Pro Davida Pabišku je číslo 42 symbolické. Právě toto pořadí obsadil při svém prvním startu na Dakaru před dvěma lety. "Letos bych byl rád v první dvacítce," prohlásil liberecký jezdec před svým odletem do dějiště závodu. "Ale zůstávám realistou.
Nejsme profesionálové, ale také se nejedeme jen tak projet. Udělám všechno pro to, abych dostal ze své motorky maximum." Martin Macek ze Smržovky byl před dvěma lety nejlepším z českých motorkářů na Dakaru. Obsadil 15. místo, což byl na závodníka bez jakékoli týmové podpory skvělý výsledek.
Díky němu se dostal do hledáčku silného továrního týmu Yamaha, který bude letos reprezentovat.
Nemusí předjíždět "turisty"
"To je samozřejmě zavazující," uznává Macek. "Ale na druhou stranu mi nikdo neříká: Musíš být první. Nikdo mě nestresuje. A moje cíle? Ty jsou vždycky nejvyšší, jsem soutěživý typ."
Nízké startovní číslo zvyšuje jeho šance na dobrý výsledek. Nebude se muset prodírat startovním polem.
"Jsem rád, že jedu ve dvacítce jezdců, kteří chtějí závodit, a nemusím předjíždět turisty. Člověk tam hrozně zrychlí. Znám to z endura."
Martin Macek39 let, výška: 198 cm Motocykl Yamaha WR450F. Dlouholetý závodník a pořadatel soutěží enduro a cross-country. |
David Pabiška, který jezdí na motorce od svých 13 let, má drobnou výhodu v tom, že už v Jižní Americe závodil. Bojí se hlavně nebezpečných ostnů kaktusů, které dokážou závodníka zranit, ale také třeba prorazit palivovou nádrž motocyklu.
Oba závodníci z Libereckého kraje se už se svými motocykly rozloučili před měsícem. Tehdy totiž proběhly technické přejímky ve francouzském přístavu Le Havre. Odsud stroje odpluly přes oceán do argentinského Buenos Aires.
Při přejímkách měl Pabiška problémy s hlučností stroje. Musel si proto koupit nový výfuk a teď musí komisařům v Argentině dokázat, že hlučnost snížil. Dnes si účastníci vyzvednou techniku v buenosaireském přístavu Delta Dock.
Kilometry v poušti nabíral Pabiška na podzimním soustředění v Tunisku. "Odhalili jsme přitom pár závad, jejichž řešení až na závodech by bylo špatné," svěřil se Pabiška. Macek jezdil hodně v Nizozemsku, kde má jeho tým Yamaha Europe centrálu.
David Pabiška33 let, výška: 176 cm Motocykl KTM 690. Účastník Šestidenní a dalších mezinárodních soutěží. Vicemistr republiky v enduru i cross country. |
Oba jezdci byli při svém prvním startu na Dakaru před dvěma lety v roli "batůžkářů". Když dorazili do cíle, stali se z nich mechanici, kteří se museli vrtat v motorce. Moc si neodpočinuli a závod si protrpěli.
Teď budou mít veškerý komfort. Pabiška jako člen týmu KM Racing bere svého vlastního mechanika, bude mít k dispozici také rychlou asistenci kamionem, který mu poveze motor a další potřebné díly. "Mechanici a brácha jako sportovní ředitel navíc pojedou v toyotě. Budou nám při závodech dělat předvoj, rozmístí bivak a připraví servis," popsal David Pabiška.
Martin Macek má od Yamahy zabezpečeno nákladní auto a navíc rychlou asistenci prostřednictvím vozu Mitsubishi Pajero. V prvním týmu Yamaha Dakar jsou ještě jeho kolegové Fretigne a Marchini. "Po příjezdu do cíle etapy bych měl jen předat motorku mechanikovi a věnovat se regeneraci a přípravě trasy na příští den," těší se Macek.
Oba závodníci měli týmovou podporu připravenou už na loňský Dakar, jenže ten se po hrozbách teroristů nakonec neuskutečnil.
Zatímco Pabiška vyrazil na Dakar s motocyklem KTM 690, který měl připravený už na minulý ročník, Macek má úplně novou motorku Yamaha 450. "Je odlehčená o dalších sedm kilo. Technici stroj přizpůsobili tomu, že se rallye pojede v horách a tratě budou techničtější," popisuje Macek. Zajímavostí je, že motocykl má nádrže vyvíjené v letecké továrně Boeing ze speciálního materiálu na bázi titanu.
Závod startuje 3. ledna. Nový Dakar bude mít více než 9 500 kilometrů. Trasa povede přes duny, sypké písky, nekonečné cesty a hory. Horské oblasti Patagonie, poušť Atacama a přejezd And – to vše v žáru slunce a chladu hor. Výzvu přijalo celkem 530 týmů. Motocyklistů se na start postaví 230. "Všichni jsme na jedné startovní čáře, což je pro nás nováčky výhoda.
Veteráni jedoucí podesáté samozřejmě Afriku znají nazpaměť, ale tady to bude něco nového," míní Martin Macek. "Respekt, znalost, poctivost, odhodlání a inteligence." Tak zní heslo Davida Pabišky pro Dakar, které však platí pro všechny účastníky slavného závodu.