Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Monako ovládly Red Bull a havárie. Schumacher po trestu mimo body

OSLAVA V BAZÉNU. Mark Webber oslavuje vítězství ve Velké ceně Monaka v bazénu. | foto: Gero BreloerAP

16 2010
Monte Carlo (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Australan Webber vyhrál druhý závod za sebou. Podruhé z pole position. Podruhé zcela jasně. A poprvé v životě vede šampionát F1. Před nebezpečným Polákem Kubicou mu v úzkých uličkách kryl záda kolega z týmu Vettel. Jezdci Red Bullu před sebe pustili během Grand prix jen safety car, který musel po nehodách nebo jiných problémech na dráhu celkem čtyřikrát.

Radost Marka Webbera byla oprávněná. Nejen, že poprvé vyhrál na legendárním okruhu v pohádkovém panoramatu Monte Carla, ale premiérově zvítězil v druhém závodě F1 za sebou.

A byl jasně nejrychlejší z celého startovního pole. Jak v kvalifikaci, tak v závodě. Pokud by na trať čtyřikrát nevyrazil safety car, jeho náskok v cíli by se počítal na desítky vteřin a s určitostí n9 procent by přesáhl půl minuty. Mladý týmový kolega Vettel neměl ani na to, aby ho z povzdálí sledoval.

"Nejlepší den mého života," řekl australský pilot poté, co předstoupil před novináře. "Na sezonu jako je tato jsem čekal dlouhé roky," dodal.

První drama přišlo hned v úvodním kole. Hülkenberg, který se na startu kvůli problémům se spojkou svého Williamsu o několik míst propadl, snahu o návrat na lepší pozice přehnal, nezvládl zatáčku v tunelu a v plné rychlosti trefil betonovou zídku. Trosky jeho stroje se rozletěly po dráze a poprvé vyjel safety car.

To bylo štěstí pro Ferrari. V té chvíli poslední Alonso mohl absolvoval povinnou výměnu pneumatik po prvním kole, aniž tím ztratil jediné místo. Bez včasné zastávky by se na bodovaná místa nikdy nedostal.

Naopak smolný okamžik to bylo pro lídra šampionátu. Za zpomalovacím vozem odešel motor v McLarenu Jensona Buttona. Britský jezdec se po nepovedeném startu propadl z desítky nejlepších, a chvíli poté přišla fatální rána. Agregát, přehřátý už po zaváděcím kole, další zpomalení nevydržel.

Při úvodních zastávkách v boxech se pořadí měnilo jen na konci první desítky. Štěstí neměl Rubens Barrichello a po skvělém startu přišel propad za Schumachera i Sutila. A také on se měl vzápětí dočkat rány z milosti. Byla to rána do bariéry, po výměně pneumatik se vrátil na dráhu se závadou a nedokázal monopost ve vysokých rychlostech kontrolovat.

Nejzkušenější jezdec seriálu nezvládl řízení a po nárazu do bariéry zůstal stát čumákem pomačkaného auta proti směru jízdy přímo na dráze. Williams mohl začít balit již před polovinou Velké ceny.

Barrichello stihl už jen po vystoupení z monopostu vztekle mrštit volantem a po 31. kole musel zpomalovací vůz znovu ven. Stříbrný Mercedes se projížděl po dráze dvě kola, ale pořadí jezdců nezměnil. Alespoň však srazil rozestupy na minimum.

"Je to obrovská škoda, start jsem měl úžasný. Ale po zastávce v boxech nebylo něco v pořádku s volantem. Něco se porouchalo a to nakonce vyústilo v nehodu," popisoval zkušený jezdec.

O pár kol později se jezdci zas jednou srazili do vláčku, když se ve třetí zatáčce uvolnilo víku od kanálu a čtvrtý výjezd safety car přišel v 74. kole. Jarno Trulli se pokusil v pomalé zatáčce La Rascasse předjet Inda Čandhoka, ale spíš ho málem přípravil o hlavu. Se svým Lotusem přelétl přes kapotu nešťastného jezdce stáje HRT a spodkem stroje snad škrtal o jeho přilbu.

"Nebyl tam žádný prostor pro předjetí. Je to obrovská škoda, jel jsem životní závod a byl bych nejlepší jezdec z nových týmů. Jarno se mi hned omluvil, ale to mě do výsledkové listiny nevrátí," uvedl nešťastný Čandhok.

Pro oba to byl konec, do cíle tak nedorazil žádný z jezdců nových týmů sezony 2010. Stejně jako Rus Petrov, který nedokázal využít rychlosti svého Renaultu, a než zatočil tři kola před cílem k mechanikům, byl stejně mimo body.

Safety car se vrátil do boxů v posledním kole, dvě zatáčky před cílem. Toho využil jako vždy ke všemu připravený Michael Schumacher.

Vnitřkem v proslulé zatáčce Rascasse se natlačil vedle nešťastného Alonsa, ten poslal auto ve zbrklé reakci do lehkého smyku a v další zatáčce Anthony Noghes se sedminásobný mistr světa protáhl na šesté místo. Geniální.

Bohužel pro něj existuje ve formuli 1 pravidlo, že v kole, kdy je na dráze safety car, se nesmí předjíždět. Zpomalovací vůz sice už v té chvíli zajížděl do boxové uličky, jenž v Monte Carlu začíná před posledními dvěma zatáčkami, ale sportovní komisaři se okamžitě pustili do vyšetřování.

Sportovní komisaři a rádce z řad bývalých jezdců Damon Hill seděli nad důkazy obou stran a zpovídali jezdce více než dvě hodiny. Nakonec dali za pravdu Ferrari, které argumentovalo předpisem, podle nějž se nesmí v posledním kole až do šachovnicového praporu předjíždět, pokud safety car byl v tom samém kole na dráze.

Schumacher tak po přičtení trestných dvaceti vteřin k výslednému času namísto cenných bodů padl na dvanácté místo, Alonso postoupil na šesté a jeden bod za desátou příčku si připsal Švýcar Buemi ze stáje Toro Rosso.

RADOST Z VÍTĚZSTVÍ. Mark Webber slaví se svým týmem vítězství ve Velké ceně Monaka.

RADOST Z VÍTĚZSTVÍ. Mark Webber slaví se svým týmem vítězství ve Velké ceně Monaka.

RADOST. Mark Webber se raduje z vítězství ve Velké ceně Monaka.

RADOST. Mark Webber se raduje z vítězství ve Velké ceně Monaka.

V celkovém pořadí mistrovství světa formule 1 to po Velké ceně Monaka vypadá jako v pohádce, kde namísto kouzelných bylinek rostou po lese plechovky Red Bullu. Mark Webber a Sebastian Vettel jsou v čele a oba mají na kontě 78 bodů. Lídrem je ale Australan, protože má na kontě víc vítězství. Mimochodem je v této pozici poprvé v životě.

S minimální ztrátou za duem rakouské stáje číhají na další příležitost Alonso z týmu Ferrari a dosavadní lídr Button z McLarenu, kterému na rozpáleném asfaltu květnového Monaka odešel motor.

Red Bull - nejlepší z nejlepších

Tradičně skvělý start Vettela zafungoval i v Monaku. Po kvalifikaci druhý Kubica se mu pokusil okamžitě zavřít cestu, ale nebylo to nic platné. Mladý Němec se protáhl za týmového kolegu Webbera a společně vytvořili dvojité bloky stáje Red Bull v čele startovního pole.

Stejně jako v kvalifikaci, i v závodě byl Webber v Monaku rychlejší Vettela. Vteřinky k dobru na mladého Němce střádal kolo za kolem a po úvodních výměnách pneumatik se zařadil zpátky na první místo, navíc s náskokem deseti vteřin.

Vettel na Webbera neměl, ale pro něj bylo důležité, že pohodlně udržel druhé místo před nebezpečným Renaultem Kubici. Vzápětí, kvůli výjezdu safety car po Barrichellově nehodě Webber o vybudovaný náskok přišel. Ale dva red bully v čele zůstaly.

SAFETY CAR. Red Bully jedou za Safety Carem (vpravo Webber, vzadu Vettel).

Poté se už Webberovi nedařilo ujíždět pronásledovatelům jako v první polovině závodu, kroužil po dráze těsně před Vettelem. Ale i kdyby byl o pět vteřin na kolo rychlejší, nebylo by mu to nic platné, ve 43. kole byl na dráze safety car znovu. Ve třetí zatáčce se uvolnil poklop na kanálu.

Ale jakmile se safety car vrátil do boxů potřetí, Australan vyrazil vpřed. Zajel další nejrychlejší kolo závodu, byl dokonce rychlejší než všichni soupeři ve všech sektorech trati a znovu si budoval před dvojicí Vettel, Kubica náskok. Ani ten mu nevydržel, protože po havárii Trulliho s Čandhokem znovu vyjel na dráhu safety car.

Ale to už bylo Webberovi jedno. S vítězným gestem zaťatou pěstí projel cílem a připsal si druhé vítězství v závodě formule 1 za sebou. Red Bull podle očekávání na tradičních okruzích v Evropě začal zaslouženě přeměňovat výkonnostní převahu v body.

Mercedes - s géniem za volantem

Rosberg pokazil start. Odpich neměl ani z poloviny dobrý, v jaký doufal a výsledkem byl nejen propad za týmového kolegu Schumachera, ale také za Rubense Barrichella, který z deváté příčky na startu vyrazil jako by seděl v raketě, a ne v podceňovaném stroji Williamsu.

V devatenáctém kole se Schumacher odhodlal k první zastávce. Spadl dokonce za nešťastného Fernanda Alonsa, ale do konce závodu zbývalo ještě dost času.

Zastavit dříve bylo jistější než později. O tom se přesvědčil Nico Rosberg, který měnil gumy až ve 28. kole. Dlouho jezdil těsně za vedoucím Webberem, takže to nevypadalo jako špatný nápad. Ale k ničemu mu to nepomohlo. Na dráhu se vrátil těsně za Schumacherem na osmém místě.

Přes další dva výjezdy safety car odkroužila dvojice stauttgartské automobilky zbytek závodu v nezměněném pořadí za sebou na sedmém a osmém místě. Až na dvě poslední dvě zatáčky. To se safety car vrátil do boxů a Schumacher překvapil Fernanda Alonsa před sebou předjížděcím manévrem v naprosto nemslitelném místě.

SCHUMI. Michael Schumacher jede ve Velké ceně Monaka před svým stájovým kolegou Nikem Rosbergem.

SCHUMI. Michael Schumacher jede ve Velké ceně Monaka před svým stájovým kolegou Nikem Rosbergem.

KONEC. Jenson Button po technické poruše svého McLarenu opuští trať v Monaku.

KONEC. Jenson Button po technické poruše svého McLarenu opuští trať v Monaku.

Vnitřkem v proslulé zatáčce Rascasse se natlačil vedle nešťastného jedce Ferrari, ten poslal auto ve zbrklé reakci do lehkého smyku a v další zatáčce Anthony Noghes se sedminásobný mistr světa protáhl na šesté místo. Geniální.

Bohužel pro něj existuje ve formuli 1 pravidlo, že v kole, kdy je na dráze safety car, se nesmí předjíždět. Zpomalovací vůz sice už v té chvíli zajížděl do boxové uličky, jenž v Monte Carlu začíná před posledními dvěma zatáčkami, ale sportovní komisaři se okamžitě pustili do vyšetřování.

Pár bodů Schumacher s Rosbergem pobrali, ale celkově o bylo zklamání. Ani další aerodynamické novinky nepomohly týmu Mercedes výkonnostně se dotáhnout na McLaren, nebo dokonce Red Bull.

Ferrari - průnik Alonsa

Massa měl skvělý start, vnějškem se tlačil do úvodní zatáčky na úrovni druhého, třetího místa, ale ani Vettel, ani Kubica mu neuhnuli. Musel šlápnout na brzdy a vrátit se na čtvrtou příčku, která mu patřila po kvalifikaci.

Pneumatiky se Brazilec rozhodl vyměnit v devatenáctém kole. A jako jeden z mála si v boxové uličce nepolepšil, ani nepohoršil. Zůstal viset za Robertem Kubicou s vozem Renault. A tak to přes několik výjezdu safety car pokračovalo i dál. Massa číhal za Kubicou na možnost dostat se na stupně vítězů.

V závěru byly Massovy gumy v lepším stavu než pneumatiky Sebastiana Vettela a dotáhl se za dvojici na druhém a třetím místě. Až do cíle sledoval zadní křídlo Renaultu Kubici a čekal na chybu. Marně.

Alonso nejel kvalifikaci a byl poslední. Proto si po výjezdu safety car mohl dovolit zastávku hned po prvním kole a změnu strategie. Senna a Čandhok pro něj byli snadnou kořiští, ale už nezkušený di Grassi s monopostem pomalejším o čtyři, pět vteřin na kolo byl těžko překonatelnou překážkou.

KOLEM PŘÍSTAVU. Fernando Alonso z Ferrari jede během Velké ceny Monaka kolem přístavu.

Trvalo to pár kol, než mladík chyboval na výjezdu z tunelu a Alonso se kolem něj prohnal. Veterán Trulli mu nedokázal klást tak silný odpor, Itala za sebou španělský bijec nechal na stejném místě jen o kolo později. V 16. kole se Alonso prohnal kolem Kovalainena, čímž měl jezdce nových týmů za sebou a před sebou deset vteřin k Alguersuarimu z Tora Rossa.

Rozestupy ho však mrzet nemusely, ty smazaly výjezdy zpomalovacího vozu. Horší bylo, že nedostal ani šanci vytvořit si náskok před jezdci vzadu. Ale sedmé místo v cíli je po startu z boxů obrovským úspěchem, obzvlášť v Monaku. Takřka geniální strategický tah s výměnou pneumatik hned po prvním kole vyšel Ferrari na výbornou.

McLaren - smůla lídra mistrovství

Jenson Butto se po nepovedeném startu propadl z desítky nejlepších, a chvíli poté přišla fatální rána. Po něhodě Hülkenberga vyrazil zpomalovací monopost a náhlé zpomalení motor Mercedes nevydržel. Z kouřící zádí se Button jako první ze všech poroučel z letošní Velké ceny Monaka. Už v té chvíli mu bylo jasné, že vedení v šampionátu nemůže udržet.

"Už na startovním roštu byl motor příliš horký. Pokud by nevyjel safety car, asi by to zvládl. Takhle nebyla šance. Prostě se uvařil," popisoval úřadující šampion.

PORUCHA. Jenson Button má problémy s formulí, z Velké ceny Monaka musí odstoupit.

Hamilton zamířil k výměnám pneumatik jako první ze všech jezdců na trati. V sedmáctém kole navštívil mechaniky a propadl se z pátého na patnácté místo před bývalého parťáka Alonsa. Jak soupeři zastavovali v boxech, duo Hamilton Alonso stoupalo vzhůru a zarazilo se na pátém, šestém místě za Massou. Hamilton i po zastávkách zůstal tam, kde startoval.

A na bezpečné pozici ve středu bodovaných příček zůstal až do cíle. Před Massu vpředu se dostat nemohl, Alonso vzadu na ojetých gumách nebyl nebezpečný. Stejně jako v kvalifikaci bylo páté místo v letošním Monaku pro McLaren maximem.

Renault - síla polské oceli

Tradičně skvělý start Vettela zafungoval i v Monaku. Po kvalifikaci druhý Kubica se mu pokusil okamžitě zavřít cestu, ale nebylo to nic platné. Mladý Němec se protáhl za týmového kolegu Webbera. V kvalifikaci skvělý Polák se musel spokojit se třetím místem.

Snad proto zamířil předčasně k výměně pneumatik. Pokusil se tak dostat před Vettela, ale marně. Němec zastavil u mechaniků jen o kolo později a pohodně si druhou příčku udržel. Stejně tak nepustil vedení Mark Webber, po výměně pneumatik bylo jasné, že o premiérovou výhru v Monaku ho může překvapit jen nehoda, nebo jiná nečekaná událost.

Ale to se nestalo, Kubica jel celý závod třetí. A třetí projel cílem. Nic lepšího při aktuální formě Red Bullu z toho být nemohlo. Přesto jsou v Renaultu spokojeni, jejich letošní auto dosahuje nečekaných kvalit a ve spojení s dravým Kubicou se bezpochyby jedná o největší překvapení sezony.

Výsledky Velké ceny Monaka

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Mark Webber Red Bull 1:50:13.355h
2. Sebastian Vettel Red Bull + 0.448
3. Robert Kubica Renault + 1.675
4. Felipe Massa Ferrari + 2.666
5. Lewis Hamilton McLaren + 4.363
6. Fernando Alonso Ferrari + 6.341
7. Nico Rosberg Mercedes + 6.651
8. Adrian Sutil Force India + 6.970
9. Vitantonio Liuzzi Force India + 7.305
10. Sébastien Buemi Toro Rosso + 8.199
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso + 9.135
12. Michael Schumacher Mercedes + 25.712
13. Vitalij Petrov Renault + 4 kola
14. Karun Čandhok HRT DNF - 71 kol
15. Jarno Trulli Lotus DNF - 71 kol
16. Heikki Kovalainen Lotus DNF -59 kol
17. Bruno Senna HRT DNF - 59 kol
18. Rubens Barrichello Williams DNF - 28 kol
19. Kamuj Kobajaši Sauber DNF - 27 kol
20. Lucas di Grassi Virgin DNF - 26 kol
21. Timo Glock Virgin DNF - 23 kol
22. Pedro de la Rosa Sauber DNF - 22 kol
23. Jenson Button McLaren DNF - 3 kola
24. Nico Hülkenberg Williams DNF - 1 kolo

Průběžné pořadí MS (po 6 z 19 závodů): 1. Webber 78 bodů, 2. Vettel 78, 3. Alonso 75, 4. Button (Brit./McLaren) 70, 5. Massa 61, 6. Kubica 59, 7. Hamilton 59, 8. Rosberg 56, 9. Schumacher 22, 10. Sutil 20.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 156, 2. Ferrari 136, 3. McLaren-Mercedes 129, 4. Mercedes 78, 5. Renault 65, 6. Force India 30.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze