Okruh v Suzuce je vybudován podle nejpřísnějších regulí a splňuje snad všechny technické a bezpečnostní požadavky FIA. Trať připomíná osmičku a logicky na ní musí dojít k překřížení. Závod se jede na 53 kol, délka jednoho kruhu je 5.862 m a průměrná rychlost okolo 207 km/h.
Fanoušci Ferrari se mohou těšit hned na dvě události, kvůli kterým se jim určitě vyplatí na autodrom přijít. Za prvé je stále otevřen souboj o druhou příčku v celkovém hodnocení jezdců. Barrichello však nemá všechny karty ve svých rukou. Pokud by se mu podařilo vyhrát, musí Coulthard dojet na horším, než čtvrtém místě. Druhým lákadlem pro příznivce italského týmu je možnost, že cílovou čáru protne první Michael Schumacher. Vyrovnal by tím svůj rekord, který drží spolu s Nigelem Mansellem, v počtu devíti vyhraných GP za jedinou sezónu.
Výhodou by měly být, stejně tomu bylo i před čtrnácti dny v USA, pneumatiky Bridgestone. Na tamějším okruhu nelze samozřejmě po celý rok testovat a zkušenosti z předchozích ročníků se budou hodit. Na druhou stranu, trať je dost podobná těm evropským (narozdíl od Indianopolisu, kde dlouhá rovina spolu s klopenou zatáčkou okruh výrazně odlišuje od ostatních) – rozdíl by tedy neměl být tak veliký.
Ferrari – Objektivně řečeno čekat od Michaela Schumachera útok na příčku nejvyšší by asi nebylo příliš rozumné. Je jasně vidět, že letošní ročník by měl co nejraději za sebou a rozhodně nehodlá jezdit na hranici rizika. Jeho kolega v posledním závodě ukázal snahu poprat se o celkové umístění, ale štěstí nestálo na jeho straně. Ani varianta, že v Japonsku vyhraje, není příliš pravděpodobná. Barrichello je výborná týmová dvojka, ale zatím se ve formuli 1 radoval z vítězství pouze jednou, a to pro jezdce, který hájí barvy Ferrari, není nejlepší vizitka.
McLaren – uvidíme zřejmě poslední závod za účasti Häkkinena a jeho loučení se stájí Rona Dennise. Názory na "létajícího Fina" se různí, ale ať už se říká co chce, je pravdou, že právě jemu vděčí F1 za poslední čtyři napínavé sezóny. Nebýt jeho, měl by Michael Schumacher již nyní šest titulů mistra světa a loňský ročník by se podobal tomu letošnímu. Bude trvat dlouhou dobu, než znovu objeví závodník jeho kvalit.
Snad není nikdo, kdo by Häkkinenovi nepřál ještě jeden vydařený závod, za všechny ty nepříjemnosti, které ho letos potkaly, za všechny ty zklamání na startovním roštu. Zcela jistě by to pro něho byla náplast za nepříliš podařenou sezónu.
David se bude snažit obhájit svojí pozici před Barrichellem, ale jak je patrné z výše napsaných řádků, nemělo by mu to činit vážnější problém. Pokud mu bude sloužit vůz dle jeho představ měl by si dojet nejméně pro čtyři body.
Williams – jsou jediní, kteří by mohly pomoci Ferrari v souboji o dauble. "Pomoci" tím, že v cíli obsadí dvě příčky před Davidem Coulthardem. O další by se zajisté postaral Michael a Barrichello by musel stanout na stupni nejvyšším. Williamsu by se ale muselo dařit o mnoho lépe, než minulý závod. Montoya v posledních dvou velkých cenách zajel opravdu skvěle a bylo z toho jedno vítězství a jedna… porucha motoru. Nebýt ji, mohl se radovat i v USA.
Naopak Ralf nyní zůstává v jeho stínu. Již tomu tak bylo v letošní sezóně několikrát. Funguje to mezi nimi jako na houpačce jeden je dole a druhému se daří. Kdo nejlépe zvládne poslední závod? Oběma nejde prakticky o nic, angažmá na sezónu příští mají jistá a posunout se v konečném pořadí skoro také nemohou. Juan-Pablo by sice ještě mohl obsadit pátou příčku, ale musel by vyhrát a Häkkinen nezískat ani bod. Tak tedy i odpověď na tuto otázku se dozvíme až v závodě samotném.
Sauber – supermoderní okruh by jim mohl vyhovovat, lze na něm nalézt vše od pomalých zatáček a technických úseků až po dlouhé rovinky. Mladíčci od Sauberu mají přesně tyto tratě v oblibě. Räikkönen, který už určitě myslí na černo-stříbrný kokpit, a Heidfeld, který by jistě rád dokázal, že Kimi nebyl pro McLaren tou správnou volbou.
Je to jejich poslední závod ve stejném týmu. Podaří se jim získat nějaké body? Pro Kimiho je to další neznámá, trať zná jen z počítačových simulátorů. Naopak v Heidfeldův prospěch hovoří pohled na celkové bodování, kde je nejlepším ze "zbytku světa" a tuto příčku si jistě bude chtít udržet i po závodě v Japonsku.
Jordan, BAR – Trulli je dalším smolařem letošní sezóny. V posledních pěti závodech zajel vždy perfektně, ale pokaždé ho něco, co nemohl ovlivnit, oddělilo od bodovaných pozic. Naposledy to byli traťoví komisaři. Nebýt všech těchto příhod, je Jordan dávno před BAR v hodnocení týmů. Na druhou stranu je nutné připomenout, že často Trulliho zradil vůz a nelze to tedy vždy označit za smůlu. Nyní je poměr bodů mezi oběma týmy Hondy 17:17 a opět se dokazuje, že nejdůležitějším prvkem ve voze F1 je motor.
Ke komu a jestli vůbec se body přesunou v posledním závodě sezóny si musíme ještě nějaký ten den počkat. Jisté je ovšem to, že právě Villeneuve má nejblíže k sesazení Heidfelda ze sedmé pozice, a pokud se z dob, kdy se stal mistrem světa výrazně nezměnil, udělá jistě vše pro to, aby byl úspěšný.
Benneton – Je trochu škoda, že tento víkend bude pro značku Benetton tím úplně posledním. Sluší se připomenout, že právě zde získal svůj první a druhý titul mistra světa Michael Schumacher. Poslední sezóna se příliš nevydařila, ale snad ta příští, v podání Renaultu, bude lepší.
V Japonsku by se mohli probojovat až do první desítky, protože okruh není náročný na výkon motoru. I když je paradoxem, že tým, o němž se předpokládá, že má nejslabší motor z celého jezdeckého pole (mimo Minardi), získal nejvíce bodů při GP Německa, která se jede na nejrychlejším okruhu.
Jaguar – V Jaguaru mají dost výsledků, které neodpovídají představám vedení týmu, a zahájili "hon" na špičkové konstruktéry Williamsu, jimž se v poměrně krátké době podařilo zbudovat tým schopný vítězit.
Další slabinou týmu je bezesporu motor Ford, ten se zajisté s tím, který vyvinula německá automobilka BMW, nedá srovnávat. I přesto Irvine letos podruhé dosáhl na body a jeho výkon v závodě by se dal ohodnotit jako velmi dobrý. Zcela jistě, by si všichni od Jaguaru přáli něco podobného zopakovat, i když ve skutečnosti to bude velmi těžké.
Prost – že i poslední letošní závod absolvuje Tomáš u profesora Prosta, je už známá věc. Nyní je otázkou, jak se mu závod povede a co se bude dít v sezóně příští. Nelze věřit, že Enge dojede v první desítce, to s jeho zkušenostmi a vozem není vůbec snadné.
Doposud také výrazně zaostává za svým stájovým kolegou, ale Frentzen má s formulí přece jen o notnou dávku více zkušeností. Nyní stačí, když se mu daří dojíždět do cíle, to je pro začátek to nejdůležitější. O možnosti získání angažmá na rok příští si budeme muset ještě počkat.
Arrows – zde se opravdu nic neděje. Jediné co se v minulém týdnu dostalo na veřejnost, je fakt, že stejně jako Prost a Minardi se neúčastnily žádných testů. Důvodem jejich absence byla již konstrukce vozu pro příští sezónu. Z továrny Fordu k nim byl totiž dopraven motor Cosworth, který budou používat napřesrok.
Minardi – tento sympatický tým se protloukl další sezónou a všichni pevně věří, že ho v F1 uvidí i napřesrok. Sice se asi nikdy nedočkají titulu mistra světa, ale třeba něčím překvapí. Bylo by jich škoda a to i proto, že jak všichni říkají, vaří výborné espresso.