Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Špičkový světový motokros se po roce představí naproti hradu Loket

Motokros se vrací k hradu Loket. | foto: Martin Stolař, MAFRA

22 2016
Nejznámější česká motokrosová trať naproti loketskému hradu hostí mistrovství světa v motokrosu nepřetržitě od roku 2002 a nejprestižnější motoristický závod konaný na území republiky se jede o víkendu i letos.

Pojede se další podnik prestižních tříd MXGP a MX2. Na programu je též prestižní finálový závod ME tříd EMX65 a EMX85, které určí FIM – Europe mistra Evropy pro rok 2016, a také závod seriálu EMX300.

Trať Loketské serpentiny neprodělala od loňska žádné zásadní změny, ostatně ani nebylo potřeba, start je od loňska zpět na divácky atraktivním místě a profil tratě je jezdecky i divácky dostatečně zajímavý. To samé platí i o zázemí trati, které dlouhodobě splňuje potřebné světové parametry.

„Veškeré přípravy v tuto dobu již finišují, drobná změna v profilu tratě je pouze v podobě prodloužení lavice u spodního vstupu do areálu, jinak vše zůstává stejné jako loni. Diváci se mohou těšit na velkoplošné obrazovky a kvalitní ozvučení, chybět nebude ani bohatý doprovodný program včetně tradičního ohňostroje,“ lákají pořadatelé.

Velké poděkování patří především Autoklubu ČR a Sokolovské uhelné a.s., bez těchto dvou subjektů by se v Lokti MS konat nemohlo. Smlouvy jsou podepsané ještě na příští rok, jak s promotérem, tak s hlavními sponzory.

Dosavadní vývoj MXGP

V královské kubatuře MXGP se letos ve velkém stylu rozjel slovinský talent a loňský mistr světa třídy MX2 Tim Gajser (Honda). Ovládl poslední dvě Velké ceny, vyhrál už celkem třináct jízd a určitě zaslouženě vede světový seriál s náskokem 92 bodů. Na druhou pozici se probojoval osminásobný světový šampion, italský borec Antonio Cairoli (KTM), který letos také už několikrát ukázal, že je rychlý, ale na dravé mládí v podobě Slovince to zatím nestačí.

Loketské serpentiny

Závodit se v Lokti začalo už v roce 1973. Od té doby se nejen trať, ale i celý areál postupně zveleboval, až se v roce 1993 na zdejší dráhu dostal první závod mistrovství Evropy. V roce 1995 pak začala tato trať hostit závody mistrovství světa v motokrosu i sidecarcrossu a tato tradice pokračuje až dodnes. V historii MS se zde proháněli tací světoví mistři motokrosových řídítek jako například Stefan Everts, Joël Smets, Michael Pichon a další. Celková délka dnešní tratě je 1664 metrů a má slušné převýšení 50 metrů.

Po zranění ve VC Británie se propadl na třetí pozici úřadující mistr světa, další mladý bojovník a zároveň zástupce motokrosové francouzské školy Romain Febvre (Yamaha), který by však po otřesu mozku již měl být na Loketské serpentiny připraven.

O stupně vítězů ale budou usilovat také další zajímavá jména, jako například výborný Němec Michael Nagl, letos rozjetý Rus Evgeny Bobryshev nebo po zranění, hladový po úspěchu, Belgičan Clement Desalle.

V prioritní desítce se ale nachází i další borci, s kterými se musí počítat – Van Horebeek (BEL), Guillod (SUI), Coldenhoff, Simpson (GBR). A to jsou tady ještě dva, kteří můžou překvapit a kvůli předchozím zraněním nefigurují v TOP 10, jako např. skvělý Francouz Paulin. O úspěšný návrat se v Lokti pokusí další zástupce, tentokráte belgické základny Strijbos.

Letos to tedy po několika jezdecky chudších ročnících, loni to bylo zapříčiněno velkou marodkou nebo závodníci z různých příčin prostě nedorazili, finance apod., to vypadá konečně na zaplněný, snad dokonce plný startovní rošt!

A s ohledem na zájem fanoušků z některých států, kteří mají dorazit v hojném počtu, jenom Slovinci hlásí tisíce příznivců, tak by si to jezdci rozhodně zasloužili. Z českých reprezentantů dostali divokou kartu Petr Smítka (Team Hulho), vítěz posledního mistráku v Petrovicích a vedoucí muž českého šampionátu, a Jaromír Romančík (Team MAX 2).

Ten zase řádil v předpoledním mistráku v Kramolíně, průběžně je čtvrtý. Pokud jim sedne zdejší dráha, rychlostně, psychicky zvládnou skok do rozjetého vlaku seriálu MS, tak šanci urvat na domácím poli před domácím publikem nějaké ty světové body zřejmě mají.

Dosavadní vývoj MX2

Ve třídě MX2 je jasným lídrem holandský rychlík Jeffrey Herlings (KTM), před druhým Švýcarem Jeremy Seewerem (Suzuki) má náskok neuvěřitelných 169 bodů! Ale tento mladý závodník, dvojnásobný světový šampion, měl v posledních letech smůlu a kvůli zranění přišel o další tituly.

Začátkem týdne opět přišla zpráva, že se při holandském mistráku ve druhé jízdě zranil. Hned večer se údajně podrobil operaci klíční kosti a před jeho účastí v Lokti zatím visí otazník.

Český doktor FIM Martin Syrůček se vyjádřil k Herlingsovu úrazu následovně: „Záleží, v jakém místě je klíční kost zlomena. Tato kost velice rychle srůstá a já mám i takovou zkušenost, že jednomu závodníkovi, kterého jsem sledoval, tak mu po úspěšné operaci kličky doktoři při jeho následném důležitém podniku povolili start již po pěti dnech od zákroku.“

V této třídě se bojuje tvrdě, ale až o další příčky. Nedaleko za Seewerem (Suzuki) je totiž další mladík Lotyš Pauls Jonass (KTM) a potom následuje smečka motokrosového mládí, kteří to mají vše před sebou. Až na šestém místě, kvůli zranění, je závodník, který jako jediný letos v jedné rundě porazil Herlingse, ale chyběl na třech podnicích – Francouz Dylan Ferrandis.

Z českého pohledu zde dostali šanci na divokou kartu Martin Krč (SZA STAV Racing Team), který se po závodě v Petrovicích posunul jako nejlepší Čech na průběžnou třetí příčku v českém šampionátu a také věkem mladíček Petr Polák (MRG, BO-OIL Racing Team), pro kterého to bude především velká výzva a cenná zkušenost.

Evropská série MX300

Po čtyřech kláních vede M. Kras (KTM) z Holandska, před Belgičanem Y. Martensem (HUS) a B. Andersonem (YAM) z Anglie. Na dvoutaktní 250 ccm KTM se zde divákům, stejně jako loni, představí zkušený český harcovník Petr Bartoš (Orion Racing Team), dále Václav Kovář (Team Hulho) a Dominik Procházka (Region Racing).

V Lokti uvidí diváci také boje mladých evropských talentovaných pilotů tříd EMX65 a EMX85. Kluci měli během sezony evropské kvalifikační boje rozdělené do čtyř skupin. Z každé zóny do závěrečného jednorázového finálového podniku v Lokti, kde se bude bojovat o titul mistra Evropy, postupuje deset nejlepších závodníků.

Český mladý motokrosový potěr jel v nejtěžší severozápadní skupině. V pětašedesátkách přímo postupují Pikart, Máj a Mikula. V pětaosmdesátkách se z kvalifikace přímý postup bohužel nepodařil nikomu, ale je zde možnost, že někdo z kvalifikovaných zahraničních jezdců do Lokte z nějakých příčin nepojede a naši kluci, kteří se přihlásili dodatečně, tak čekají ohledně přijetí na vyjádření evropského FIM.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze