Adam Lacko se stane se prvním českým jezdcem, který se zapojí do závodů cestovních vozů od jejich nového vzkříšení v roce 2000. Koncem minulého měsíce využil možnosti testovat přímo na okruhu v Monze, kde šampionát o víkendu začíná.
Zúčastnil pouze však první testovací jízdy, ve které se seznamoval s vozem i s tratí. Krátce po začátku druhé jízdy se objevila porucha na motoru Alfy Romeo a vůz musel být z dalšího testování stažen.
"Technika nás trochu zaskočila, ale přesto si myslím, že dosažené časy v první testovací sérii, kde jsem se pohyboval někde ve druhé desítce z téměř třicetičlenného startovního pole, jsou příslibem pro další průběh šampionátu. Škoda, že došlo k poruše motoru. Měli bychom před prvním závodem měli více informací a mohli je lépe zužitkovat," litoval Adam Lacko.
Dvacetiletý pilot proto musel vzít za vděk náhradním vozem. Ovšem nebyla to Alfa Romeo, ale BMW 320i švédského týmu Crawford.
"Způsob jízdy je samozřejmě odlišný, ale přesto dosažené časy, srovnatelné s Alfou - kolem 2:02.800 minuty na okruh naznačily, že i tato cesta by mohla být zajímavá," sdělil Lacko.
Světové mistrovství cestovních vozů se na scénu vrací po 18 letech. V roce 1987 se již jeden ročník světového mistrovství uskutečnil, však díky mnoha problémům, které tehdy v tyto závody sužovaly, nepřežilo víc než tuto jednu sezónu. Stalo se zároveň i labutí písní závodů cestovních vozů, protože již v následující sezóně tento seriál zanikl zcela.
O jeho znovuzrození se pak zasloužila společnost KSO Ltd., která v roce 2000 uspořádala, tehdy ještě pod názvem "EURO STC Cup", první ročník obnovené soutěže. Ten se již v roce následujícím přeměnil na mistrovství Evropy a pod touto hlavičkou se konal až do loňska.
Za tu dobu seriál získal na kvalitě i na atraktivnosti. Díky spolupráci s televizní stanicí Eurosport mohou všechny závody sledovat diváci prakticky po celém světě, a to logicky vede k zájmu sponzorů i výrobců. Vytvoření mistrovství světa cestovních vozů bylo tedy dalším logickým krokem.
S novým mistrovstvím vstupuje do seriálu další silný soupeř. Tím je automobilka Chevrolet, která se tak stává šestou značkou ve startovním poli. Chevrolet od podzimu pilně testoval a na vstup do závodů se důkladně připravoval. Svědčí o tom i skutečnost, že do jednoho z těchto vozů usedne i bývalý pilot monopostů Ferrari F-1 Nicola Larini, kterého tým přesvědčil k návratu na závodní tratě.
Chevrolet by se tak mohl stát dalším z vážných soupeřů dosavadních lídrů seriálu – vozů Alfa Romeo a BMW. O slovo se však také stále častěji hlásí další z účastníků – SEAT, který již v loňském roce několikrát naznačil stále se lepšící formu.
Smutnou zprávou pro české fanoušky okruhových klání je ale skutečnost, že letos nespatří souboje těchto vozů na vlastní oči. Tedy pokud se zrovna nevydají na cestu do zahraničí. Z ohledem na nový status seriálu, nahradilo letos závod na brněnském okruhu klání v Mexiku.