Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Červený letos neztratil ani jediný bod, ale šampionem se ještě necítí

Motocyklový závodník Marek Červený se řítí jednou ze zatáček hořického okruhu při závodě třídy supersport do 600 ccm. | foto: Michal Klíma, MAFRA

28 2015
Před lety hořický motocyklový závodník Marek Červený úspěšně zkoušel i seriály mistrovství Evropy, které se jezdí v rámci světového šampionátu superbiků. V posledních sezonách se snad ještě úspěšněji specializuje na závody na přírodních okruzích. Dokonce tak, že patří v evropském šampionátu k absolutní špičce.

Čtyřikrát se postavil na start jízdy v seriálu mistrovství Evropy na přírodních okruzích, čtyřikrát byl v cíli své třídy supersportů do 600 ccm odmávnut jako nejrychlejší jezdec.

Marek Červený tak ve své druhé sezoně International Road Racing Championship (IRRC) jen potvrzuje, že v tomto závodění se našel. A ukázal to před týdnem i v Hořicích, kde na tradičním okruhu 300 zatáček Gustava Havla nejen že svůj závod do 600 ccm suverénně vyhrál, ale dokonce ohrožoval absolutní traťový rekord, který odolal jen rozdílem necelé vteřiny.

„Byly výborné. Samozřejmě když pominu nepříjemné pády, které se během nich staly,“ říká zanedlouho pětatřicetiletý jezdec, jenž po hořických závodech, tedy uplynulý víkend, dvakrát dominoval v nizozemském Ossu, kde byl na programu druhý podnik evropského šampionátu IRRC.

Pro vás asi dva hodně vydařené víkendy.
Závodnicky určitě, i když ten první v Hořicích byl poznamenán tím, co se stalo a že to dopadlo vůbec nejhůř, jak mohlo (na následky pádu v tréninku na závod v Hořicích zemřel Vítězslav Bican - pozn. autora). Ale jinak atmosféra Zatáček byla výborná, byly to určitě velmi zajímavé závody pro diváky, k čemuž přispělo i dobré počasí, což je velmi důležité. A pro nás jezdce je příznivé i to, že byly pořadatelsky perfektně zvládnuté.

Pro závodníky asi hodně důležitá věc i vzhledem k okruhu, na kterém se v Hořicích jezdí.
Jde o přírodní okruh a s tím musí každý počítat, nikdy to nejde vyřešit tak, aby to bylo jako na autodromu. Ale trať v Hořicích je výborně ošetřená, ať už jsou to ochranné sítě nebo spousta balíků po celé délce okruhu, takže já zabezpečení hodnotím velmi pozitivně. Takhle výborně zabezpečený přírodní okruh není podle mě nikde.

Vy se do Hořic vracíte pravidelně a je to na vašich výkonech znát. Už v tréninku jste své třídě supersportů vévodil a v samotném závodě to jen potvrdil.
V závodě jsme hlavně nechtěli s týmem riskovat nějakou kolizi, proto jsem se na začátku snažil vytvořit si náskok, což se mi podařilo. Ten jsem poté udržoval, jenže pak spadl Josef Duchan a závod začínal znovu. Pro mě to nebylo právě výhodné, znovu se startovalo a byla tam mírná nervozita. Ale znovu se mi povedl start, trochu jsem ujel a vítězství jsem si už pohlídal.

Už druhým rokem jezdíte seriál IRRC, v němž máte po čtyřech jízdách plný počet bodů. Může vás vůbec někdo ohrozit?
Určitě, vždyť za sebou máme teprve dva podniky ze šesti a v každém se jedou dva závody. To je ještě nějakých bodů a navíc se může stát cokoliv včetně pádu nebo poruch. Takže na to, jak v celkovém pořadí skončím a zda dokonce vyhraju, teď nemyslím. Ani z těch dvou vyhraných velkých cen bych nedělal nějaké dalekosáhlé závěry.

V Ossu se o víkendu ale nic takového nepřihodilo.
Už tréninky byly perfektní, znovu vyšlo počasí, což se hned jinak jezdí. Navíc v Ossu už jsem byl podruhé, takže jsem věděl, do čeho jdu. Asi i proto se mi povedla kvalifikace. Třeba hned v té první jsem zajížděl časy jako loni v závodě a druhá kvalifikační jízda byla ještě lepší. Proto z toho bylo první místo a pole position na startu. Bohužel neděle byla trochu o něčem jiném.

Co se stalo?
Bohužel se potvrdily odhady a v noci před závodem začalo pršet. Hned ten první byl dost komplikovaný, byla to taková loterie s gumami, protože trať začala pomalu osychat. Já jsem jezdil na mokrých pneumatikách, ale věděl jsem, že trať bude schnout, takže jsem se snažil v prvních kolech klukům, kteří riskli suché pneumatiky, odjet. Což se mi podařilo, jediný, kdo se se mnou udržel, byl Ital Luca Gottardi. Byl z toho pěkný souboj, ale nakonec jsem první příčku těsně udržel. Druhý závod už se jel za sucha, takže tam už to bylo snadnější, tam se mi jelo úplně perfektně, zase se za mnou udržel pouze Gottardi, který jezdil velmi dobře, ale znovu jsem si první místo dokázal pohlídat.

Roadracingová sezona je v plném proudu, co vás všechno ještě čeká?
Vůbec nejdřív závod v Kopčanech a pak už se pojede Oostende, první ze dvou po sobě jdoucích podniků IRRC. A ve druhé polovině srpna znovu Hořice, tentokrát stejně jako loni se tam pojede o body. Šampionát skončí v září v Německu.

Prý letos absolvujete také závod v Macau, což je vyhlášený podnik světové třídy na přírodních okruzích?
Všechno je to na velmi dobré cestě. Snažíme se s týmem udělat vše, abych tam mohl startovat, ale nechci se unáhlit, ještě tam nejsme.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze