Hill patří mezi nejznámější postavy motoristického sportu. Po zisku titulu v roce 1996 s Williamsem závodil s Arrowsem a Jordanem. Poté koketoval s televizní žurnalistikou a stal se šéfem Klubu britských závodních jezdců, takže jako zástupce majitelů okruhu Silverstone často jednal s čelními představiteli seriálu formule 1.
Proto nebylo překvapení, že byl vedle Prosta, Mansella nebo Wurze vybrán do řad bývalých jezdců, kteří mají v roli pomocných sportovních komisařů posuzovat sporné momenty při Velkých cenách F1. Kdyby v Monte Carlu seděl v kabině FIA někdo jiný z výše jmenovaných, byl by klid.
Ale o Schumacherově bytí a nebytí v závodě musel rozhodovat Damon Hill, který na trati svedl s Němcem nejednu bitvu a v té nejznámější, v Austrálii 1994, ho sveřepý pilot Benettonu vystrčil z trati, aby nemohl bodovat a sám slavil titul. Hilla teď obviňují ze zaujatosti, protože konečně dostal možnost se nenáviděnému soupeři pomstít.
Tak co? Teď jsi spokojen, ty h...". "Jsi křivák nejhrubšího zrna. V naší zemi jsi skončil. |
"Je smůla, že jsem se do této role dostal právě v Monaku a musel posuzovat incident, v němž byl hlavním aktérem Michael," dodal.
Sportovní komisaři potrestali Schumachera přičtením dvaceti vteřin k výslednému času, což se vzhledem k tomu, že závod končil za zpomalovacím vozem, rovnalo odsunu na poslední místo.
K rozhodnutí v přidaném vysvětlení sportovní komisaři FIA uvedli, že sice museli Schumachera potrestat (podle jednoho pravidla se nesmí předjíždět až do cílové čáry, pokud je na dráze safety car v posledním kole), ale zároveň konstatovali, že chápou rozhodnutí Mercedesu dát Schumacherovi povolení k předjíždění (podle jiného pravidla se smí předjíždět okamžitě po zajetí safety caru do boxů).
O tom, že posouzení situace nebylo snadné, vypovídá i po závodě nezvyklé více než dvouhodinové jednání, a také fakt, že vedení Mercedesu okamžitě prohlásilo, že se odvolá (ačkoliv o den později vydalo zprávu, že se v zájmu sportu odvolávat nebude).
Tak jako tak je jasné, že rozhodnutí bylo na vážkách a lze se jen těžko divit, že rozezlení němečtí fanoušci bombardují Hilla nepříjemnými zprávami. Mistr světa sezony 1996 na základě této zkušenosti dokonce navrhuje, aby bývalí jezdci přestali plnit roli sportovních komisaři při závodech F1.
"Byl jsem v pozici plnohodnotného představitele FIA, a to mi bylo velmi nepříjemné. Můj názor je třeba brát jako názor jezdce a nikoliv jako tvůrce a vykonavatele pravidel. Souhlasil bych, aby se jezdci vrátili do role pouhých odborných poradců sportovních komisařů."
Nelze očekávat, že se Hillův názor prosadí. Na účast bývalých jezdců jako rozhodčích při Grand prix jsou zatím jen samé pozitivní ohlasy. Jen bude asi třeba vybírat jezdce pečlivěji. Obzvlášť v případě, kdy na startu bude stát někdo, komu "mají co vracet".