Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když se rozjedete, tak to frčí. Mořské veslice uháněly po Vltavě

Plavidla pro příbřežní veslování se dostala i na Vltavu. V rámci pražských Primátorek. | foto: Yan Renelt, MF DNES

6 2015
Je to UFO? Ani náhodou. Mezi Železničním a Palackého mostem brázdila hladinu Vltavy poněkud bachratá plavidla, malé obludy. Za vesly seděli muži i dámy, kteří kdysi mívali mozolnaté dlaně, veslařský sport ale stále nosí v srdci a nechybí při závodech veteránů. Vltava se v pátek večer na chvíli změnila v moře - do programu, kdy v rámci slavných Primátorek závodily univerzitní osmy, se vešlo předvedení lodí pro tak zvané příbřežní veslování.

„Vždyť jsou to obyčejné veslice,“ neslo se po Rašínově nábřeží, když lodě kroužily daleko od břehu kolem bílých bójek. Na dálku to znát nebylo, ale jakmile veslaři a veslařky, kteří poháněli tři kormidlované párové čtyřky, zamířili k náplavce, bylo to krapet jinak - lodě jsou podstatně širší.

„A těžší,“ vydechl Václav Chalupa, slavný veslař nedávné minulosti, který jako jediný předvedl jízdu na skifu, v souboji s párovými čtyřkami ale neměl šanci. „Takže je to mnohem větší dřina než na běžném skifu,“ utíral si pot z tváře někdejší sběratel medailí, který před třemi týdny přivezl lodě zapůjčené od italského výrobce a předvedl je i při nedávném evropském šampionátu juniorů v Račicích..

Běžný skif váží čtrnáct kilogramů, ale jeho mořská varianta má dvakrát tolik. A párovka, jež oproti zvyklostem využívá služeb kormidelníka? „Ta váží sto dvacet kilo, zatímco loď, na kterou jsme zvyklí, má něco přes padesát,“ přiblížil Jiří Ondrůšek z Uherského Hradiště, jeden z bývalých předních veslařů, kteří vytvořili posádku Moravy.

„Tudíž je o hodně  těžší tu loď pořádně rozjet. Ale jakmile se to povede, tak to frčí, je to hukot,“ líčil Ondrůšek.

Jednu zkušenost už čeští veslaři s mořským veslováním měli - loni na podzim usedli slovutní reprezentanti minulosti Václav Chalupa, Dušan Macháček, Jiří Kejval, Michal Vabroušek a legendární kormidelník Oldřich Hejdušek do párové čtyřky a zúčastnili se mistrovství světa u břehů Soluně, kde poté, co jim prasklo lanko u kormidla, obsadili v konkurenci 40 posádek jedenácté místo.

Když si Vabroušek nezavesloval

„To ovšem bylo něco docela jiného. Ve finále byly třímetrové vlny, takže si Michal Vabroušek, který seděl na háčku, moc nezavesloval. Na těch vlnách byl skoro pořád ve vzduchu!“ usmíval se Chalupa.

Vlny však v Praze na Vltavě nenajdeš. „Domluvil jsem se s několika majiteli motorových člunů, ale asi na to zapomněli,“ litoval Dušan Macháček, nyní předseda veslařského svazu, jenž teď rovněž usedl do jedné z párovek. „I přes chybějící vlny to byla fuška,“ přiznal. „Když jsme ale v Soluni jeli rozjížďku, tak byla hladina taky jako zrcadlo.“´

A proč to všechno? Světové šampionáty v příbřežním veslování se jezdí každoročně pod hlavičkou Mezinárodní veslařské federace FISA, ale v Česku byly až do loňska poněkud stranou zájmu. „A stále víc se ve FISA mluví o tom, že by se tyto závody mohly už v roce 2024 dostat do programu olympijských her,“ vysvětlil Macháček.







Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze