Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rada s Jugasem chtějí znovu vidět knížecí palác v Monaku

Martin Rada a Jaroslav Jugas | foto: Agrotec Racing Team

19 2015
Sucho, mlha, sníh, bláto, led. Ne, tohle není reklama na kosmetický přípravek, který váš účes uchrání před nepříznivými podmínkami. Přesně s tímto a navrch s extrémně náročnou tratí se musí vypořádat jezdci na legendární Rallye Monte Carlo.

„Je to prostě kult. Člověk nemůže mít ani jiné ambice než vidět z cílové rampy knížecí palác,“ líčí závodník Martin Rada, jenž o víkendu se svým Agrotec racing teamem nabral směr Monako. Ve výpravě nechybí ani zlínský spolujezdec Jaroslav Jugas.

Ačkoli jeho červená Alfa Romeo 147 začne zakusovat ostré závodní kilometry až od čtvrtečního večera, na rychlostní zkoušky proplétající se horami monackého knížectví je nutná důkladná příprava. „Ale někdy ani to nepomůže,“ pousměje se hustopečský jezdec, který se na start slavné rallye postaví pošesté.

Ví, o čem mluví. V úvodu erzety totiž často vykukuje slunce, fouká přímořský vánek. Stačí se vyšplhat o pár stovek metrů výš do hor a na světová esa i soukromníky, jako je Rada, číhají ledové plotny a padající sníh. „Počasí se navíc mění každou hodinu,“ podotýká 47letý závodník.

„Právě při takových situacích a dobře zvolených gumách jsme třeba v minulosti získávali,“ připojí Jugas. „Sice se nám lidi smějí, že by běžící diváci byli rychlejší než my, ale velké speciály na tom bývají ještě hůř.“

Jen z takových slov je patrné, že posádce na umístění úplně až tak nezáleží. „Takový jedinečný závod si chceme hlavně užít,“ sděluje Rada, jehož Alfu Romeo zařadili pořadatelé do kategorie RC4 čítající 17 aut. „Tak snad nebudeme poslední,“ žertuje šofér, jehož nejlepší výsledek bylo celkové 21. místo v roce 2009.

Letos budou mít Rada s Jugasem o to větší motivaci vidět cílovou šachovnici i proto, že loni po havárii rallye nedokončili. Stačila jedna drobná chyba v mírně pravotočivé zatáčce, vůz se na bahně roztočil a po chvíli se čvachtal v promočeném příkopu. „Poslal jsem manželce SMSku, že jsme po nehodě v pořádku, a ona mi odpověděla: Tak proč nejedete, vy pitomci, dál,“ vypráví Rada.

Tak moc je cenné monackou výzvu zdolat... Na necelou stovku posádek, mezi nimiž nebude chybět světový šampion Sébastien Ogier, Fin Latvala či další Čech Martin Prokop, čeká 15 erzet a celkově úctyhodných 1 400 kilometrů.

Závodníci v úvodním dílu seriálu mistrovství světa musí pokořit úzké serpentiny i třeba více než padesát kilometrů dlouhý sobotní test. „Jede se víc než hodinu, člověk se musí plně koncentrovat. Je to vysilující, ke konci už očima hledáte cílové cedule,“ říká český soukromník, jenž se chystá na závod už od konce listopadu.

„Třikrát týdně trénuju s kondičním trenérem.“ Zda dřinu úspěšně zúročil, bude jasno příští neděli. „Závod je drahý asi jako půlka sezony v Česku, ale stojí to za to,“ dodává Rada.

Regionální účastníci Rallye Monte Carlo

Stejně jako v posledních sezonách zajišťují východomoravskou účast na Rallye Monte Carlo výhradně spolujezdci. Na letošní edici nejstarší soutěže na světě vyrazili tři. Největší ambice má otrokovický Jan Tománek, který ve Fordu Fiesta WRC doplňuje Martina Prokopa. Společně budou usilovat o elitní desítku.

V kategorii WRC2 usedne vedle slovenského jezdce Martina Kočiho ve Fordu Fiesta R5 zlínský Lukáš Kostka. Oba spolu loni vybojovali třetí místo na juniorském šampionátu. Hlavně dojet do cíle chce hustopečskozlínská dvojice Martin Rada, Jaroslav Jugas v Alfě Romeo 147.

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze