Sedmnáctiletý Popov doplatil těsně před letošní sezonu na ústup České pojišťovny z motorsportu. Italský tým Phonica Racing s ním počítal, ale bez obvyklého balíku peněz to nešlo. Ztráta generálního sponzora připravila jezdce z Vlčkovic v Podkrkonoší o pět milionů korun.
"Stále nás ujišťovali, že možná přestali podporovat Pepu Krále ve formulích, ale na nás peníze mít budou. V motorkách se za start neplatí tak velká částka," říká Miroslav Popov starší. Čtrnáct dní před prvními testy byl však konec. A čas získat smlouvu pro talentovaného jezdce, který již v mistrovství světa i bodoval, smlouvu, nebyl žádný.
Co dělal Miroslav Popov od začátku roku, zatímco kluci, s nimiž měl bojovat na trati, sbírali cenné zkušenosti?
Miroslav Popovvěk 17 let |
"Pracuju na sobě. V posilovně, na trampolíně, na jednokolce, jezdil jsem na kole... Na silniční motorku jsem půl roku nesedl. Jen jsem párkrát jel motokros. Ve škole by mi ve všem vyšli vstříc, kdybych opět závodil. Ale zatím to bohužel není zapotřebí."
Týden před Velkou cenou České republiky měl konečně štěstí. Díky smůle Brita Dannyho Webba. Indický tým Mahindra Racing nabídl místo zraněného závodníka právě talentovanému Čechovi.
Radost a nadšení však okamžitě vystřídaly obavy, jak se popere se čtyřtaktním motocyklem letošní Moto3, který před sezonou nahradil dvoutaktní stopětadvacítku. Má na něm totiž najeto zoufale málo kilometrů. Neumí s ním.
"Potřebuju čas, abych si zvykl na čtyřtakt a ten mám. Hrozně bych chtěl, ale jde to pomalu, nemám s tím motocyklem zkušenosti. Musím na něm hodně nakroutit, abych se někam dostal. Zatím jsem na ni najel 320 kilometrů v Misanu, to je zoufale málo."
Navíc se na vypůjčené motorce objevil problém s motorem. "Mechanici se to snažili celý den řešit, v sobotu dostanu motor nový. Uvidím, mělo by to pomoci," vysvětloval mladík. "Kdybych si to angažmá platil, asi bych byl naštvaný. Míra se potřebuje s motorkou co nejvíce sžít, najet co nejvíc kilometrů, a tyhle problémy nám vůbec nepomohly," dodává jeho otec.
Motocykl není v pořádku a navíc Popov dvakrát nemiluje brněnský okruh. "Nejsem moc rád, že jsem se dostal zrovna do závodu v Brně. Radši bych jel někde v Itálii, kde mi okruhy sedí víc," říká Popov, který jezdil italský šampionát a na tamních tratích hodně trénoval. "V Brně jsem jel asi třikrát," dodává.
V pátečních trénincích bwin Grand prix České republiky se sice nenaplnily obavy obou Popovů, že bude stěží bojovat o účast v závodě, ale čtyř a půl vteřinová ztráta za nejlepším časem nevěští nic dobrého. Loňská umístění na hranici bodovaných pozic jsou hodně daleko. Jak dopoledne, tak odpoledne, zajel nejmladší domácí reprezentant druhý nejpomalejší čas.
"Hledám brzdné body, jednou se netrefím hodně, pak jsem blíž. Ostatní kluci znají ty motorky mnohem lépe a jsou vždy o krok napřed," říká Popov, který se seznamuje nejen s motorkou, ale také s týmem. "Mechanici se snaží, dělají, co umí, ale přece jen je vidím poprvé v životě a oni mně. Když jsem dělal dva roky s jedním týmem, bylo to samozřejmě někde jinde."
Do konce sezony se může objevit další divoká karta. Může se opět stát náhradníkem a třeba být i o vteřinu rychlejší. To ale na body nestačí.
V sedmnácti letech musí mladík v Moto3 pravidelně bodovat, jinak je postup do dalších kategorií velmi těžký. K tomu je potřeba zázemí kvalitního týmu, pravidelné testy, a tedy silný finanční partner. Ale ten není blíž než před začátkem sezony, kdy odstoupila od smlouvy Česká pojišťovna.
"Už jsme to v podstatě vzdali," říká Popov starší. "V Česku nemá nikdo zájem, nikdo nás nechce podpořit a zády se k nám staví i svaz. Spoléháme na našeho italského manažera."
Jeho talentovaný syn peníze neřeší. I po brněnském závodě bude dál poctivě trénovat. A čekat. Na motorku. Na mecenáše. Na velký závod.