Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zapletal na Dakaru vládl privátním týmům. Úžasný výsledek, chválí si

Miroslav Zapletal a jeho Hummer H3 na Rallye Dakar. | foto: AP

9 2016
Velký návrat na Rallye Dakar se povedl Miroslavu Zapletalovi. Závodník z Dřevohostic na Přerovsku se na start nejnáročnějšího maratonského závodu postavil po pěti letech a v cíli slavil 16. místo v kategorii aut.

„Rouhal bych se, kdybych řekl, že nejsem spokojený,“ usmívá se 49letý rodák z Přerova startující v barvách svého týmu Offroadsport. Výsledek navíc umocňuje, že Zapletal startoval s vlastním autem Hummer H3.

Z privátních týmů jste byl vůbec nejrychlejší. Ceníte si to?
Jednoznačně, konkurence byla obrovská. Když jsem byl před pěti lety na Dakaru naposledy autem, dovezl jsem si polámaná záda. Teď jsem se vrátil s krásným výsledkem. Navíc dojela všechna tři auta z naší dílny. To je úžasné.

Museli jste řešit nějaké technické problémy?
Při závodě jsme neřešili nic, co by stálo za řeč, ani na jednom autě nebylo nic, co by nás zastavilo. Bylo to podobné jako v roce 2009, kdy se nám podařilo zajet historický výsledek (7. místo mezi auty je dosavadní české maximum). Ani letos jsme se nepotkali s naší rychlou asistencí, která by nám byla schopný při vážných problémech pomoct. Díval jsem se, že tehdy v roce 2009 jsem na sedmém místě měl ztrátu na vítěze 11 hodin a letos to bylo jen 5:40, takže je vidět jak přibyla konkurence. Rozestupy se strašně zmenšují, člověk nemá moc prostor na ztráty a projeví se jakékoliv zaváhání. Musíte být maximálně soustředění.

V prvních etapách jste dojížděl ve čtvrté desítce, ale ve druhé polovině jste pořadím stoupal nahoru. Sázel jste na opatrnost?
Dakar je hodně rychlý a konkurence na začátku jela hodně dobře a ostře. Moje pořadí odpovídalo momentální situaci, v tu dobu byli o trochu rychlejší. Já jsem na začátku měl velké obavy z nadmořské výšky, která nás v Bolívii čekala a nechtěl jsem udělat žádnou zásadní chybu. Nikdy jsem v takové výšce nezávodil a nevěděl jsem, co to udělá se mnou i s technikou, nebylo to kde odzkoušet. Bral jsem to tak, že by bylo hodně dobré dojet do půlky a nemít žádnou zásadní ztrátu. To podstatné začalo až ve druhé půlce.

To jste ukázali sedmým místem v desáté etapě.
Tato a předcházející etapa pro mě byly nejsilnější zážitek. Kvůli tomu jsem na Dakar jel a čekal na ty správné dny. Kdybych chtěl jezdit po cestách, tak jezdím klasické rallye.

Působilo vám závodění ve výšce 4 tisíce metrů nějaké potíže?
Na sobě jsem neviděl žádný zásadní problém i proto, že jsem spal v aklimatizačním stanu. Ale auto mi tam dvakrát skutečně přestalo fungovat a dodneška nemám vysvětlené co se stalo. Naštěstí to nebylo nic zásadního, ztráty byly kolem patnácti minut. Auto se pak rozjelo, asi nějaká kombinace benzínu a jeho tlaku. Určitě mám nad čím přemýšlet, nefungovalo to stoprocentně.

V posledních etapách jste se tahal s Martinem Prokopem o pozici nejlepšího Čecha. Nakonec byl čtrnáctý, o dvě příčky před vámi. Bral jste souboj prestižně?
Jsem soutěživý typ, jako každý a byla to věc, která mě motivovala. Ale nešlo to. Zase se charakter rychlostní zkoušky změnil a měl jsem kratší sirku.

Na Dakar Miroslav Zapletal vyrazí za volantem Hummeru H3 Evo.

Miroslav Zapletal

Překvapil vás něčím Dakar po pětileté přestávce?
Nárůstem úrovně, špičkových aut přibylo a kvalitních pilotů taky. To mě ale spíš potěšilo, že Dakar má takový zvuk. To je záruka toho, že závod má šanci přežít a pokračovat dál navzdory problémům organizátorů s odřeknutím Chile a Peru. Uvidíme, jak to dopadne v Argentině, jsou hlasy, že už také nepočítá s tím, že by vláda na závod přispívala. Ale díky obsazení závodu se organizátor bude snažit závod udržet.

A vy budete znovu na startu?
Je to ve hvězdách, ale budu se snažit pro to udělat maximum. Vzhledem k tomu, jak dobře to dopadlo, máme sebevědomí ať už z techniky nebo závodění. Líbilo by se mi se tam dostat zase. Paradoxně se teď víc bojím toho, aby závod vůbec byl, než to, že bychom nestartovali. Riziko díky situaci v Argentině je velké. Uvidíme, co pořadatel vymyslí.

Zvýšil se po Dakaru zájem o vaše vozy?
Byla to úžasná pozitivní reklama. Teď je moc brzo, ale v průběhu Dakaru jsme nějaké věci s případnými zájemci probírali. Pořád se něco děje, ale nic konkrétního ještě nemám.

V červenci má z Moskvy do Pekingu startovat Silk Way Rally. Je to váš cíl?
Je to jeden ze závodů, na který se strašně těším doufám, že to dopadne. Můj závodnický partner Andrej Čerednikov to má napsané jeden ze tří závodů, které by chtěl letos jet. Takže pokud politická situace v Rusku zůstane stejná, mělo by to dobře dopadnout.

Jak to vypadá s vaším novým vozem Ford F150? Na Dakaru s ním závodil Čerednikov, už bude k dispozici stejný i pro vás?
Počítám, že s novým autem se mi nepodaří vyjet dřív než na Silk Way. Zatím budu závodit s Hummerem, tedy až se mi vrátí z Dakaru. První zimní závod nestihnu, ale počítám se startem v Abu Dhabi a v Egyptě.







Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze