Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka v pelotonu cyklistů: Raději do příkopu než do cyklisty

Motorkáři z DC Moto Teamu zajišťují bezpečnost na cyklistických závodech v České republice. | foto: Jan Brychta

12 2016
Sedmnáct let jezdí na motorce s pelotony cyklistických závodů v České republice. Společně se svými kolegy z DC Moto Teamu zajišťuje Josef Ešpandr bezpečnost cyklistů. V neděli jej stejný úkol čeká při posledním závodě čtyřdílné série závodů Visegrád 4 Bicycle race, který se jede v Náchodě.

Na 169 kilometrů dlouhé tratě se vydá celkem šestnáct motorek z jeho týmu. Každá má v závodě svůj úkol. Jedna poveze informační tabuli s časovými údaji pro peloton a závodníky v úniku, vyčlenit se musí také motorky pro fotografy a kameramany. Ostatní budou zajišťovat trať, zejména boční příjezdy a křižovatky. Motorkáři musí zároveň upozornit cyklisty na nebezpečná místa a překážky, jako třeba odstavené vozidlo, výraznou nerovnost, ostrůvek kruhového objezdu a podobně.

Visegrád 4 Bicycle race Náchod, 15. 5.

- Start 13:00 hod v Náchodě, Masarykovo náměstí
- Délka 168 km = 8x okruh 21 km
- Okruh: Náchod - Náchod zámek - Kramolna - Trubějov - Olešnice - Všeliby - Bakov - Řešetova Lhota - Lhotky - Kramolna – Náchod

Šichta začíná motorkářům několik hodin před závody - na poradě všech řidičů nad mapou „zkontrolují“ trať. „Musíme si projít nebezpečné úseky a domluvit se, kde bude nutné cyklisty upozornit,“ říká Ešpandr.

V DC Moto Teamu jsou hodně zkušení jezdci, přípravu ale nepodceňují nikdy. „Je to příliš velká zodpovědnost. Každý už dobře ví, jak se má v rámci závodu chovat, ale každý závod a každá trať jsou jiné,“ říká Josef Ešpandr, jeden z nejzkušenějších v pětatřicetičlenném týmu.

Spolupráce s pořadateli, rozhodčími a policií, která závody zajišťuje, je nezbytná. „Policie nám dodává aktuální informace o provozu na trati, ale také třeba o tom, kde je na silnici štěrk, který představuje pro cyklisty velké riziko pádu hlavně v zatáčkách a sjezdech. Řidiči motorek mezi sebou komunikují pomocí vysílaček, a tak mají všichni dobrý přehled o situaci v celém závodním poli.“

A zajištění problematického místa reálně v průběhu závodu? Motorkář se postaví před něj, hvizdem na píšťalku upozorní závodníky a pomocí praporku ve tvaru šipky ukazuje směr objížďky problematického místa.

Motorkáři z DC Moto Teamu zajišťují bezpečnost na cyklistických závodech v...

Největším problémem je pro motorkáře deštivé počasí. „Nebezpečí je výrazně větší, ale řidič musí být za každého počasí maximálně soustředěný, dbát na bezpečnost cyklistů i svoji a odvést perfektní výkon. My musíme udělat všechno pro to, abychom cyklistům nepřekáželi,“ dodává Ešpandr.

Drobným kolizím se za ta léta nevyhli ani jeho jezdci. „Stane se, že silnice je opravdu úzká a cyklisté nás vytlačí do příkopu. Ale my musíme udělat všechno proto, abychom cyklistům nepřekáželi. Tak prostě raději sjedeme mimo vozovku, i kdyby to mělo být do příkopu.“

Přihlášené týmy

- UCI ProContinental týmy: CCC Sprandi Polkowice (POL), Verva ActiveJet Pro Cycling Team (POL)

- UCI Continental týmy: Whirlpool Author, SKC Tufo Prostějov (CZE), AC Sparta Praha (CZE), WSA Greenlife (AUT), CK Příbram Fany Gastro (CZE), Dukla Banská Bystrica (SVK), Wibatech Fuji (POL), Domin Sport (POL), Kolss - BDC Team (UKR), Staki - Baltik Vairas (LTU), Wibatech Fuji (POL), Domin Sport (POL), Attaque Team Gusto (TPE)

- Regional týmy: Team FIREFLY (SVK), Team PRO efekt (SVK), Region Central Slovakia (SVK), Szuperbeton (HUN), Mugenrace Team Prolog (HUN), Lawi Author Team (CZE), TJ Favorit Brno (CZE), TC Scott Chrobry Glogow (POL), Team Forman Cinelli (CZE), ARBÖ SKR Duratec (AUT), ČEZ Cyklo Team Tábor (CZE)

Diskuze o nebezpečnosti motorek v cyklistickém pelotonu, které zesílily zejména po několika kolizích na jarních závodech, ale chápe. „Uvědomujeme si, že nezasvěcenému divákovi se může zdát počet zúčastněných motorek zbytečně vysoký, ale jejich přítomnost je nezbytná. Je to byznys a otázka nabídky a poptávky - sponzoři pochopitelně potřebují prezentaci, fanoušci cyklistiky zase zprávy a fotky, na motorkách musí jet také někteří rozhodčí. Počet motorek je daň za popularitu našeho sportu. Ale věřte, že všichni řidiči motorek přistupují ke své práci v závodě velmi zodpovědně. Navíc na pohyb motorek v pelotonu a před ním dohlížejí rozhodčí.“

O programu před nedělním závodem Visegrád 4 Bicycle race, zařazeným do kategorie UCI 1.2, tedy 2. kategorie Europe Tour, má jasno: dopoledne musí pořádně nastudovat náročnou kopcovitou trať v okolí Náchoda.

Vyjede na ni 142 cyklistů z 21 týmů, včetně nejlepšího domácího týmu Whirlpool Author a dvou prokontinentálních stájí - CCC Sprandi Polkowice a Verva ActiveJet Pro Cycling Team. „Pochvala od cyklistů za to, že jsme je bezpečně dovedli do cíle, je pro nás vždycky největší odměnou,“ dodává Josef Ešpandr.

Autor:




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze