Kdo si po loňské Velké ceně Itálie stěžoval, že se na legendárním okruhu v italské Monze nedá předjíždět, kdo s útrpným výrazem sledoval, jak se po třicet kol Lewis Hamilton marně snaží dostat před Michaela Schumachera, musel být ze závodu roku 2012 nadšen. Předjíždělo se téměř v každém kole, favorité nestačili a outsideři se drali vpřed.
Závod jsme sledovali on-line |
Všechno dramatické a napínavé, co bylo v letošní Monze k vidění, se však netýkalo Lewise Hamiltona. Britský jezdec McLarenu vyhrál kvalifikaci, bezvadně odstartoval a soupeřům za svým zadním křídlem se kolo po kole vzdaloval. O jeho vítězství nebylo pochyb od startu až do cíle.
Mistr světa z roku 2008, o němž se v týdnu spekulovalo, že odejde po sezoně do Mercedesu, projel cílem s náskokem 4,356 sekundy před Sergiem Pérezem. Tým McLaren vyhrál třetí závod za sebou a definitivně tak nechal zapomenout na problémy začátkem léta, kdy jeho vozy nejlepším nestačily.
Britská stáj se mohla radovat z dvojitého triumfu, na druhé příčce jezdil ještě dvacet kol před cílem Jenson Button. Závada palivového čerpadla ho však donutila zastavit vedle trati a odstoupit ze závodu. To znamenalo nejen pravděpodobný konec jeho mistrovským ambicím, ale také posun jezdců v rudých vozech Ferrari vpřed.
Na druhé místo postoupil Felipe Massa, na třetí Fernando Alonso. Lídr mistrovství světa byl však rychlejší a po pár kolech Brazilce bez potíží předjel. Massa se ani nebránil. Neměl důvod riskovat a dělat problémy týmovému kolegovi, který "byl rychlejší než on".
Na Massu nakonec pozice na stupních vítězů nezbyla. Z pole jezdců na dalších místech se totiž v závěru napínavé podívané vynořil Sergio Pérez, který je proslulý svou citlivou prací s pneumatikami. Mexičan vydržel na dráze s gumami, na nichž startoval až z dvanáctého místa, déle než kdokoliv jiný a ve druhé polovině závodu z toho profitoval.
Pérez se na nových gumách prohnal se svým sauberem kolem tří soupeřů a pohodlně si poradil i s oběma jezdci Ferrari. Massa ani Alonso neměli nejmenší šanci se mu ubránit. Nakonec musel být vedoucí Hamilton rád, že je už v cíli. Pár kol navíc a mladý Mexičan by si dojel pro premiérový triumf kariéry. Teď z toho bylo "jen" druhé místo, na němž dokončil už jeden letošní podnik, jarní Velkou cenu Malajsie.
Sebastian Vettel s vozem Red Bull po většinu závodu bojoval o umístění s Fernandem Alonsem, ale nakonec jeho náskok v čele celkového pořadí nesnížil. Mistr světa nejdříve v souboji vytlačil Alonsovo Ferrari na trávu, což sportovní komisaři viděli jako nebezpečný manévr a musel za trest projet boxovou uličkou.
Úřadující šampion se však probil vpřed na šesté místo a chystal se předjíždět Kimiho Räikkönena z Lotusu, když se objevily problémy s jeho motorem Renault. Pouhých pět kol před cílem se mu zakouřilo ze zádě a odstavil auto vedle trati.
Aby nebylo smůly mistrovské stáje dost, Mark Webber v závěru na sjetých pneumatikách nestačil. Klouzal v každé zatáčce a nakonec dostal smyk, vylétl z dráhy a poškodil podvozek svého monopostu. Pomalou jízdou dojel do boxů, kde vystoupil pouhé kolo před cílem z vozu.
Díky potížím favoritů tak obsadil páté místo dokonale spolehlivý Kimi Räikkönen, přestože vůz Lotus se na dlouhých rovinkách v Monze trápil a za ním sbírala body dvojice stáje Mercedes, která v závěru předjížděla jednoho soupeře za druhým - taktika dvou zastávek v boxech se navzdory delší boxové uličce V Monze ukázala jako funkční. Nico Rosberg si dokonce připsal nejrychlejší kolo závodu.
V čele celkového pořadí mistrovství světa tak zvýšil Alonso svůj náskok před vettelem, Webberem i Räikkönenem, naopak Hamilton se mu o něco přiblížil. Pokud však Brit pomýšlí na mistrovský titul, nesměl by do konce sezony již ani jednou chybovat. Red Bull navzdory nejhoršímu výsledku roku udržel vedení v Poháru konstruktérů. McLaren se mu však přiblížil o 25 bodů.
Dalším závodem sezony formule 1 je Velké cena Singapuru. Jediný noční podnik seriálu se jede za čtrnáct dní.
Na startu zářili jezdci Ferrari
Složitá dvojitá první zatáčka okruhu v Monze tentokrát problémy favoritům nepřinesla. Jak už se letos stalo dobrým zvykem, vpřed letěla zejména ferrari. Za jásotu rudých tribun se Felipe Massa z třetí příčky prohnal kolem Jensona Buttona a dostával se dokonce na úroveň vedoucího Lewise Hamiltona. Brit však vedení uhájil a vydal se za vítězstvím. Sérií nejrychlejších časů v prvních kolech se snaživému Brazilci vzdálil na bezpečný odstup několika vteřin.
Hvězdou prvních kol však nebyli Hamilton ani Massa, ale Fernando Alonso, kterého závada stabilizátoru zadní nápravy poslala až na desáté místo na startovním roštu. Přestože začal na kluzké straně dráhy, hned si polepšil o dvě příčky a postupoval vpřed dál. Ještě v prvním kole předjel Kamuje Kobajašiho se sauberem a ve druhém Kimiho Räikkönena na lotusu.
Naopak Michael Schumacher, který v kvalifikaci vybojoval druhou řadu, padal polem jako kámen. Brzo ho předjel Sebastian Vettel z mistrovského Red Bullu a v sedmém kole ho napodobil právě Alonso. Před Räikkönenem se však sedminásobný mistr světa udržel, Fin za ním naopak podlehl tlaku Sergia Péreze, které již v prvních kolech potvrzoval, že Sauberu rychlé okruhy sedí. Podobně úspěšný byl Mexičan v Malajsii, kde skončil druhý, nebo v Kanadě, kde se radoval ze třetí příčky.
Jedinou vážnější nehodou závodu byl zkrat Jeana-Erica Vergneho z týmu Toro Rosso v devátém kole. Mladý Francouz nezvládl brzdění do první zatáčky, jeho auto šlo do smyku a přes obrubník vylétlo do vzduchu. Vůz Toro Rosso skončil v nepojízdném stavu za první zatáčkou.
Zatímco skvělý Peréz musel bojovat nejen se soupeři, ale také s nepovedeným kvalifikačním výsledkem, dvojice Mclarenu to měla o poznání snazší. Jenson Button nečekal ani na zastávky v boxech a těsně před nimi předjel Felipeho Massu. K týmovému kolegovi Hamiltonovi měl však již daleko, jel si pro druhé místo. Ne však dlouho. Ve 34 kole utichl motor v jeho vozu a zastavil vedle trati. V nádrži měl sice benzinu dostatek, ale porouchané palivové čerpadlo ho nedokázala posunout k motoru. Jen týden po belgické euforii si Jenson Button prožil další zklamání.
Vettel na Alonsa nestačil
Těsně před zastávkami v boxech se za ovací tribun dotáhl Alonso na čtvrtého Vettela a společně zajížděli dva nejlepší jezdci mistrovství světa k zastávce v boxech. Bylo to velmi těsné, centimetrové, ale Vettel nakonec pozici před Španělem uhájil. Oba však museli děkovat, že boxová ulička v Monze má dvě stopy, jinak by byl jejich střet téměř nevyhnutelný.
Alonso se však s pohledem na zadní křídlo Red Bullu nesmířil a pustil se tvrdě do svého soupeře. Tlačil se na Vettela v každé zatáčce, zkoušel to na rovince i v zatáčkách a souboj ostrý jako nůž vyvrcholil ve 26. kole, kdy mistr světa vytlačil v táhlé levotočivé zatáčce svého soka z trati.
Podle sportovních komisařů zašel však německý jezdec příliš daleko. Při bránění své pozice si počínal v rozporu s pravidly a musel za trest ještě jednou projet kolem garáží všech týmů. Bylo to k naštvání i proto, že Alonso ho stejně nakonec předjel. Zbytečný manévr, zbytečný trest.
Sebastian Vettel neřekl do vysílačky ani slovo, nevztekal se a dál se soustředil na svůj výkon. Z desátého místa se rychle dral vpřed, týmový kolega Webber ho nezastavil a zdálo se, že brzo se prožene i kolem Kimiho Räikkönena, jehož vůz Lotus jednoduše nebyl na rovinkách dost rychlý.
Německý jezdec však doplatil na to, že nemohl šetřit motor a snižovat otáčky jako vedoucí Hamilton, nebo další soupeři. Z boxů mu nahlásili, že se blíží konec životnosti jeho pohonné jednotky, a nepomohlo ani snížení výkonu. Superrychlý okruh v Monze si také letos vybral svou "motorovou daň" a její obětí se stal mistr světa. Vettel šest kol před cílem zastavil vedle trati, ze zádě jeho Red Bullu se valil zlověstný kouř.
Kromě stíhací jízdy skvělého Péreze, jehož již mnozí komentátoři vidí v kokpitu Ferrari místo Massy, zaujala v závěru strategie týmu Mercedes, který se jako jediný odhodlal ke dvěma výměnám pneumatik. V závěru závodu byli Michael Schumacher a Nico Rosberg nejrychlejšími jezdci na dráze a předjížděli jednoho jezdce za druhým. Potřebovali však pár kol navíc, k pátému Räikkönenovi chyběly Schumacherovi v cíli jen tři desetiny vteřiny, ke čtvrtému Massovi jen o trochu víc.
Po nejdramatičtější Velké ceně Itálie posledních let se seriál formule 1 přesune k rovníku do Jihovýchodní Asie. Noční závod v Singapuru slibuje další napínavou podívanou.
Výsledky Velké ceny Itálie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1h19:41.221 |
2. | Sergio Pérez | Sauber | + 4.356 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 20.594 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | + 29.667 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 30.881 |
6. | Michael Schumacher | Mercedes | + 31.259 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | + 33.550 |
8. | Paul di Resta | Force India | + 41.057 |
9. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 43.898 |
10. | Bruno Senna | Williams | + 48.144 |
11. | Pastor Maldonado | Williams | + 48.682 |
12. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 50.316 |
13. | Jerome d'Ambrosio | Lotus | + 1:15.861 |
14. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
15. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
16. | Charles Pic | Marussia | + 1 kolo |
17. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
18. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 1 kolo |
19. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 1 kolo |
20. | Mark Webber | Red Bull | + 2 kola (DNF) |
21. | Nico Hülkenberg | Force India | + 3 kola (DNF) |
22. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 6 kol (DNF) |
23. | Jenson Button | McLaren | DNF - 32 kol |
24. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | DNF - 8 kol |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 179 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 142 |
3 | Kimi Räikkönen | Lotus | 141 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 140 |
5 | Mark Webber | Red Bull | 132 |
6 | Jenson Button | McLaren | 101 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 83 |
8 | Romain Grosjean | Lotus | 76 |
9 | Sergio Pérez | Sauber | 65 |
10 | Felipe Massa | Ferrari | 47 |
11 | Michael Schumacher | Mercedes | 43 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 35 |
13 | Paul di Resta | Force India | 32 |
14 | Nico Hülkenberg | Force India | 31 |
15 | Pastor Maldonado | Williams | 29 |
16 | Bruno Senna | Williams | 25 |
17 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 8 |
18 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 4 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pohár konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | Red Bull | 272 |
2 | McLaren | 243 |
3 | Ferrari | 226 |
4 | Lotus | 217 |
5 | Mercedes | 126 |
6 | Sauber | 100 |
7 | Force India | 63 |
8 | Williams | 54 |
9 | Toro Rosso | 12 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |