Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mokré drama v Austrálii ovládl Button, druhé místo slaví Kubica a Renault

Jenson Button slaví triumf ve Velké ceně Austrálie. | foto: AP

28 2010
Nuda? Ani náhodou. Po rozpacích v Bahrajnu ukázala v Austrálii formule 1 svou druhou tvář. Start na mokru řádně promíchal celé pole a s měnícími se podmínkami se nejlépe vypořádal Jenson Button z McLarenu. Slaví i tým Renault, druhé místo Roberta Kubici nikdo nečekal.
Jenson Button slaví triumf ve Velké ceně Austrálie.

Jenson Button slaví triumf ve Velké ceně Austrálie.

Jenson Button slaví triumf ve Velké ceně Austrálie.

Jenson Button slaví triumf ve Velké ceně Austrálie.

Jenson Button ze stáje McLaren-Mercedes na trati Velké ceny Austrálie.

Jenson Button ze stáje McLaren-Mercedes na trati Velké ceny Austrálie.

Jenson Button ze stáje McLaren-Mercedes před Robertem Kubicou na Renaultu na trati Velké ceny Austrálie.

Jenson Button před Robertem Kubicou na Renaultu na trati Velké ceny Austrálie.

McLaren - Buttonův skvělý tah

Vitalij Petrov na Renaultu v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Vitalij Petrov na Renaultu v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Nejlepší ve Velké ceně Austrálie: (zleva) Robert Kubica, Jenson Button, Felipe Massa

Zleva: Robert Kubica, Jenson Button, Felipe Massa

Renault - nečekaný úspěch

Fernando Alonso  ze stáje Ferrari v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Fernando Alonso ze stáje Ferrari v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Fernando Alonso na Ferrari ztrácí kontrolu nad svým Ferrari při Velké ceně Austrálie.

Fernando Alonso na Ferrari ztrácí kontrolu nad svým Ferrari při Velké ceně Austrálie.

Ferrari - neriskovat se někdy vyplácí

Michael Schumacher ze stáje Mercedes v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Michael Schumacher ze stáje Mercedes v kvalifikaci Velké ceny Austrálie.

Michael Schumacher se při Velké ceně Austrálie ocitá mimo trať.

Michael Schumacher se při Velké ceně Austrálie ocitá mimo trať.

Mercedes - rychlost zatím schází

Nejlepší v kvalifikaci Velké ceny Austrálie: (zleva) Mark Webber, Sebastian Vettel a Fernando Alonso.

Nejlepší v kvalifikaci: (zleva) Mark Webber, Sebastian Vettel a Fernando Alonso.

Mark Webber ze stáje Red Bull se při Velké ceně Austrálie ocitl mimo trať.

Mark Webber ze stáje Red Bull se při Velké ceně Austrálie ocitl mimo trať.

Red Bull - horší to být nemohlo

Výsledky GP Austrálie

1. Button (Brit./McLaren) 1:33:36,531 (prům. rychlost: 197,144 km/h),
2. Kubica (Pol./Renault) -12,034,
3. Massa (Braz./Ferrari) -14,488,
4. Alonso (Šp./Ferrari) -16,304,
5. Rosberg (Něm./Mercedes) -16,683,
6. Hamilton (Brit/McLaren) -29,898,
7. Liuzzi (It./Force India) -59,847,
8. Barrichello (Braz./Williams) -1:00,536,
9. Webber (Austr./Red Bull) -1:07,319,
10. Schumacher (Něm./Mercedes) -1:09,391.

Průběžné pořadí MS (po 2 z 19 závodů):
1. Alonso 37,
2. Massa 33,
3. Button 31,
4. Hamilton 23,
5. Rosberg 20,
6. Kubica 18,
7. Vettel (Něm./Red Bull) 12,
8. Schumacher 9,
9. Liuzzi 8,
10. Webber 6.

Pohár konstruktérů:
1. Ferrari 70,
2. McLaren-Mercedes 54,
3. Mercedes 29,
4. Red Bull-Renault a Renault oba 18,
6. Force India-Mercedes 8.

Jenson Button rozhodně nepatřil mezi hlavní favority závodu, obzvlášť když v kvalifikaci neproklouzl mezi nejrychlejší a v první zatáčce nedělní Velké ceny se dostal do kolize s Alonsem a Schumacherem.

Ale dramatickou bitvu v Austrálii vyhrál nápaditým strategickým tahem. Jako první ze všech se rozhodl nazout pneumatiky pro suché podmínky. Na osychající trati ještě zůstávaly kaluže vody, ale úřadující mistr světa zatočil do boxové uličky a pneumatiky se vzorkem nechal mechanikům. Hned v první zatáčce dostal smyk, v další také, ale jakmile měkké, hladké gumy zahřál, letěl vpřed.

Ostatní favorité přezouvali o něco později a Button si za tu chvíli stihl vybudovat rozhodující náskok. Když se situace po přezouvání uklidnila, držel druhé místo za Vettelem z Red Bullu.

Ale mladý Němec druhý závod za sebou doplatil na nespolehlivost svého stroje. Na voze se ještě před polovinou závodu objevily vibrace a odešla mu brzdová destička levého předního kola. Výsledkem byl smyk a nekontrolovatelná jízda do štěrkového kačírku, kde uvízl. Nešťastný konec pro nejrychlejšího pilota víkendu a vítěze kvalifikace.

Vedl Button a za ním se vezl Kubica s Renaultem. Tomu se úžasně podařil start na mokru, kdy pronikl z 9. příčky po kvalifikaci na čtvrté místo. Výměny obutí zvládl francouzský tým skvěle a Kubica udržel druhé místo.

Polák byl sice znatelně pomalejší než jezdci za ním, ale na suchu se letos s formulí jedna předjíždí jen výjimečně. Hamilton, Rosberg a Webber se dřív, než předjeli Kubicu, rozhodli dvacet kol před cílem pro přezutí na třetí sadu pneumatik a zpátky ke Kubicovi se již nedostali.

Patnáct kol před cílem se za ním zjevila dvojice Ferrari Massa, Alonso, ale ani jim to vpřed nešlo. Polák je jedním z mála, kteří se radují z faktu, že předjíždění je v letošní formuli 1 téměř nemožné.

Třetí příčku ubránil Felipe Massa. Brazilec se po startu protáhl na druhé místo za Vettela, ale kvůli konzervativní strategii přezouvání spadl na pátou příčku. Tu bezpečně držel, a díky tomu, že se Hamilton a Rosberg rozhodli měnit podruhé v závodě pneumatiky, postoupil na stupně vítězů.

To čtvrtý Alonso prožil mnohem zajímavější příběh - po smyku v první zatáčce se pomalu posouval vpřed a v polovině závodu již sledoval zblízka zadní křídlo druhého Ferrari Massy. To mu vydrželo až do cíle, ale přitom se neustále bránil útokům jezdců zezadu. Na ojetých gumách zvládl vše skvěle a Hamilton, Webber i Rosberg zůstali za ním.

Další propadák prožila stáj Red Bull. Je důkazem, že ani nejrychlejší auta nemusí znamenat úspěch - Vettela podruhé za sebou zradila technika, Webber doplatil na druhou, jak se později ukázalo, zbytečnou výměnu pneumatik. Kolo před cílem pak doplatil na snahu dostat se vpřed - do brzdícího Brita narazil zezadu, ulomil přední křílo a musel do boxů. Na trať se sice vrátil, ale jen pro dva body za deváté místo.

Ještě smutnější byl snad jen Michael Schumacher. Připletl se do kolize v první zatáčce, ale nedokázal postupovat vpřed tak rychle, jako například Alonso. Desítky kol strávil za pomalým Alguersuarim z Tora Rossa. Nakonec ho dvakrát předjel, ale na více než poslední bodovanou příčku to nebylo.

Divokou nehodu předvedl Japonec Kamuj Kobajaši, jenž ve vysoké rychlosti vlétl do první zatáčky a zdemoloval svůj Sauber a navíc vyřadil ze hry Němce Hülkenberga s vozem Williamsu a Švýcara Buemiho ze stáje Toro Rosso. Právě kvůli němu kroužili jezdci po dráze do čtvrtého kola za zpomalovacím vozem.

Další závod MS F1 se jede už za týden. Je jím Velká cena Malajsie. Déšť je opět více než pravděpodobný.

Úřadující mistr světa Jenson Button možná není nejrychlejším pilotem současné formule 1, ale v Austrálii ukázal, v čem je jeho síla - je to výborné strategické myšlení spolu s plynulou jízdu ohleduplnou k pneumatikám. Když v šestém kole zabočil do boxové uličky pro gumy na suchou trať, mnozí si ťukali na čelo, ale díky tomuto tahu získal 25 bodů.

Po návratu na dráhu první tři zatáčky proklouzal, ale pak již bylo na mezičasech znát, že drážkovaný profil obutí pro odvody vody již není potřeba. Než se ostatní vzpamatovali a začali přezouvat (u Webbera to bylo dokonce o čtyři kola později), vystoupal na druhé místo za tehdy ještě suveréního Vettela.

Pak jen šlapal na plyn, projížděl zatáčky a hlídal si pneumatiky. Na měkké směsi ujel 52 kol a zaslouženě se radoval z vítězství. V druhé polovině závodu neměl soupeře. A ničemu nevadilo, že se připletl do kolize v úvodní zatáčce.

Naopak Hamilton takticky nijak neexceloval. Naopak. Po celý závod byl sice rychlejší než Button a divokými manévry a posuny vpřed "udělal" závod. Hlavně díky němu se stále něco na trati dělo a nikdo neměl své místo jisté, ale očekávaný bodový příděl mu to nepřineslo.

Mezi dvacátým a třicátým kole předjel Massu, Rosberga a útočil na v té době již druhého Roberta Kubicu. Ale ve 34. kole udělal jeho tým špatné, pro ambiciózního Brita osudové, rozhodnutí. Zavolal ho ke třetímu přezutí pneumatik. Propočty sice byly správné v tom, že se brzo vrátí vpřed, jenže piloty Ferrari už předjet nedokázal.

Když dorazil skupinku vpředu, na jejím konci byl Fernando Alonso, a ten ho rozhodně neměl v plánu pustit vpřed. Zkušený Španěl dělal vše proto, aby Hamilton zůstal za ním, a to se mu také podařilo. Tři kola před cílem musel jezdec McLarenu po nepovedeném manévru šlápnout na brzdy, zezadu inkasoval náraz od Red Bullu Webbera a spadl i za Rosberga s Mercedesem.

Přesto v McLarenu nemusí být smutní. První a šesté místo není špatné, a navíc byli jeho jezdci v Austrálii rychlejší než Ferrari. A to se nečekalo.

Francouzský Renault sice nemá monopost, s nímž by se mohl postavit tváří v tvář nejrychlejší čtyřce, ale v Melbourne se potvrdilo, že angažování Roberta Kubici byl výtečný tah. Polák se odvděčil druhým místem, což se za celý minulý rok týmu nepovedlo.

Z části díky štěstí a z části díky svému jezdeckému umu si Polák polepšil na startu o pět míst a začínal závod jako čtvrtý. V osmém kole spolu s většinou soupeřů přezul na gumy do sucha a posunul se před Webbera, jehož tým chybně zavolal do boxů až v desátém kole.

Byl druhý, ale jednoduché to neměl. Brzo se za ním zjevili Hamilton s Webberem a musel odolávat jejich útoků. Zas měl jednou štěstí, protože oba tým zavolal do boxů.

Ale to nebylo vše, dvacet kol před cílem se zjevila v jeho zpětných zrcátkách červená ferrari Massy a Alonsa. Ale oba měli už gumy opotřebované stejně jako on, a předjíždět se na nich prostě nedalo. Massa to navíc ani nezkusil, a Kubica jistil stříbrnou příčku až do cíle.

Rus Petrov si vedl po startu dobře, a jel na desátém místě. V osmém kole spolu se soupeři přezouval na gumy do sucha, ale doplatil na nezkušenost. Jízdu na nich nezvládl a v devátém kole skončil vedle trati v únikové zóně.

Felipe Massa se radoval na stupních vítězů, ale jeho výkon v závodě nepatřil k nejlepším. Sázel hlavně na jistotu. I proto, že na vodě se v prvních kolech celkem trápil a svým soupeřem nestačil.

Ale nutno přiznat, že předvedl dokonalý start. Protáhl se na druhé místo za Vettela a díky tomu se vyhnul kolizi v první zatáčce. Kroužil po trati jako druhý, ale přezouvání na suchou směs pneumatik stáji Ferrari moc nevyšlo. Massa se propadl na pátou příčku. Až do cíle postupoval jen díky odlišné taktice soupeřů.

Rozdíl mezi oběma jezdci Ferrari byl v závodě značný. Alonso neměl tak rychlý odpich jako Massa, ale v první zatáčce chtěl před něj. Snahu ale přehnal, dostal smyk a propadl se na dno celého startovního pole. Předvedl však dokonalou stíhací jízdu plnou předjížděcích manévrů a ve 14. kole byl už na osmém místě.

Sice ho jednou předjel Webber, ale domácí závodník, stejně jako Hamilton a Rosberg vpředu, jel měnit pneumatiky podruhé a díky tomu Alonso brzo dýchal na záda Massovi. Týmový kolega je však týmový kolega a další předjížděcí hody se nekonaly.

V závěru Alonso odolával útokům rychlejšího Hamiltona, navíc daleko nebyl ani Webber. Obrannou taktikou předčasného brzdění a projížděním širších závodních stop to zvládl. Massa před ním mohl být rád, že mu kryl záda. V prvních kolech závodu za sebou sám Hamiltona a Webbera udržet nedokázal.

Tým Ferrari nemá tak rychlé auto jako Red Bull, a v Austrálii seděli jeho jezdci dokonce v pomalejších strojích, než přivezl McLaren. Ale spolehlivost je stále stoprocentní a Ferrari dál vede Pohár konstruktérů. Neriskovat se někdy vyplácí.

Michael Schumacher letí z Austrálie do Malajsie po 10. místě. Nic moc. Ale na vině není jen smůla po startu, kdy v první zatáčce vrazil do Ferrari Alonsa, a musel do boxů k opravě. Závod začínal z poslední příčky, a doplatil na to, co od svého návratu kritizuje. Předjíždění není ve formuli 1 vůbec snadné.

Po přezouvání na pneumatiky do sucha se objevil za dvanáctým Alguersuarim a začal jeho australský boj s o dvacet let mladším Španělem. Za čtrnáct kol ho dokázal předjet, po něm dokonce de la Rosu ze Sauberu, jenže ve třicátém kole znovu zatočil do boxů pro nové pneumatiky. A to neměl dělat.

Ve 30. kole se objevil opět za Alguersuarim a musel to zkoušet znovu. Trvalo mu 22 kol, než se posunul před něj a začal zkoušet manévry na desátého de la Rosu. Další Španěl ho zdržel jen čtyři kola. Těsně před cílem proklouzl Schumacher na body. Vracel se na ně po výměně předního křídla celý závod.

Nico Rosberg měl štěstí v tom, že se vyhnul postartovní kolizi a závod začínal na páté příčce a při přezouvání využil pomalejšího Massy a posunul se na čtvrtou. Rychlost však neměl a útokům Hamiltona nebo Webbera se dlouho bránit nedokázal. Navíc byl stejně jako oni povolán po polovině závodu k mechanikům do boxů pro nové pneumatiky.

Vypadalo to, že se bude muset spokojit se sedmou příčkou, ale využil kolizi Hamiltona s Webberem těsně pár kol k posunu vpřed. Páté místo je pro něj, vzhledem k průběhu závodu, úspěchem.

Vedení Mercedesu je silně nespokojeno, kvůli bodům za stupni vítězů automobilka do formule 1 neinvestuje.

Rakouský tým má, stejně jako minulý rok, nejrychlejší auto, ale bodově je na tom zatím ještě hůř. Mohou za to tři věci - nespolehlivá auto, rozporuplné výkony Marka Webbera a nepříliš dobrá strategická rozhodnutí.

Red Bull ovládl kvalifikaci a získal také nejrychlejší kolo v závodu. Webber byl o více než vteřinu rychlejší než jezdci Ferrari, a téměř o vteřinu než vítězný Button. Ale odměnou mu byly pouze dva body.

Sebevědomý Australan držel po startu třetí místo, ale k přezutí na pneumatiky do sucha byl povolán jako úplně poslední z celého startovní pole. Určitě chyba. Spadl na šestou příčku. vypadalo to, že půjde před Massu, ale tým ho podruhé povolal do boxů pro nové gumy. Tentokrát to nebylo jen pozdě, ale hlavně úplně zbytečně.

Tři kola před cílem se Webber nedokázal vyhnout brzdícímu Mercedesu Lewise Hamiltona a urazil o něj přední křídlo. Následovala další zastávka v boxech a pád na devátou příčku.

Smolař Vettel je rychlejší než Webber a zdá se, že navzdory svému věku i spolehlivější. Jenže má smůlu. Stejně jako v Bahrajnu si jel nikým nohrožován pro vítězství, a stejně jako v Bahrajnu ho o 25 bodů připravila závada techniky. Tentokrát ho prasklá brzdové destičky poslal ze závodu úplně.

V Austrálii se objevily protesty proti jedinečnému řešení zavěšení nového monopostu Red Bullu. Funguje prý podobně jako aktivní zavěšení, tedy mění během závodu vzdálenost podlahy vozu od povrchu vozovky, což pravidla nepovolují. To však šéf týmu Horner rezolutně odmítl. Pro něj je teď hlavní problém někde jinde, musí zajistit, aby monopost Sebastiana Vettela konečně dojel neporouchaný do cíle.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze