Ve druhé části rozhovoru pro golf.idnes.cz říká zástupce české golfové federace pro média a komunikaci Michal Zahradníček, že nabídka naučit se základy golfu za 299 korun má pomoci překonat bariéru veřejnosti vůči golfu. "Je nespravedlivě považován za zábavu pro vyvolené," říká člen výboru ČGF.
Jak vnímáte hlasy, že kampaň není dobře připravena?
Takové hlasy už dnes nejsou. Od okamžiku dohody s majiteli klubů jsme velmi intenzivně začali všechny věci precizovat. Média po nás chtěla vědět, kolik resortů bude v projektu a jestli jsou partneři. Partneři chtěli také znát počet resortů a zapojená média. Majitelé chtěli vědět o ostatních, a tak jsme to všechno cizelovali až k nějakému konci.
To, že se něco hýbe, mě napadlo, když před koncem loňského roku sportovně technická komise v tichosti změnila zkoušku způsobilosti na osvědčení pro hru. Přišlo mi, že si federace chystá předpolí pro budoucí projekt, ale nechce o tom dát vědět.
To tak bylo! Lidé měli fóbii ze zelené karty, připadalo jim velice komplikované se k ní dostat. Věděli jsme, že musíme odstranit bariéry vstupu do našeho sportu. Už na podzimní konferenci ČGF jsme věděli, že potřebujeme změnit soutěžní řád. Ale v té době ještě projekt nebyl tak vycizelovaný, abychom ho mohli prezentovat veřejnosti. Nikdo není tak inteligentní, aby ho vystřihl během jednoho měsíce.
Takže jisté kroky se podnikaly. Ale na březnové konferenci mi nepřišlo, že by všichni delegáti byli dostatečně informováni, aby o projektu mohli diskutovat.
V každém regionu jsme svolali schůzku a na ní vysvětlovali. Máme čtyři členy výboru pro styk s kluby, ti svolali svoje schůzky, na většině jsem byl i já. Všichni měli možnost se dotázat, sám jsem odpověděl na desítky mailů. To, že se s tím někteří nechtěli seznámit, za to já nemůžu. My jsme udělali maximum.
Na konferenci zazněl mimo jiné tento hlas: "přece tady nejednáme o něčem, co už proboha nejde zastavit?" Sled událostí opravdu napovídá, že v tom březnu už nic zastavit nešlo.
V tu chvíli to šlo, neboť jsme neměli souhlas majitelů. Zastavit to šlo, ale nebyl k tomu žádný důvod. Kdyby se výbor býval usnesl, že to realizovat nebude, tak by to nerealizoval. Je pravda, že jsme nepotřebovali souhlas k tomuto kroku. Na druhou stranu kdyby konference vyjádřila unisono názor, že projekt je nevhodný, výbor by pravděpodobně rozhodl, že do něj nepůjde.
čtěte také |
Konference nakonec schválila, že do projektu letos vloží milion korun. Dá se exaktně vyjádřit, kolik jím proteče skutečných peněz? Bez vyčíslení hodnoty poskytnutých služeb a použitého materiálu?
Na rok 2010 máme k dispozici zhruba tři až čtyři miliony cashe, všecko ostatní je barter. Potenciál projektu se spoustě subjektů zdá být velký, proto do něj šli. Je tam hodně srdečního napojení. Spousta lidí nám vyšla vstříc, protože jsou golfisti a protože ten sport milují. To hraje velkou roli.
Proč je to vymyšlené na čtyři roky?
Za prvé proto, že za rok neuděláte nic, za druhé jsme věděli, že partnerům bude vyhovovat dlouhodobější projekt. Oni nechtějí takové ty ad hoc propagační akce. A taky proto, že ČGF tu bude za čtyři roky, ale i za deset let. Měli jsme zkušenost s road show Golf je hra. Ten projekt byl úspěšný, ale věděli jsme, že by byl úspěšnější, kdyby měl follow up. Máme nastavené další rozšíření současného projektu, chceme ho dostat do základních a středních škol, iniciovat budování municipálních hřišť. To se všechno za rok nedá stihnout.
Dovedete si představit, že přijde neúspěch a někdo vám řekne: "podívejte se, kolik jste prošustrovali peněz"?
Představit si to dokážu, ale není to věc, která by se mě mohla dotknout, protože jestli myslíte ty tři až čtyři miliony, to jsou natolik malé peníze, že nemůže být ani řeči o tom, že jsme něco prošustrovali. Povinností ČGF je starat se o rozvoj golfu v ČR. Jestliže si někdo myslí, že milion z vlastních zdrojů a tři z cizích jsou velké peníze investované do růstu členské základny, pak já si myslím, že je to přesně naopak. Jestliže nebudeme investovat do členské základny, dopadneme špatně.
Má někdo osobní zodpovědnost, bude se někdo někomu zodpovídat za výsledky projektu?
Zodpovědnost určitě leží na celém výboru ČGF, ale musí existovat i konkrétní osobní zodpovědnost. Dovolím si tvrdit, že jsem duchovním otcem toho projektu a že cítím osobní odpovědnost za jeho úspěch i neúspěch. Na druhou stranu bez podpory výboru a dalších lidí by nebylo možné ho realizovat.
Co budete považovat za úspěch?
Když se podaří dosáhnout vytčených cílů.
To je očekávatelná odpověď. Jenže kdy je projekt ještě úspěšný a kdy už ne? Třeba bude za čtyři roky golfistů jen 80 tisíc.
To bude záležet na tom, co řeknou účastníci. Jak partneři, tak majitelé resortů a kluby. Ti ve finále vyjádří nějaký názor. Já nebudu hodnotit svou vlastní práci.
Lidé pochybují o tom, že má smysl propagovat golf přes celebrity. Dá se to udělat bez nich?
Podívejme se ke kořenům toho problému. Všichni říkají, že golf má špatnou image, a všichni, kdo ho hrajeme, s tím víceméně souhlasíme. Golf je dnes v Česku vnímán jako zábava pro vyvolené, přestože tomu tak není. Když vyjedeme na jakékoli hřiště, hlavně mimo Prahu, zjistíme tam, že golf hrají úplně obyčejní lidé.
O tom, co je na golfu krásného a jaká jsou jeho pozitiva, budou v kampani hovořit v první fázi lidé, kteří jsou celospolečensky uznávání ve svém oboru. Vůbec teď nemluvím o celebritách. Třeba pan profesor Václav Pačes, hudebník Ondřej Soukup. Ve druhé fázi budeme ukazovat, jak úplně obyčejní lidé přišli na hřiště v rámci tohoto projektu a začali hrát. Poznali, že je to zábava a že i jejich děti mohou začít hrát golf jako sport se všemi aspekty. Je zapotřebí změnit jeho image, která není správná.
Kampaň bude ukazovat pozitiva golfu, ale bude taky upřímná? Lidé dostanou za 300 korun možnost hrát, ale pak zjistí, že když se golfu chtějí věnovat, je to tři sta krát něco.
Nezjistí to až pak. Zjistí to v první okamžik. Na portálu "Hraj golf" budou od počátku správné informace. Ale ty jsou k dispozici i dneska - nabídky jednotlivých klubů, kolik stojí hodina trenéra v tom klubu, kolik jsou vstupní poplatky, fee, kolik stojí sety. Image golfu je, že je to drahý sport, ale není. Set holí dá koupit za tři tisíce korun, akorát to nikdo neví.
To ale pro spoustu lidí je drahá investice.
Investice to je, otázka zní, co to znamená drahá. Lidé jezdí na kole a nemají problém koupit si kolo za sto tisíc, nebo deset tisíc, anebo za tři tisíce. Dnes nikdo nepochybuje o tom, že cykloturistika a lyžování jsou pro široké masy. O golfu si to nikdo nemyslí, přitom to tak je. To znamená, že golf je nepřiměřeně diskriminován.
Moje otázka na upřímnost kampaně byla míněna tak, zda lidé dostanou dost informací, aby se mohli sami rozhodnout, jestli je pro ně golf drahý, nebo ne.
Dostanou. Cílem kampaně je zprostředkovat pravdivé informace. My chceme říct, že škála je široká. Byla veliká diskuse, jaký má být startovní package, aby byla překonána bariéra nedůvěry a nechuti. Má stát nula, 300, 3000, nebo 6500 korun, což je jeho reálná hodnota? A protože jsme věděli, že lidé v průzkumu říkali, že by je přesvědčila speciální pobídka, udělali jsme ji. Ale od začátku budeme říkat: "reálně ceny jsou tyto od - do a ty si vyber, co se ti hodí".