Cherchez la femme aneb za vším hledej ženu. Byly dva roky po sametové revoluci a tehdy dvaatřicetiletý švýcarský konzultant Daniel se bezhlavě zakoukal do jedné české dívky. A jelikož ho už nebavilo, jak v jeho zemi vše dokonale funguje, sebral se a odjel do Prahy.
"Tady se vše budovalo z nuly, a to mě lákalo," vypráví na brněnském okruhu Daniel Epp.
Firmu na náhradní díly, kterou tehdy založil, už úspěšně prodal. Není ani s tou ženou, kvůli které se do Československa vydal. Dál ale žije v Praze, a především vlastní a šéfuje týmu v MotoGP. "Život se zkrátka zamotal," směje se.
Jak?
Před deseti lety jsem si koupil motorku a začal jsem jezdit do Mostu na okruh. A tam mi nabídli, jestli nechci sponzorovat tehdy hodně mladého Jakuba Smrže. Pak jsem se šel podívat na jeho závody a řekl jsem si: Jo, chci taky závodit. V roce 2001 jsem jel český mistrák, jenže tady v Brně jsem si zlomil pánev, a tak si říkám: Seš starej. Kuba už v té době jezdil mistrovství světa a mně nabídli, abych převzal jeho tým. A mě to začalo bavit, takže jsem se od té doby dostal ze stopětadvacítek až sem do MotoGP.
Co musí takový šéf motocyklového týmu umět?
Sehnat peníze. To nejdůležitější v našem světě je všechno ufinancovat, nabídnout sponzorům protihodnotu. A pak k tomu musíte mít vztah, aby člověk pochopil, co závodění znamená pro jezdce, pro techniky, pro celý tým. Musíte mít přirozenou autoritu, aby člověk nemusel být přísný, ale zároveň zůstal důsledný. Nemůžete vždycky brát ohled na ostatní, protože jde o to, aby firma přežila. V první řadě je to totiž byznys, kde se každý rok něco promění. Přijde jiný jezdec, technik... ¨
Kolik coby šéf musíte sehnat?
Nebojte, není to žádné tajemství. V MotoGP vychází rozpočet pět milionů eur na jezdce (125 milionů korun). V Moto2, kde jezdí Abraham a Pešek, je to milion eur (25 milionů korun) a u stopětadvacítek se to pohybuje od 400 tisíc do 800 tisíc eur. Samozřejmě úplně jiná čísla jsou u továrního týmu, jako je například Yamaha. Tam jde jen na roční plat pro Rossiho 10 milionů eur (čtvrt miliardy) – a taky je velmi těžké spočítat, kolik fabrika investuje do vývoje motorky.
Zocelilo vás v tomhle třeba podnikání v Česku? Zkraje 90. let to musela být pro cizince docela divočina, ne?
Pro mě to bylo skoro nejkrásnější období v životě. Bylo super zažít ten přechod ze socialismu ke kapitalismu a já si rychle přivykl. Ano, sehnat tehdy telefonní linku byl skoro nadlidský úkol, ale dělal jsem vše jako Češi. Navíc jsem si Prahu zamiloval, mám tam vše, co potřebuji, a nikdy jsem nauvažoval, že bych se z ní odstěhoval.
Jak se vám pracovalo s Čechy?
Národnosti neřeším, ale s nimi mám výborné zkušenosti, vždycky byli dobře motivovaní. To na Západě už byli všichni se vším spokojeni.
Třeba pomohlo i to, jak skvěle umíte česky?
Skvěle? Tak děkuji. Nemluvím spisovně, ale každý mi rozumí a já rozumím jemu. Bylo dobře, že mě nikdo nikdy neopravoval a nechal mě mluvit, takže za tři čtyři měsíce jsem se vše naučil.
Tak to máte na jazyky talent.
Je těžké si udržet dobrou znalost jazyka, když moc nemluvíte. Ale umím česky, německy, což je má mateřská řeč, anglicky, italsky, španělsky, portugalsky. Trochu rusky a nejtěžší ze všeho mi přijde francouzština, ale naučil jsem se.
Jste Švýcar, nebo už Čech?
A není to jedno? Doma jsem v Praze, ale mám švýcarský pas. Jak říkám: národnosti neřeším, vždyť tady v týmu mám Kanaďana, Němce, Angličana, Čecha. Žádnou národnost nemám dvakrát, díky tomu se netvoří skupinky a tým skvěle funguje.
Přesto vím o vašem snu, ve kterém národnosti hrají roli. Chcete mít v týmu MotoGP jezdce ze Švýcarska a Česka. Podaří se to?
Můžete mít sny či představy, ale ty vždycky záleží na jezdci. A ten musí být rychlý. Pokud se Thomas Lüthi (Švýcar, který je druhý ve třídě Moto2) udrží letos i příští rok a bude jezdit mezi nejlepšími třemi, pak může v roce 2012 jít do MotoGP.
A Čech?
Tam platí totéž. Když vynecháme Abrahama, což je specifický případ, tak mi chybí u Lukáše Peška stálost výkonu. Sami víte, že jsem s ním poslední dva roky spolupracoval (jezdil v Eppově týmu ve třídě 250 ccm), ale jeho výkon zatím nestačí. Když nezvládne zajíždět výsledky pravidelně, nemá tam nahoře co dělat. Musí jezdit bez výmluv na techniku a kde co. Ale sny se občas plní, že jo?