Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Moto GP? Láká mě to, ale také trochu děsí, říká Abraham

Karel Abraham | foto: Radek Miča, MAFRA

22 2010
Nová motorka, nový jezdec. Poté, co Karel Abraham z italského stroje RSV přesedlal na britskou značku FTR, v mistrovství světa až zázračně pookřál. Sérii čtyř závodů bez bodu spláchl dvacetiletý brněnský jezdec třemi umístěními v první desítce, v Katalánsku dokonce dojel čtvrtý a naposledy na německém Sachsenringu pátý.

Průnik do špičky třídy Moto2 přišel v pravý čas, Abrahamovi se totiž rýsuje reálná šance povýšit do elitní kategorie MotoGP.

Jsou poslední výsledky znamením rostoucí formy před brněnským závodem v půlce srpna?
Doufám, že forma roste a budeme schopni tyto výsledky zopakovat nebo zajet ještě lepší. Ale musím přiznat, že Brno není vůbec moje šťastná trať, což mě mrzí, protože jde o můj domácí závod. Ale je pravda, že na Sachsenringu mi to taky vůbec nešlo, a teď se mi tam zadařilo. Takže jsem to třeba nějak prolomil a půjde mi to i v Brně.

Pramení lepší výsledky z květnové změny motorky, nebo jezdíte lépe?
Je to kombinace obojího. Současná motorka je lepší, lehčí, mechanikům se s ní líp pracuje, mně se s tím líp jede a hlavní je, že se nám daleko líp pracuje s fabrikou. Předtím byla komunikace úplně katastrofální. Když jsme potřebovali nějaké díly, tak jim to dlouho trvalo nebo nám dodali úplně jiné. Kolikrát se stalo, že naši čeští mechanici sháněli díly v Blansku místo toho, aby nám chodily z továrny. Teď je spolupráce úplně někde jinde.

Takže se můžete víc soustředit na samotné závodění?
Určitě, taky se mi jede příjemněji. Motorka má lepší nastavení, na tom "eresvéčku" se asi v něčem sekli, bylo to trochu jiné než u jiných závodních motorek, a i proto se na tom nejelo tak dobře. Je to vidět i na Julianu Simonovi, který také vyměnil RST a je úplně někde jinde.

Karel Abrahám

Karel Abrahám loni v Brně.

Jak jste se vlastně srovnával s třídou Moto2? V čem je rozdíl proti předchozím dvěstěpadesátkám?
Ta třída je úplně jiná, motorka je úplně jiná. Je to o dost jednodušší na ježdění. Dvěstěpadesátka se musela držet ve správných otáčkách, muselo se s ní správně manipulovat, dávat si pozor na zacházení s plynem. Teď můžu přidat i ubrat, jak chci, a nic se nestane. Je to o dost jednodušší, ale to platí pro všechny. Všichni jsou rychlí, takže není snadné se dostat dopředu.

Je současná třída víc o soutěžení?
Pro diváky je to hodně zajímavé, pro nás ale dost špatné. S divokými kartami nás jede dvaačtyřicet a třeba na Sachsenringu to byla opravdu katastrofa. Ta trať měří tři a půl kilometru a my si při kvalifikaci zavazíme i na pěti a půlkilometrové trati. Někteří navíc jezdí opravdu jak blbci, protože čekají v závodní lajně a jedou pomalu. Nedokážou pochopit, že se nemají cpát, kam nemají, a kazit to ostatním.

Nyní se jedná o vašem startu ve třídě MotoGP, kterou ještě žádný Čech nejel. Jak jste se k takové nabídce dostal? Překvapila vás?
Takové nabídky nejsou o tom, že by za vámi najednou přišli a vybafli "pojeď MotoGP". Je to o domluvě. A také to není tak, že by přišli oni sami, akční musíme být i my. Už loni jsme se chtěli podívat na nějakou MotoGP motorku při testování, letos to konečně vyšlo. A od toho se začalo všechno odvíjet.

Jak je pravděpodobné, že příští rok MotoGP opravdu pojedete?
To nedokážu vůbec říct, musel bych se zeptat táty (šéf Abrahamova týmu Cardion AB – pozn. aut.).

Fanoušci Karla Abraháma

Fanoušci Karla Abraháma

A jak moc vás to láká?
Určitě strašně moc, každý závodník by jednou chtěl jít do MotoGP a jezdit s těmi nejlepšími. I když mě to na druhou stranu i trochu děsí, protože jsou tam všichni opravdu borci.

Uvažujete i o tom, že přesunem výš by se vám o dost vzdálila šance vyhrát nějaký závod, případně uspět víc v celkovém hodnocení?
Také nás napadlo, že kdybych zůstal vMoto2 o rok déle, mohl bych udělat další dobré výsledky. Jenomže taky by mi to mohlo hodně uškodit, protože v roce 2012 mají být nějaké změny pravidel v MotoGP a je možné, že než se rozhoupu, už tam nebude místo. A to by byla určitě velká škoda.

Jaký vlastně máte cíl pro zbytek této sezony? Ve třídě Moto2 jste zatím celkově čtrnáctý.
Žádný přesný cíl stanovený nemám, ale ten si nestanovuju nikdy. Beru to závod od závodu. Na začátku sezony to nešlo, pak jsem se dostal do desítky, teď byla dvakrát první pětka. Kdyby se mi povedlo ještě pár takových výsledků zajet, bylo by to úžasné. Čím víc bodů získám, tím budu logicky spokojenější, takže je budu chtít rozmnožit co nejvíc.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze