"Nejvíc mi asi pomohlo, že jsem předloni po devíti letech odešel z anglické ligy, kde jsem stagnoval a ztrácel motivaci. Odpočinul jsem si a zároveň si začal motorky připravovat sám. Musím se spolehnout jenom na sebe, i finančně, a to mi vyhovuje.“
Druhým místem při závěrečné kvalifikaci do Grand Prix, takzvaném „Velkém finále“ v polské Pile, Brhel šokoval soupeře i diváky. Z pěti rozjížděk vyhrál čtyři, většinu stylem start - cíl. Pouze jedna mu nevyšla, ale to kvůli spálené spojce. „Takový defekt jsem ještě nezažil,“ vzpomíná Brhel už s úsměvem.
„Bohouš jel neskutečně, objížděl soupeře kolem mantinelu, jak my říkáme, na krev,“ popisuje Brhelův klubový šéf Petr Ondrašík a k jezdci dodává: „Někdy je až moc flegmatik, a když se mu nedaří, tak se neumí vzepřít a prostě se na to vykašle, ale v Pile zabojoval jako nikdy.“
Brhel využil jednu z posledních šancí kariéry. Dvakrát se pokoušel o Grand Prix v závodě Challenge, ale bylo z toho jen 20. místo v italském Lonigu roku 1999 a loni 15. příčka ve slovinském Kršku.
Ani na „divokou kartu“, kterou dostal třikrát pro závod Grand Prix v Praze, se mu nikdy moc nevedlo. V posledních dvou letech ho pokaždé zastavila porucha. „Nervózní? To jsem tentokrát byl spíš v tréninku. Před závodem jsem dělal na motorce až dlouho do noci a věděl jsem, že jsem pro postup udělal maximum. Je to buď - anebo, říkal jsem si před startem. To už ale byli nervózní všichni okolo,“ popisuje Brhel, vedle něhož stvrdil postup do Grand Prix 2003 také Lukáš Dryml díky čtvrtému místu.
Když Brhelovi, rodákovi z Otrokovic a odchovanci klubu z Březolup, kam ho přivedl starší bratr, bylo devatenáct, debutoval v závodě mistrovství republiky, který vyhrál Drymlův otec Aleš. Letos se Brhel šesti domácími tituly vyrovnal Antonínu Kasperovi mladšímu. A v historické tabulce je lepší už jen Jiří Štancl starší se dvanácti tituly.
„Závodění mě teď baví asi nejvíc v životě. Jsem prostě v pohodě, jenže stejně rychle může člověk spadnout i dolů,“ varuje Brhel, s nímž nebývá vždy snadné pořízení. Letos byl vyloučen z extraligového závodu, protože se nevrátil včas ze startu ve švédské lize.
„Bohoušek má na všechno dost času,“ komentoval to tehdy trenér Milan Špinka. Nepřijel na závod družstev do německého Pockingu a podle manažera reprezentace Josefa Laštovky „jeho vysvětlení zavánělo nepravdou“. Nepřišel na stupně vítězů po kvalifikaci mistrovství světa ve Slaném. A málem se nestihl přihlásit před čtvrtfinálovým závodem mistrovství světa v Německu.
Včera už zase cestoval z Prahy na ligový závod do Švédska. I letadlo stíhal na poslední chvíli. „Do října mám nabitý kalendář, pak mě čeká pauza a především příprava na nejdůležitější sezonu kariéry,“ uvědomuje si Brhel, který každou zimu zasvěcuje jak nezbytnému posilování, tak oblíbenému lyžování. Tentokrát musí také vymyslet, jak logisticky, a hlavně finančně zvládnout deset startů v Grand Prix.
„Bude to náročné, ale zatím to jsou příjemné starosti,“ tvrdí. „Stejně jako Lukáš Dryml je i Bohouš Brhel členem sportovního střediska ministerstva vnitra. Budeme se snažit mu pomoci zajistit sezonu, i když peněz nikdy nebude dost,“ slíbil Petr Ondrašík.
Bohumil Brhel se v sedmatřiceti letech dostal na vrchol - pojede seriál Grand Prix. |