Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chci vítězit jako Verstappen v F1. O čem sní čeští „pidizávodníci“?

Mladí jezdci motokár v Praze | foto: Tomáš Carba

16 2016
Neumějí vyslovit jeho jméno, ale přesto ho milují. Max Verstappen - od poloviny května nejmladší vítěz závodu F1. Čeští „pidizávodníci“ na motokárách sní, že jednou budou jako on. Šance je malá, ale desítky kluků a holek, kteří se v Česku věnují kartingu, ji absolutně věří. Právem. Na motokárách začínala většina hvězd F1 včetně Michaela Schumachera nebo právě Verstappena.

Je jim mezi 5 a 15 roky, a když pilotují své motokáry tři centimetry nad zemí a pevně svírají volant, je jim jedno, že se prohánějí po malém okruhu v motokárách s obsahem motoru jako má křovinořez. Všichni se cítí jako piloti F1 v Monze. A nutno dodat, že i Ti, co se sotva naučili chodit, už ledacos umějí.

„Jeď, jeď, jeď! Brzda, plyn,“ jsou slyšet hlasité pokyny úřadujícího mistra republiky Jana Midrly, který zpoza traťových bariér koučuje svou osmiletou svěřenkyni Veroniku na exhibici v pražských Bohnicích.

Něžná Barbie plní pokyny na jedničku a zhruba ve dvacítce projede šikanou tak, že by se za to nemusel stydět ani dospělý závodník. V cíli je celá rozesmátá. „No, baví mě to hodně,“ odpovídá na první otázku, proč jezdí a jak se k tomu dostala. Pak už je sdílnější. „Motokáru jsme měli doma po bráchovi. Tak jsem to chtěla zkusit.“

Podobných závodnic a závodníků je v Česku kolem stovky ve více než 50 klubech. Jezdit už začínají v 5 letech a v juniorech končí až v 25. To už jich ale většina přesedlá na opravdová auta.

„Na úplném začátku je učíme ovládat stroj. Tedy hlavně volant, plyn, brzda a důležitá jsou i pravidla bezpečnosti - často máme malé motokáristy na lanech, aby nám neujeli. Motokáry mají plyn nastaven na 50 procent výkonu, takže maximální rychlost motokáry je kolem 35 km/h. Bez závodní kombinézy, speciálních bot, helmy, kukly, límce, rukavic do vozu nesednou. Jde především o bezpečnost,“ říká Jan Midrla z Autoklubu České republiky, který o víkendu v Bohnicích na kartingové akademii ukazoval, co všechno už malí závodníci umějí a novým zájemcům vysvětlovat, co je potřeba pro to, aby se stali závodníky.

A není toho málo. „Na prvním místě je chuť capartů a jejich rodičů. Když je zápal, dá se zvládnout i relativně finančně náročné závodění v motokárách i ve vyšších kategoriích,“ vysvětluje Midrla.

Jen pro představu: jedna sezona malého šestiletého závodníka na motokárách vyjde na zhruba na 60 tisíc korun. Pak částky lezou na horu. „Snažíme se děti přitáhnout k atraktivnímu sportu jako je karting zejména náborem na motoristických akcích. Motokáry děti baví. A když z nich nevyroste reprezentant, budou z nich určitě zodpovědní řidiči. Letos s kartingovou akademií vyjedeme ještě třikrát. Další štací například bude olympijský park na Lipně,“ popisuje práci s dětskými talenty Jan Midrla.

„Kluci, kdo je váš vzor?“ ptám se desetiletých závodníků, kteří jsou kvůli přilbám k nerozeznání. A jeden po druhém ze sebe hned sypou: „No ten frsapen. Jo, jo, Vrsapen. No ten Max, jak teď vyhrál.“

Na mysli mají Maxe Verstappena. Ve svých 18 letech a 228 dnech se stal nejmladším vítězem. I jeho otec a bývalý pilot F1 Jos Verstappen potvrdil, že nejvíc do závodnické kariéry mu daly právě motokáry. „Jestli z těchto kluků a holek vyroste pilot F1 je sice málo pravděpodobné, ale je to sport jako každý jiný a ne jen neustálé vysedávání u počítače. Když mi malý kluk řekne, že chce jednou vyhrát formuli 1, tak mu řeknu jediné: vydrž,“ říká trenér Midrla.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze