Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Motocyklový šampionát letěl za moře

19 2003
Rio de Janeiro - (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) Kdybyste si najali průvodce po závodnickém depu v Rio de Janeiru, mohli byste si připadat jako hrdina známého českého filmu Rozpuštěný a vypuštěný při exkurzi na kachní farmě. Jen místo nekonečného "kachny, kachny, kachny" byste dokolečka slyšeli "kontejnery, kontejnery, kontejnery". Masivní bedny - podobné těm, v nichž se převáží aparatura hudebních skupin - jsou všude.

Je to neklamná známka, že se mistrovství světa silničních motocyklů stěhovalo z Evropy za oceán.

Na posledních dvou závodech šampionátu se stále mluví portugalsky, ale tím podobnost končí. Z portugalského Estorilu, kde se jelo před necelými dvěma týdny naposledy, se jezdci, stroje i technika přesunuli na druhý konec Atlantiku: podnik v Brazílii se koná zítra.

"Rovnou v Estorilu jsme motorky, náhradní díly a další vercajk naložili do kontejnerů a poslali do Ria," líčí Jiří Škrlant, provozní týmu Elit, jediné české stáje obsazující celý šampionát.

Stejně to udělaly i zbylé týmy. Motocyklový cirkus kočuje na jiné kontinenty podle jednotných pravidel. Po Evropě, kde se jede deset z celkového počtu šestnácti závodů, tahají vše kamiony. Při cestách do zámoří jejich motory vychladnou.

Společnost Dorna, promotér šampionátu, zavelí: Hurá do letadel! Na převoz materiálu najme firmu a náklady do určitého limitu kilogramů hradí. Překročení hmotnosti si platí stáje samy. Nyní se šampionát vydal na mimoevropské turné.

Z Brazílie poputují motorky vzduchem do Japonska, odtud do Malajsie, pak do Austrálie. Až koncem října se vrátí zpět do Evropy. Má to své nevýhody. Na strojích se nedá dělat ani testovat. Jaroslav Huleš, kterého Elit angažoval minulý týden, se na hondě, s níž závod pojede, svezl až ve čtvrtek, kdy začala kvalifikace.

Ale na náročném přesunu najdete i plusy. V Riu jsou si v depu všichni rovni: Huleš má stejné podmínky jako největší eso Valentino Rossi. Jejich týmy mají nevelký box a malou kancelář.

Kancelář? To je buňka, v níž v Česku přespávají dělníci na stavbách. Jen místo modráků visí na ramínkách jako oběšenci kombinézy závodníků. V Brazílii zapomeňte na velkorysé prostory například z Brna, kde se v srpnu jel dosud předposlední podnik mistrovství. Tam se hvězdy rozvalovaly v obytných kamionech, v Riu se tísní s ostatními.

Do těchto prostor navezla Dorna kontejnery. Vkročíte do depa, v malých zásuvkách najdete klíč, jímž odemknete visací zámek, vytáhnete roletu od svého boxu a můžete zkontrolovat, zda vám nic nechybí. "Jen kontejnery jsou omlácené," přehlíží materiál spokojeně Škrlant z Elitu.

Pak se s kolegy pustí do jejich vybalování. Z českého týmu přicestovalo do Ria devět lidí. Někdo letěl přes Milán, někdo z Curychu, Huleš přes Madrid. Ani doprava lidí není jednoduchá. Ale teď už jsou jezdci i technika na místě.

Rossi korzuje po depu a ukazuje nový přeliv vlasů - oranžovou z Brna vystřídala zelenožlutá v barvách Brazílie. Rozesmátého Itala všude pronásledují kamery a on do nich trpělivě říká: "Dřív jsem tenhle okruh nenáviděl, pak jsem si na něj zvykl a teď ho miluji." Byla to dřina, ale vše je nachystáno. Show může začít!

Ital Valentino Rossi při kvalifikaci na Velkou cenu Brazílie na trati v Rio de Janeiru.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze