Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mistr světa není jen stroj

9 2000
Božský Schumi, Rudý baron, Spasitel Ferrari.
Božský Schumi, Rudý baron, Spasitel Ferrari. Tak bývá opěvován Michael Schumacher, od včerejška trojnásobný mistr světa formule 1, který dovezl proslulému italskému týmu titul po jedenadvaceti letech čekání. Také se mu však říká Pirát nebo Sebevrah. Ač se subtilní Němec s koňskou bradou dávno stal jednou z nejsledovanějších person planety, nikdo ho vlastně pořádně nezná. Jaký je, kde vězí tajemství jeho závratného úspěchu a jak mu šla kariéra?

SOUKROMÍ

Nikdy se nenechá fotografovat doma, výjimečně ukáže své dvě malé děti a jeho žena, kterou Schumacher přebral jinému německému formulovému jezdci Frentzenovi, se nepředvádí na závodech tak často a tak viditelně jako třeba paní Häkkinenová. "Když jsem byl mladý, měl jsem potřebu střídat dívky, abych si udržel motivaci. Pak jsem ale potkal Corinnu a usadil se," vzpomněl kdysi Schumacher, který se straní společnosti a vystupuje jako vzorný rodinný typ. "Rád vařím a dělám domácí práce. Nejdůležitější v životě je ovšem láska. Naplňuje mě, když třeba doma ležím a vedle mě klidně oddychuje malý syn. Právě kvůli takovým momentům žiju," pověděl pro německý rozhlas. Syn zedníka ze severoněmeckého Kerpenu má rozvedené rodiče a mladšího bratra Ralfa, který jezdí za tým Williams. Dostali se spolu do kolize už před třemi lety na Nürburgringu, letos se také tvrdě pohonili, avšak mimo trať mají k sobě stále blízko. "Jdeme každý svou cestou, ale jsme přece pořád bráchové," říká starší Schumacher. Nejslavnější německý sportovec žije kvůli daním a klidu ve Švýcarsku a na zimu jezdí do honosného srubu v Norsku. Prezident automobilky Ferrari mu se zaťatými zuby dovoluje příležitostně hrát fotbal za amatérský tým třetí švýcarské divize. Schumacher fandí bundesligovému Kolínu a italské Fiorentině, kde do letoška kopal jeho kamarád Batistuta. Jedno mají fotbalista a automobilový závodník společné: oba jsou ve svém oboru placeni nejlépe na světě.

OBCHOD

Roční Schumacherův příjem se odhaduje na šedesát milionů dolarů (přibližně 2,4 miliardy korun), z čehož 32 milionů tvoří plat u Ferrari, 12 milionů dávají soukromí sponzoři, jako hodinky Omega nebo vlasová kosmetika L´Oreal, a zbytek plyne z prodeje artiklů s jezdcovým jménem. Takových věcí existuje asi tři sta druhů včetně porcelánových figurek, autíčkových modelů nebo oblečení. Nejdražší čepice světa, napsal německý Bild o Schumacherově červené pokrývce hlavy, na níž nosí logo o velikosti pouhých 10x 8 centimetrů. Od německé poradenské firmy ovšem za to kasíruje 14,4 milionu marek (téměř 280 milionů korun) za tři roky kontraktu. Stejné logo v ceně půl milionu marek ročně prezentuje Schumacher na přilbě. Jezdcova kombinéza nese reklamy celkem za 280 milionů marek, z nichž většina patří sponzorům Ferrari. V přepočtu na ujetou vzdálenost v závodě vydělá Schumacher každým kilometrem zhruba dvacet tisíc marek. "Peníze jsou druhořadé. V patnácti jsem jezdil motokáry zadarmo a bavilo mě to, stejně jako teď formule 1," tvrdí Schumacher, jehož závodnické začátky financoval rodinný přítel, který dnes vede jezdcův početný fanklub. "Michael vždy první vylézá z taxíku a přichází poslední na bar, takže nikdy neplatí," glosoval Němcovu údajnou šetřivost bývalý britský závodník Brundle. "Schumacher vydělává hodně peněz, protože taková je jeho hodnota. V jiném týmu by mu zaplatili totéž," hájí prezident Ferrari di Montezemolo jezdce, který bere téměř tolik jako 550 zaměstnanců týmu dohromady.

TÝM

Pokud to má Schumacherovi prospět, peníze nejsou pro Ferrari žádným problémem. Největší a nejbohatší závodní tým zaměstnává nejlepší odborníky, využívá nejširší zázemí, a dokonce vlastní testovací okruh ve Fioranu. Potřebuje Schumacher trénovat jízdu na mokru? Cisterny mu zkušební trať pokropí. Chtěl by těsně před závodem v Monaku vyzkoušet starty? Tak se mu pošle do Monte Carla vrtulník, který ho rychle přenese do Itálie. Žádá lepší mozky v týmu? Inu, vyhodí se konstruktér Barnard i poradce Lauda a koupí se dva muži, kteří stáli za dvěma tituly Schumachera u Benettonu v letech 1994 a 1995, technický ředitel Brawn a konstruktér Byrne. "Jít k Ferrari a eventuálně vyhrát pro ně titul, to je jako příběh z Disneyho pohádky," pravil jezdec o svém přestupu desetiletí před sezonou 1996. Schumacher má vlastního fyzioterapeuta, dva závodní simulátory - doma a ve Fioranu - i mobilní fitness centrum, které mu Ferrari za milion marek zbudovalo v moderním kamionu a které vozí na každý evropský závod. Když před nedávnou Velkou cenou USA nemohl Schumacher usnout a tři dny marně střídal hotelové pokoje, zasáhl senzibil, jenž postavil postel na správné místo. Nezbytný Schumacherův doprovod tvoří už deset let manažer Willi Weber, bývalý restauratér, který prodal svůj byznys a domlouvá smlouvy Michaelovi i jeho bratru Ralfovi za dvacetiprocentní provizi. Záležitosti s médii zařizuje osobní tiskový tajemník.

JEZDEC

Závodník, který v cestovním provozu nikdy neplatil pokutu za rychlou jízdu, ale pouze za špatné parkování, je považován za nejlepšího ve své době. Nikoli všech dob. Tím u většiny lidí zůstává Ayrton Senna, i když ho Schumacher dohnal třetím titulem a trumfl počtem vítězných Velkých cen. Stejně jako Senna je i Schumacher nedostižný na mokru, ale jezdeckým stylem patří někam mezi Brazilce a Francouze Prosta. "Prost ale nebyl žádný pravý jezdec. Pro mě jsou takoví jen dva: Senna a Schumacher," tvrdí principál formule 1 Ecclestone. Schumachera zdobí schopnosti dostat z auta maximum, ideálně je nastavit, zajet nejrychlejší kolo v tréninku i mít stabilní časy na každé kolo při závodě. "To, že mi unikl Schumacherův talent, považuji za jednu ze životních chyb," přiznal jednou majitel týmu Williams. Jako slabina se ukazují jen Schumacherovy starty. Letos při nich víc ztrácel, než získával, což byl i případ Velké ceny Japonska, kde si však přesto vyjel titul.

INCIDENTY

"Nikdo se nezapletl do tolika kontaktních havárií jako Schumacher," tvrdí Skot Coulthard o konkurentovi, který přitom ve formuli 1 zastupuje bezpečnostní zájmy jezdců. Už Velkou cenu Macaa F3 vyhrál Schumacher kontroverzně. Po kolizi s ním skončil ve svodidlech Fin Häkkinen. "Neměl mě zkoušet předjíždět v posledním kole," reagoval Schumacher, který uplatňuje mnohé jezdecké triky na hranici pravidel. První titul v roce 1994 uzurpoval o jeden bod po srážce v Austrálii s Britem Hillem. Další kolize s Kanaďanem Villeneuvem v posledním závodě sezony 1997 ho stála celý šampionát, z jehož konečných výsledků byl Schumacher za trest vyškrtnut. Nyní v Japonsku zase málem vytlačil ze startovní rovinky Häkkinena, na něhož brutálně najížděl.

POVAHA

"Když závodíte, nesmíte dávat najevo pocity," pravil Schumacher pro francouzský L´Equipe. "Nechci ale mít image studeného Němce, který je schopen udělat pro vítězství cokoli a bojovat nesportovně. Nejsem takový." Od mládí cílevědomě směřoval do formule 1, až to jeho vrstevníky štvalo. "Sebedůvěrou, kalkulacemi a psychickou odolností vás Michael sráží do kolen," řekl jeho bývalý týmový kolega Brit Irvine, který si stejně jako ostatní "dvojky" vedle Schumachera vytrpěl nemálo stresu a ponížení. "V jeho podání vypadá vše snadno. Promlouvá k nám do boxů během závodu, jako kdyby byl na rodinné vyjížďce. Má vše pod absolutní kontrolou," upozorňuje technický ředitel Brawn. Snad žádného z pilotů, možná s výjimkou Häkkinena s jeho téměř smrtelným úrazem, nezocelily havárie tolik jako Schumachera. Přestál v roce 1991 v Japonsku karambol v rychlosti 280 km/h, seděl ve vraku a klidně instruoval mechaniky, aby mu připravili náhradní auto. Při havárii si nalomil obratel. V Imole 1995 letí v tempu 250 km/h do valu z pneumatik, ale další závod vyhrává. Vítězí i ve Spa 1996, kde si o den dříve v tréninku pohmožd il koleno. "Když Schumacher havaruje, vystoupí ze zbořeného vozu a nikdy se za ním neohlíží. Zapomínat, to je jedna z jeho kvalit," všiml si bývalý jezdec Brit Watson. "Fascinovala mě jeho reakce po loňské havárii v Silverstone, kde si zlomil nohu," uvedl pro Die Welt šéflékař formule 1 Sid Watkins. "Už cestou do sanitky, nějakých pět minut po nehodě, byl naprosto klidný. Řekl mi: Doktore, zavolejte mé ženě a sdělte jí, že jsem v pořádku. Možná to v televizi vypadalo hůř než ve skutečnosti. A s normálním pulsem mi odrecitoval číslo manželčina mobilu." "Jakmile vlezu do auta, naplno se soustředím," prozrazuje Schumacher. "Všechno ostatní vymažu a nic jiného u mě neexistuje." Schumacher, to však není pokaždé stroj. Jakmile začíná trénink, mluví ke svému vozu. "Miláčku, pojedeme," říká mu v garáži. I on má nervy, byť puls na startu mu dělá 70 a při největším závodním zatížení 160. Předloni na startu v Suzuce si v rozechvění nechal zhasnout motor. Letos po vítězství v Monze se rozplakal a nebyl schopen slov. Později přiznal, že pod vlivem vítězství, kterým sice vyrovnal Sennu, ale po němž zahynul na následky zranění z kolize jiných vozů traťový hasič, chtěl se závoděním skončit. Také nyní, po třetím titulu, brečel. Tragické smrti na závodní dráze se nebojí. "Život je předurčený. Když se to stane, tak se to stane. Neovlivním to. Jsem na smrt připraven," řekl Schumacher ve Frankfurter Allgemeine Zeitung.

KARIÉRA

Mistr evropských motokár i německé formule 3 dostal šanci vstoupit do formule 1 v roce 1991 u týmu Jordan, jemuž kvůli uvěznění před Velkou cenou Belgie odpadl francouzský jezdec Gachot. Schumacher se odvděčil sedmým místem v kvalifikaci, a přestože se mu v prvním kole závodu porouchala spojka, stačil udělat dojem. "Všichni závodníci jsou jenom lidi. A tati, rychlejší než já je tu jen Senna," hlásil sebejistý Schumacher otci do telefonu. Další závod už jel za Benetton, který ho díky právnickým kličkám ve smlouvě stačil přetáhnout. Za rok v Belgii prvně vyhrál. Po sedmnácti letech se Schumacher stal prvním vítězícím Němcem ve formuli 1. V roce 1994 vyjel Benettonu první titul, přestože dostal zákaz startu ve dvou závodech kvůli ignorování černé vlajky a z dalšího byl diskvalifikován kvůli nepředpisovému autu. Později ovšem přiznal, že nebýt Sennovy tragické smrti, šampionem by se nestal. "Dokud byl Senna naživu, nezískal Schumacher ani jednu pole position. Na to by se nemělo zapomínat," uvedl finský exmistr světa Rosberg. Po obhájení titulu díky rekordním devíti vítězstvím v roce 1995 Schumacher cítil, že potřebuje větší výzvu - Ferrari, které do té doby vyhrálo jen pět závodů za posledních šest sezon. Schumacher mu hned při své premiéře v roce 1996 přivezl tři prvenství. Na další titul však čekal pět sezon. Dvakrát byl blízko, ale pokaždé odešel poražen. Teď se stal osmým jezdcem s nejméně třemi tituly, po Fangiovi, Prostovi, Brabhamovi, Stewartovi, Laudovi, Piquetovi a Sennovi. Příští výzvy? Pět titulů Fangia a jedenapadesát vítězství Prosta. "Mohu závodit do čtyřiceti," myslí si Schumacher a jeho manažer Weber dodává, že prodloužení smlouvy s Ferrari po jejím vypršení v roce 2002 je reálné.

***
MICHAEL SCHUMACHER

Narozen: 3. ledna 1969 v Hürthu-Hermülheimu, Německo
Formule 1: 1991 - 1995 Benetton, od 1996 Ferrari
Bilance: 144 startů, 43 vítězství, 31 pole positions
Za Ferrari: 75 startů, 24 vítězství
Body: 668, za Ferrari 365
První Velká cena: Belgie 1991
První vítězství: Belgie 1992
Umístění v F1: 1991 s pěti závody dvanáctý (4 body), 1992 třetí (1 vítězství, 53 bodů), 1993 čtvrtý (1 vítězství, 52 bodů), 1994 první (8 vítězství, 92 bodů), 1995 první (9 vítězství, 102 bodů), 1996 třetí (3 vítězství, 59 bodů), 1997 neklasifikován po incidentu v posledním závodě (5 vítězství, 78 bodů), 1998 druhý (6 vítězství, 86 bodů), 1999 pátý (2 vítězství, 55 bodů)

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze