Na legendární dráhu ve Staré cihelně nechali majitelé koncem loňského roku položit nový povrch. Později se ukázalo, že má zcela jiné vlastnosti, než ten předchozí. V některých místech měkké závodní pneumatiky doslova okusoval.
Firestone, dceřinná pneumatiková společnost Bridgestonu, která je oficiálním dodavatelem pneumatik pro sérii Indy Car Racing League (IRL), vyrazila k prvním testům chování pneumatik na novém povrchu už začátkem dubna.
Ty musela, podle informací červencového čísla časopisu F1 Racing, které vychází koncem tohoto týdne, přibližně po dvou hodinách ukončit. Důvodem byly nezvyklé odřeniny na pneumatikách.
Následně musely být odloženy i testy vozů NASCAR, které v Indianapolisu rovněž závodí, i když ředitel série John Darby poznamenal, že se možná jedná pouze o to, že povrch je příliš hrubý pro formulové monoposty.
Každopádně výrobci pneumatik Goodyear (NASCAR) a Firestone/Bridgestone věděli o novém problému dráhy v Indianapolisu s dostatečným předstihem na to, aby mohly včas vyvinut vhodnou směs.
Proč týmy Michelinu jely zaváděcí kolo? |
Seřazením na startovním roštu Velké ceny USA a následnou jednokolovou předváděcí jízdou (zaváděcí kolo) týmy splnily své smluvní závazky k promotérům závodu. Zajistili si tak, že po nich nemůže být za neúčast ve velké ceně žádána náhrada. Bohužel tak sedm stájí s pneumatikami Michelin vyzrálo nejen na organizátory, ale i na fanoušky, kteří se těšili na podívanou o 70 kol delší. |
Je samozřejmé, že Firestone okamžitě poskytl data z testů kolegům z Bridgestonu, kteří připravují pneumatiky pro formuli 1. Takže dodavatel gum týmům Ferrari, Jordan a Minardi měl dva a půl měsíce před Velkou cenou USA k dispozici data, ke kterým se zkušení pneumatikáři z Michelinu nemohli v žádném případě dostat.
A výsledek všichni fanoušci motorismu viděli v neděli večer. Ani jedna ze dvou směsí, které Francouzi přes oceán dopravili, celozávodní nápor dráhy v Indianapolisu nemohla vydržet, a Michelin proto doporučil svým týmům v zájmu bezpečnosti nestartovat.
Veškeré jeho pokusy o zpomalení kritické zatáčky číslo třináct, včetně nabídky, že se jeho týmy se vzdají bodů, označila FIA za odporující pravidlům. Její pokyn, ať tedy jezdí v kritických místech pomaleji, připadal zase Michelinu příliš nebezpečný a obtížně kontrolovatelný, pokud jezdci budou bojovat o umístění.