V sedmnácti se starší ze dvou bratrů stal vicemistrem Evropy, do letošního roku stihl třikrát vyhrát tuzemský titul ve své třídě. I v příštím roce pojede v kubatuře do 125 kubických centimetrů. Ale bude to v mistrovství světa a bude to v celém seriálu.
Až dosud měl Jakub Smrž šanci jen na divokou kartu. Jeho tým pracoval vždy na slušné úrovni, ale jen si povídal o tom, jak má konkurence písty z jiných materiálů, lepší výfuky a další díly kolem motoru. Zapracoval na tom, aby měl všechno i Jakub Smrž. Bude mít všechno. Cílevědomost týmu, který se v mistrovství světa bude jmenovat Budweiser Budvar Hanusch Team a doma si bude přidávat Elit OMV, znamená, že promyšlená cesta pokračuje. Ve světovém šampionátu je prvním českým, i když Jaroslav Hanuš, pocházející z Brna, žije v Německu.
Společně s otcem Jakuba a mladšího Matěje, Martinem Smržem, zatím věděl, co je pro závodníka správné. Společně odhadli možnosti i způsob, jak se mezi elitu dostat. Minulý týden zasedala IRTA, rozhodující o složení světového šampionátu, poprvé. V první várce přijatých jezdců, kterou už v dalších jednáních doplní jen o několik jmen, byl i Jakub Smrž. "Jednal jsem s generálním sekretářem IRTY Mike Trimbim už při Velké ceně Německa," říká s odstupem času Jaroslav Hanuš. "V Brně při české Grand Prix už jsme téměř měli jistotu."
Koncem září připravil oficiální dopis s nahlášením týmu pro mistrovství světa a odeslal ho do sídla IRTY v Londýně. Dopis obsahoval všechno potřebné, osobní data všech členů týmu, zajištění kolem ekonomické stránky. Byla tam i jména dvou lékařů jezdce. Nic oficiálního o přijetí jezdců se však nikde neobjevilo, až jednání IRTY dává pilotům a jejich týmům definitivu pro další sezonu. Až potom si mohou oddychnout, ale jen trochu. Čeká další fáze a po ní přijde další.
Tým už předtím zjistil, že bude mít kitové vybavení Honda Racing Team, to nejlepší, co japonská továrna pro mistrovství světa připravuje na rok 2001. Zatím má její požehnání osm jezdců. Dalších osm deset může mít totéž od italské Aprilie, něco připravi španělský výrobce Derbi. Kdo chce jezdit rychle jako elita, nemá moc jiných možností, než je kit. "Všichni sponzoři nám zůstali, ještě se ohledně vybavení našli další," ujistil Jaroslav Hanuš. Připouští, že peněz nebude nikdy dost. Jen zmíněným zajištěním nejlepší techniky náklady porostou, proti letošnímu roku se nejméně zdvojí. Když nebudou peníze, nebude vždy jisté, že Jihočech dostane například tolik pneumatik, kolik jich bude potřebovat. Autobus, který ho vozil v letošním roce naposledy, už je prodaný, chystá se kamion s návěsem o délce 14 metrů.
Už po posledním závodě letošního mistrovství Evropy odpočíval Jakub Smrž jen týden a znovu začal s tréninkem. Nemůže si dovolit přibrat, proto hlavně běhá, plave a posiluje, ale s lehkými činkami. A také si do konce prosince při dálkovém studiu gymnázia musí udělat zkoušky pro dokončení třetího ročníku. Kantoři se asi nebudou ptát, jestli umí na motorce podržet plyn nejdéle ze všech nebo jít poslední na brzdy. "Motorky by mohly přijít koncem ledna nebo začátkem února," uvedl Martin Smrž. Pak teprve se dá technika dohromady, otestuje se. Když to bude možné, posadí se jílovický občan na motocykl bez špičkové výbavy, jen aby se svezl, znovu dostal stroj do ruky. Naostro začne válčit v posledních dnech přípravy.
Mistrovství světa zahájí Velkou cenou Japonska 8. dubna příštího roku v Suzuce. Další termíny: 22. dubna jižní Afrika, 6. května Španělsko - Jerez, 20. května Francie - Le Mans, 3. června Itálie - Mugello, 17. června Španělsko - Barcelona, 20. června Nizozemí - Assen, 8. července Velká Británie - Donington Park, 22. července Německo - Sachsenring, 26. srpna Česko - Brno, 9. září Portugalsko - Estoril, 23. Španělsko - Valencie, 7. října Japonsko - Motegi, 14. října Austrálie, 21. Malajsie, 4. listopadu Brazílie.
A koho že bude chtít Jakub Smrž porazit?
Nepovede se mu to v případě Španěla Emilia Alzamory, mistra světa 1999 do 125 ccm, ten bude o třídu výš. Tu pojede i letošní mistr Roberto Locatelli z Itálie. Do třídy 250 ccm odešel i Francouz Randy de Puniet a ve třídě do 500 ccm čeká na přijetí mezi náhradníky Leon Haslam. A kdo zatím prošel do třídy 125 ccm? Masao Azuma, Noboru Ueda, Uouichi Ui, všichni Japonsko, Simone Sanna, Gianluigi Scalvini, Stefano Perugini, Lucio Cecchinello, Manuel Poggiali, Mirko Giansanti, Gaspare Caffiero, Gino Borsoi, Marco Petrini, všichni Itálie, Alex de Angelis (San Marino), Arnaud Vincent (Francie), Pablo Nieto, Angel Nieto (Španělsko), Jarno Müller (Německo) a Maďar Gabor Talmacsi. Jistotu nemají Ital Max Sabbatani, Němci Steve Jenkner, Philipp Hafeneger a Dirk Reissmann ani Japonec Katsuji Uezu.