquet mladší. V kvalifikaci skončil na vodě až sedmnáctý. V závodě neměl v nádrži nikdo tolik benzinu jako on, a proto si polepšil na konečné desáté místo.
Strategie vyšla Brazilci dokonale, ale rychlost stále chybí. Piquet patří mezi nejžhavější kandidáty vyhazovu z formule 1. Zatím neprokázal, že do elitního seriálu patří.
Ferrari - voda rudé nesedí
Tým z Maranella stále vede Pohár konstruktérů, ale zejména kvůli slabým výkonům Kimiho Räikkönena je McLaren za ním už jen o pět bodů. Ani v Monze se Finovi nedařilo.
Na vodě ztrácí Ferrari svou sílu a Räikkönen to jen potvrdil v kvalifikaci, když obsadil čtrnácté místo. V závodě nedokázal napodobit Hamiltona, který kolem něj prolétl už chvíli po startu. Trápil se za jezdci jako jsou Nakadžima nebo Glock.
V závěru na osychající dráze zrychloval, vzal si své tradiční nejrychlejší kolo závodu, předjel několik jezdců, ale stačil jen na deváté místo. Obhajoba titulu se stále více posouvá do oblasti teorie.
Felipe Massa skončil v kvalifikaci šestý, v závodě také. O moc víc se toho k jeho výkonu při Velké ceně Itálie říct nedá. Dostali se před něj jezdci BMW-Sauberu i Alonso, naopak předstihl pomalé soupeře Webbera a Rosberga. A dokroužil si pro tři body, díky kterým se přiblížil Hamiltonovi v šampionátu na jediný bod.
Týmu Ferrari domácí závod totálně nevyšel. Jak ukázal výkon obou pilotů, za deště ztrácí rudý stroj svou autu nedostižnosti.
Red Bull - bojovný Webber bral bod
Po třetím místě v kvalifikaci bylo pro Webbera osmé místo zklamáním, ale na jezdce se strategií jediné zastávky nemohl Australan stačit. Na Massu nebo Hamiltona zase neměl, protože rychlost jeho auta prostě není dost vysoká.
Red Bullu chybí výkon motoru vlastního béčka, stáje Toro Rosso. Přesto se Webber v Monze snažil a jel na hraně. Jednou za to pykal smykem a poté nárazem do Hamiltona bránícího sedmou příčku.
Zda-li je skutečně jezdcem světové extratřídy, ukáže až příští sezona a porovnání s novým týmovým kolegou, vítězem letošní Velké ceny Itálie Sebastianem Vettelem.
Výsledky Velké ceny Itálie F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 1h26:47,000 |
2. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +12,512 |
3. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +20,471 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +23,903 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +27,748 |
6. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +28,816 |
7. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +29,012 |
8. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +32,048 |
9. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +39,468 |
10. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +54,445 |
11. | Timo Glock | Německo | Toyota | +58,888 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 1:02,015 |
13. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1:05,954 |
14. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1:08,635 |
15. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1:13,370 |
16. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
17. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1 kolo |
18. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1 kolo |
19. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +2 kola |
20. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +41 kol |
Nejrychlejší kolo: Kimi Räikkönen - 1:28,047
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 78 |
2 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 77 |
3 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 64 |
4 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 57 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 53 |
6 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 51 |
7 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 28 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 26 |
9 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 23 |
10 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 20 |
11 | Timo Glock | Německo | Toyota | 15 |
12 | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 13 |
13 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 11 |
14 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 9 |
15 | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | 8 |
16 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 6 |
17 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 4 |
18 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 3 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 134 |
2 | McLaren | Velká Británie | 129 |
3 | BMW Sauber | Německo | 117 |
4 | Renault | Francie | 41 |
5 | Toyota | Japonsko | 41 |
6 | Toro Rosso | Itálie | 27 |
7 | Red Bull | Rakousko | 26 |
8 | Williams | Velká Británie | 17 |
9 | Honda | Japonsko | 14 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE