A tak se kontroluje nebo upravuje karburátor. Mění se trysky, komínek, jehly. Někdo sáhne i na geometrii podvozku.
"Vychází se například ze stavu gum z první jízdy," řekl Vácha. "A čím více se jezdí, tím více je trať nagumovaná." "Když je nagumováno, přifouknou se třeba kola," řekl Petr Černý, v minulosti mistr republiky.
Že by mechanici neuměli nastavit podvozky a karburátory, toho se Vácha vůbec nebojí. "Mají zkušenosti z tratí tady."
Sám se na nastavení podvozku s jedním ze svých mechaniků podílí. Jeho hlavní mechanik Jan Jehlík ladí motor spolu s bratrem a konstruktérem motoru Vladimírem Váchou.
"Změnili jsme nastavení podvozku, nefungoval. I když syn vyhrál s náskokem," řekl Petr Klobás starší v depu. "A trochu jsme do horka obohatili směs." Přetryskovali karburátor.
Proč měnil geometrii podvozku? "V nájezdu do zatáček klouzala zadní kola. Tak jsme museli změnit geometrii předních kol."
Zadní kola kloužou, ale upravují se přední. "Je třeba změnit přítlak kol," řekl dále Petr Klobás starší. Motokára nemá diferenciál, ale jen pevnou zadní osu. "Proto je umění jezdit na káře."
A ta změna? Je proto, že když se vpředu upraví nastavení kol, zadní změní polohu. "A záleží, jak vysoko jsou." V první jízdě měl Petr Klobás příliš zvednutá přední kola, proto mu zadní klouzala.
A co motor? "Dnes jsou motory na stejné úrovni," řekne s klidem Klobás starší. "Rozdíly jsou v tom, jak si kdo řekne o nastavení motoru a jak kdo umí jet." Řekl, že motory dnes mají taková omezení, že ladič z nich už moc navíc nezíská. Omezení je v převodovce, karburátoru, výfuku, obsahu motoru.
Proto spolurozhoduje, jak si umí poradit jezdec. Vyhodnotí jízdní vlastnosti a nastavení a řekne si, jak by potřeboval motokáru upravit. Klobás starší motor synovi sám ladí.
"Je to super testovací jezdec," pochválil syna. "Neznám lepšího." Klobás mladší jezdí sedm let a získal pět titulů mistra republiky.
Petr Klobás mladší je na Mendelově univerzitě v Brně ve druhém ročníku. Závodí v tuzemsku. "Jezdí jako stroj," řekl o něm otec.
Pilot Klobás letos například dokázal dvakrát na tuzemských tratích zdolat velkého kandidáta na titul mistra Evropy Erika Janiše. "Motokáru jsme nastavili podle loňska," řekl ještě Petr Klobás mladší.
Loni byl okruh na Hradišti po velkých změnách. "Jenže trať byla po dešti a na to se na ni hned dostal prach," dodal jezdec. "Proto také klouzala."
Znovu vyhrál. "Povedlo se nám káru doladit. Klouzala jen levá strana, kde jsem měl více sjetou gumu. Na Hradišti je dost hrubý asfalt, takže se gumy opotřebovávají více."