Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Na Dakaru nečíhají jen sportovní nástrahy

29 2000
P r a h a - Nejen sportovním neúspěchem, ale i přímým ohrožením života bývá prostoupena slavná pouštní rallye Paříž-Dakar. Vedle havárie v těžkém terénu se nejvýraznějším nebezpečím v posledních letech stávají teroristické a zločinecké útoky. I před letošním závodem se objevila potenciální hrozba - osvobozenecká fronta Polisario, žádající nezávislost Západní Sahary, oznámila, že v době konání rallye obnoví "vojenskou činnost jako zákonnou obranu".

Fronta Polisario tak hodlá učinit, jakmile účastníci rallye Paříž-Dakar překročí 7. ledna hranice Maroka a Sahary. "Průjezd rallye Západní Saharou je urážkou vůle saharského lidu, je výzvou OSN, podporou koloniálních nároků Maroka a tudíž porušením příměří platného od 6. září 1991," napsala v dokumentu.

Zvýšené riziko teroristických útoků na "Dakaru" bylo loni dokonce důvodem k přerušení pouštního maratónu, když byl 11. ledna zrušen start do 7. etapy v nigerijském Niamey. Pořadatelé své rozhodnutí odůvodnili sdělením francouzského ministerstva zahraničních věcí, jež zaznamenalo podezřelý pohyb v oblasti trasy rallye. Nejmenovaný člen nigerijské vlády označil jako možného původce sledovaných přesunů alžírskou fundamentalistickou organizaci Islámská ozbrojená skupina (GIA).

Po skončení soutěže však francouzský rozhlas oznámil, že k přerušení rallye Paříž-Dakar mohlo dojít po mylném vyhodnocení satelitních snímků. Na fotografiích se podle původního zdroje údajně podařilo zachytit na tři stovky ozbrojených teroristů, ve skutečnosti se však mohlo jednat o tisíce velbloudů, které sčítali alžírští honáci.

Francouzská diplomacie zprávu okamžitě dementovala. "Naše informace o možných teroristických útocích pocházely z různých pramenů a byly spolehlivé," uvedlo pařížské ministerstvo obrany. Závod byl přerušen na pět dní, během nichž bylo leteckými speciály Antonov přesunuto do Libye celkem 1500 osob a 300 vozů.
Letecký most přes nigerijské území stál pořadatele přes devět miliónů marek (zhruba 170 miliónů korun). Soutěž pokračovala až dvanáctou etapou se startem v libyjském městě Vaú al-Kabír. "Bezpečnost všech účastníků rallye zůstává pro nás hlavní prioritou," uvedli v oficiálním komuniké organizátoři.

V roce 1998 se jim to ale ještě nedařilo. Přesně 10. ledna zastavila na území Mali skupinka ozbrojenců tatry Karla Lopraise a Bedřicha Sklenovského. K přepadení došlo po skončení 9. etapy. Během incidentu se střílelo, ale naštěstí nebyl nikdo zraněn. Sklenovského tatra byla ale ukradena. "Ocitli jsme se tváří v tvář hrozivě vypadající skupince osmi mužů se samopaly. Někteří měli na sobě vojenské oblečení. Jeden z nich uměl francouzsky, s ním jsme začali vyjednávat a zjistili
jsme, že nám neusilují o život, ale chtějí naše vybavení. Kromě kamiónu nám sebrali všechno oblečení, hodinky, přilby a další věci," uvedl tehdy spolujezdec Jaroslav Lamač.

Podobné ozbrojené přepadení nebylo prvním incidentem svého druhu na dakarské trati. V roce 1990 se jedno doprovodné vozidlo odklonilo do zóny "zakázané" Muammarem Kaddáfím v Libyi a stalo se cílem střelby. Nikdo nebyl zraněn. O rok později zasáhla střelba doprovodný kamión týmu Citroën v opuštěné vesnici poblíž
maliského Gao a na místě usmrtila řidiče. Viníka se nepodařilo vypátrat. V roce 1996 najel na jihu Maroka na minu další kamión týmu Citroën, jehož řidič na místě zahynul.

Francouzský motocyklista Richard Sainct na stroji KTM, vítěz druhé etapy Rallye Paříž-Dakar, poblíž Narbonne na jihozápadě Francie.

Vítěz druhé etapy Rallye Paříž-Dakar Francouz Jean-Luis Schlesser na voze Buggy Schlesser poblíž Narbonne na jihozápadě Francie. Druhá etapa vedla 2. ledna z Narbonne do Castellonu a měřila 560 km.

Příznivci osvobozenecké fronty Polisario blokují trať 3. etapy Rallye Paříž-Dakar, která odstartovala 3.ledna ve španělském Castellonu. Fronta Polisario usiluje o samostatnost Západní Sahary, jež byla v roce 1975 anektována Marokem.

Jean-Pierre Fontenay s vozem Mitsubishi zvítězil ve 3., 430 kilometrů dlouhé etapě Rallye Paříž-Dakar, která se jela v okolí španělského Castellonu.

Pětinásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů Karel Loprais vyjíždí se svou tatrou z Martových polí u Eiffelovy věže v Paříži na trasu 23.ročníku populárního pouštního závodu. Za ním jedou největší soupeři, ruské vozy Kamaz.

Nedaleko francouzského města La Chatre sledují diváci českého jezdce Josefa Macháčka na čtyřkolce Yamaha při první etapě Rallye Total Dakar 2001.

Po jednodenní přestávce motocyklové soutěže si 4. ledna upevnil celkové vedení v Rallye Paříž-Dakar obhájce prvenství Richard Sainct z Francie. Vyhrál čtvrtou etapu, která vedla mezi marockými městy Nador a Ar-Rašídíja a měřila celkem 602 kilometrů.

Do čela průběžného pořadí Rallye Paříž-Dakar se 4. ledna po čtvrté etapě probojoval vítěz předchozích dvou ročníků Jean-Louis Schlesser na voze BuggySchlesser. Etapa vedla mezi marockými městy Nador a Ar-Rašídíja a měřila celkem 602 kilometrů.

Diváci pomáhají Japonci Kenjiro Šinozukovi na voze Mitsubishi, vítězi soutěže automobilů z roku 1997, který uvázl 3.ledna v písku při třetí etapě letošní ročníku Rallye Paříž-Dakar v okolí španělského Castellonu.

Američan Darren Skilton překonává letmo písečnou dunu během 3. etapy rallye Paříž-Dakar v okolí španělského Castellonu.

Chilan Carlos De Gavardo na motocyklu KTM vyhrál pátou etapu Rallye Paříž-Dakar na trati z Ar-Rašídíja do Varzázátu v Maroku.

Španěl Jose Maria Servia s francouzským spolujezdcem Jeanem-Mariou Lurquinem vyhráli na Schlesserově "bugatce" pátou etapu Rallye Paříž-Dakar na trati z Ar-Rašídíja do Varzázátu v Maroku.

Japonec Kenjiro Šinozuka s Mitsubishi na trati Rallye Paříž-Dakar 2001.

Chilan Carlo De Gavardo na motocyklu KTM vyhrál rychlostní zkoušku páté etapy pouštního maratonu Paříž-Dakar. Chilan absolvoval 333 kilometrů v čase o jedenadvacet sekund lepším, než měl Francouz Richard Sainct.

Motocyklisté na trati 7.etapy Rallye Paříž-Dakar, která 7.ledna vedla po území Západní Sahary z marockého Gúlminu do Smary.

Španěl Juan Roma na motocyklu BMW projel v 6. etapě obydlený úsek bez úhony, Oldřich Bražina o několik dní později už takové štěstí neměl.

Vedle marocké armády dohlíželi na odjezd vozidel Rallye Paříž-Dakar ze západosaharského města Smara i příslušníci vojsk OSN, kvůli obavě z možných útoků rebelů z hnutí Polisario. Ti hrozili, že poruší devět let trvající klid zbraní, pokud závodníci vjedou na území Západní Sahary. Pouštní závod ale pokračoval osmou etapou v délce 628 km ze Smary do Al-Ghallaúje v Mauritánii.

Francouzský jezdec Richard Sainct čeká na doprovodný vůz poté, co mu v průběhu desáté etapy pouštní Rallye Paříž-Dakar vypověděl službu jeho motocykl KTM. Doposud vedoucí jezdec celkového pořadí tak musel přenechat vede ní Italovi Fabriziovi Meonimu.

Rallye Total Dakar 2001: Tomáš Tomeček (vlevo) u ukroucené polonápravy předního kola jeho tatry. Posádka byla díky poruše penalizována dvaceti hodinami a ze soutěže tehdy odstoupila.

Němka Jutta Kleinschmidtová se spolujezdcem Andreasem Schulzem na voze Mitsubishi v desáté etapě Rallye Paříž - Dakar na území Mauritánie z Al-Gjallaúja do Adaru.

Mechanik opravuje vůz Němky Kleinsmidtové, Tomeček svoji tatru zprovoznit nedokázal.

Španělský motocyklista Juan Roma si na trati desáté etapy při pádu zlomil nohu.

Ital Giovanni Sala na trati desáté etapy Rallye Paříž-Dakar z mauritánského města Al-Gjallaúja do Adaru.

Japonec Hiroši Masuoka na voze Mitsubishi si jede pro vítězství v ve 123. etapě Rallye Paříž - Dakar, která měřila 513 km a jela se v okolí mauritánské Tadžikži Masuoka si tak zároveň uhájil vedení v průběžné klasifikaci kategorie automobilů pouštního závodu.

Vůz Němky Jutty Kleinschmidtové při jednom ze skoků na trati třinácté etapy Rallye Paříž - Dakar

Francouz Jean-Louis Schlesser na buggy vlastní výroby vyhrál 15.ledna čtrnáctou etapu Rallye Paříž-Dakar, která se jela v délce 234 km z Tidžikži do Tišítu v Mauritánii

Fin Kari Tiainen na motocyklu KTM vyhrál 14. etapu Dakaru (234 km z Tidžikži do Tišítu v Mauritánii).

Mitsubishi s Japoncem Masuokou za volantem, vedoucí jkezdec Rallye Paříž - Dakar míjí v 15. etapě karavanu velbloudů

Francouz Jean-Louis Schlesser na buggy vlastní výroby, druhý v Rallye Paříž - Dakar, míjí hlídku mauritánské armády na trati 15. etapy z Tišítu do Némy

Schlesserova buggina (vlevo) a Masokovo mitsibishi, vozy které bojují o vítězství v Rallye Paříž - Dakar jsou centrem pozornosti diváků

Hiroši Masuoka, vedoucí jezdec soutěže automobilů Rallye Paříž - Dakar, prohlíží poškozené kolo

Rallye Safari spíše než ostatní soutěže mistrovství světa připomíná "maratónskou" Rallye Dakar

Španěl Pastor, poslední v průběžném pořadí motocyklistů, projíždí při 17. etapě Dakaru brodem.

Francouz Schlesser mění v 17. etapě Dakaru za přispění stájového kolegy Španěla Servii kolo.

Němka Kleinschmidtová jede na Dakaru před bývalým životním partnerem Schlesserem

Fin Tiainen v 16. etapě

První ženská vítězka Rallye Paříž-Dakar -Němka Jutta Kleinschmidtová. Psal se rok 2001.

Loprais jede po dakarské pláži vedle Španěla Servii do cíle slavné rallye

Po vítězství v jednom z ročníků Rallye Paříž-Dakar v kategorii kamiónů: Karel Loprais (vpravo), Josef Kalina (vlevo) a Bedřich Sklenovský (uprostřed).

Motocyklista Oldřich Bražina v cíli oňského ročníku dakarské rallye.

Karel Loprais (vlevo) a Josef Kalina při vyhlašování vítězů Dakaru.

Tomáš Tomeček jede s tatrou po africké poušti. Často stačí malá chybička a vůz zůstane v písku uvězněn.

Vítězná Lopraisova tatra v cíli XXIII. ročníku dakarské rallye

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze