Alonsovi nestačil ani úřadující mistr světa Sebastian Vettel v rychlém Red Bullu, druhým místem však potvrdil svou extratřídu a zítra se na Hockenheimu popere o své premiérové domácí vítězství.
Třetí nejlepší čas zajel v kvalifikace Vettelův týmový kolega Mark Webber, který před pár dny prodloužil s rakouským týmem smlouvu o další sezonu, bude však startovat až osmý. Kvůli výměně převodovky ztratí v pořadí startovního roštu pět míst.
Třetí tak začne závod Michael Schumacher, který na mokré trati suverénně předčil týmového kolegu Nika Rosberga. Mladší z jezdců Mercedesu skončil poslední v druhé části kvalifikace, a protože i v jeho autě se měnila převodovka, čeká ho nelehký start ze 22. příčky.
Zklamání zavládlo v McLarenu, který měl po pátku na kontě nejlepší čas. Jensonu Buttonovi se v kvalifikaci sice dařilo lépe než v minulých závodech, přesto odstartuje až šestý, Lewis Hamilton bude hned za ním.
Tým Lotus musí hledat Romaina Grosjeana až někde na konci druhé dvacítky - špatný výkon v kvalifikaci + výměna převodovky znamenají pád mezi nejslabší jezdce seriálu. Kimi Räikkönen se těsně do finále kvalifikačního boje dostal, tam však skončil poslední a odstartuje z desátého místa.
Velká cena Německa formule 1 startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Těsně před začátkem kvalifikace to vypadalo, že se deštivá předpověď nenaplní - dráha po poledním dešti oschla a nepršelo. Temná mračna nad okruhem však hrozila, že bez vody se dlouho nepojede.
Dlouho vedl Lewis Hamilton, ale šest minut před koncem zabral Kimi Räikkönen. Jezdec týmu Lotus se jako první v letošním Německu dostal pod hranicí jedné minuty a šestnácti vteřin a dosud vedoucího favorita z McLarenu porazil o více než půl vteřiny.
Úplně jiné starosti měl Finův týmový kolega Romain Grosjean, který šel do kvalifikace s jistotou, že nemůže být na startu lepší než ve třetí řadě - před sobotními jízdami museli inženýři vyměnit v jeho vozu porouchanou převodovku. Räikkönena by však stejně neporazil. V prvním tréninku zůstával vzdálen jeho výkonům a byl rád, že postoupil do druhé fáze.
Skvělý čas finského "ledového muže" již do konce první části nikdo nepřekonal, ale před Hamiltona na druhé místo se vyhoupl Sergio Pérez ze Sauberu. Třetí skončil Nico Rosberg z týmu Mercedes, zatímco jeho týmový kolega se postaral o první drama sobotní kvalifikace.
Michael Schumacher byl na měkkých gumách hodně pomalý. V průběhu jízd se ukázalo, že v Německu jsou možná výhodnější tvrdé pneumatiky a domácí jezdec je chtěl ušetřit. Ve svém posledním letmém kole chyboval, špatně projel druhou zatáčku a na postupová místa ztrácel. V posledním úseku však zariskoval, zajel tam své osobní maximum a o 55 tisícin vteřiny porazil Jeana-Erica Vergneho ze stáje Toro Rosso. Šťastný postup!
Francouz sledoval v garáži, jak si Schumacher povede a po jeho průjezdu cílem jen zklamaně sklopil hlavu, odepnul volant z kokpitu a šel se chystat na nedělní závod.
Kromě Vergneho se loučilo jako vždy šest zástupců nejnovějších stájí.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Prostřední část kvalifikačního boje začala na Hockenheimu nebývale hekticky. Na dráhu se totiž spustil poměrně silný déšť a všichni vtrhli na trať s přechodnými pneumatikami a cílem zajet postupový čas ještě dříve, než bude na trati vody ještě víc.
Pršelo však hodně, i na přechodných gumách to všem hodně klouzalo a brzo bylo jasné, že kvalifikace na Hockenheimu se mění v drama a nebezpečnou loterii. Všichni piloti se prali se svými vozy, rovnali smyky každou zatáčku a dělali, co mohli, aby se vůbec udrželi na trati.
Rozdíl v čase na jedno kolo byl ve srovnání s první části téměř patnáct vteřin a svou sílu hned ukázal bývalý "rain master" Michael Schumacher. Po pěti minutách jízd se vyhoupl do čela a ukazoval, že on na vodě rozhodně neprohraje. Nic nevadilo, že ho po chvíli překonal Lewis Hamilton.
V potocích vody byl britský jezdec McLarenu nejlepší ze všech, Dokázal se zlepšit ještě sedm minut před koncem druhé části kvalifikace a překonat svůj vlastní vedoucí čas. Ale byl jediný, kdo to dokázal.
Jezdeckých chyb bylo k vidění požehnaně a přechodné pneumatiky ztrácely rychle svůj smysl. Odvádějí pouze 24 litrů vody za vteřinu, zatímco ty extrémní až šedesát. Například Sergio Pérez ve snaze dostat se do postupové desítky vylétl z dráhy do štěrkového kačírku.
Nejpomalejší ze všech jezdců byl Nico Rosberg z týmu Mercedes. Na vodě si pozice v pořadí okamžitě s týmovým kolegou prohodil. V závěru zkoušel postoupit na pneumatikách do extrémních podmínek, ale s jejich nižší přilnavostí neměl šanci.
V době, kdy průběžně čtvrtý Fernando Alonso prohlásil, že vody je na dráze moc a žádný konkurenceschopný čas není možné zajet, bylo jasné, že je rozhodnuto. Pár pilotů se sice ještě snažili o nějaký schopný výkon, ale pravidelně končili za zatáčkami v únikových zónách.
Jistě postoupili oba jezdci Red Bullu i McLarenu, nečekaně také oba zástupci stáje Force India. Radoval se také Schumacher z Mercedesu, Alonso z Ferrari, Maldonado z Williamsu a Räikkönen z Lotusu, který se vztekal do vysílačky, že mohl mít lepší čas, ale v nejlepším kole ho zablokoval Senna z Williamsu. Ten, stejně jako dalších šest pilotů, skončil. Z nich se postup čekal zejména od Nika Rosberga, Romaina Grosjeana a také Felipeho Massy. Brazilec je však proslulý tím, že za měnících se podmínek mívá problémy.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Déšť neustával, trať byla plná vody a vedení závodu proti předpokladům pustilo jezdce na trať. Nevyzpytatelná závěrečná desetiminutovka mohla začít, přestože závod by byl za takových podmínek podle všeho zastaven.
Pět minut před koncem začali piloti zajíždět první letmá kola a postupně se zlepšovali - německý okruh skvěle odvádí vodu, a tak stačilo, aby se spršky vody trochu zmírnily, a přestože se každý pral se svým autem téměř v každé zatáčce, boj o pole position se rozjel naplno.
Do čela šel mistr světa Sebastian Vettel, vzápětí ho předstihli Hamilton se Schumacherem, ale jezdec Red Bullu se stihl okamžitě vrátit na první místo. Vše bylo nachystáno na závěrečná letmá kola.
Těsně před uplynutím časového limitu se do čela posunul Mark Webber, ale on startovat první nemohl - za výměnu převodovky ztratí na startovním roštu pět míst. Zlepšovali se však všichni piloti. Vzápětí překonal Australana jezdec Ferrari Alonso.
Na vodě se nedařilo snad jen jezdcům Force India, Buttonovi, Maldonadovi a Räikkönenovi. Všichni ostatní bojovali o pole position.
Zlepšit se v závěru však dokázal již jen jediný jezdec - Fernando Alonso. Lídr šampionátu získal druhou pole position v řadě a v neděli půjde za cílem upevnit vedoucí příčku v mistrovství světa. Celkově to bylo již jeho 22. první místo na startu.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Německa F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Fernando Alonso Ferrari |
1:40.621 | ||
2. | Sebastian Vettel Red Bull |
+ 0.405 | ||
3. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 2.880 | ||
4. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 3.329 | ||
5. | Pastor Maldonado Williams |
+ 3.492 | ||
6. | Jenson Button McLaren |
+ 3.565 | ||
7. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 3.875 | ||
8. | Mark Webber Red Bull |
+ 1.838 | ||
9. | Paul di Resta Force India |
+ 4.268 | ||
10. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 5.190 | ||
11. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
1:39.789 | ||
12. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 2.620 | ||
13. | Felipe Massa Ferrari |
+ 2.847 | ||
14. | Bruno Senna Williams |
+ 3.387 | ||
15. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
+ 1.048 | ||
16. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 1.927 | ||
17. | Sergio Pérez Sauber |
+ 2.568 | ||
18. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 2.838 | ||
19. | Charles Pic Marussia |
+ 3.527 | ||
20. | Romain Grosjean Lotus |
+ 3.209 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 3.598 | ||
22. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 4.186 | ||
23. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 4.219 | ||
24. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 4.537 |