Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mexičan Gutierrez je prvním mistrem nové formule GP3

Esteban Gutierrez líbá v Monze pohár pro mistra GP3. | foto: Roman Klemm

19 2010
Teprve devatenáctiletý Esteban Gutierrez získal s velkou převahou korunoval první titul právě vzniklého mistrovství GP3. Nová série čelila celý rok kritice. Ecclestonem financovaná GP3 se postarala především o vážné problémy zaběhlých mistrovství jako F3 nebo F-BMW.

"Mexický drahokam" Gutierrez postoupil do GP3 právě přes evropské šampionáty F-BMW (tam byl roku 2008 mistrem) a formule 3. Pilot s ohromným potenciálem a jistě zářivou budoucností jel s podporou telefonního giganta Telmex za špičkový tým ART a od začátku sezony byl často nedosažitelným měřítkem pro zbytek pole. Sauberův náhradník v F1 vyhrál pět ze šestnácti závodů ročníku a k zisku titulu mu stačily již body za sobotní pole position v Monze, dva závody před koncem sezony.

"Titul jsme si opravdu zasloužili. Od prvního závodu se celý tým soustředil na zisk celkového vítězství a ne jen na jednotlivé triumfy. Skutečně se nám podařilo, abychom byli pravidelně konkurenceschopní. Při tom jsme se ale stále zlepšovali a neohlíželi se po ostatních," shrnul Gutierrez.

GP3 zavedl Bernie Ecclestone jako dorosteneckou sérii, kterou obohatil představení svých evropských velkých cen. Kritici ovšem tvrdí, že tím chtěl především uškodit Mosleyově "F2" a "F3". Rychle našel deset týmů, které napříč hospodářské krizi nasadily do osmi podniků po třech vozech. Tím cílevědomě stáhl mladé talenty a jejich sponzory z výše zmíněných kategorií.

Ty to letos bolestivě cítily: v evropské F3 se na startu ztrácelo jen tucet vozů a formule BMW na tom nebyla lépe. O velmi nízké jezdecké kvalitě tříd "Formule 2" nebo "WSR by Renault" zde nemusíme hovořit. Bernieho GP3 se zato chlubila startovním polem třiceti monopostů. Při pohledu na logy sponzorů "neposkvrněné" vozy velké části účastníků lze ovšem vycházet z toho, že byly "udržovány na živu" uměle. To jest penězi velkého diktátora F1.

Komicky znějící a nepříliš povedeně vypadající dvoulitry Dallara-Renault na pneumatikách Pirelli absolvovaly svůj první závod v Barceloně. Historicky prvním vítězem GP3 se stal Nor Pal Varhaug z týmu Jenzer. Nedělní závod mezinárodně vítečně obsaženého pole vyhrál Američan Rossi a Gutierrez ukázal dvěma třetími místy, že je pilotem absolutní špičky.

V Istanbulu Mexičan poprvé vyhrál a usadil se na prvním místě celkového hodnocení. Tuto pozici až do konce sezony neopustil – ba naopak: závod od závodu dokazoval, že jezdí svou vlastní třídu. Ve Valencii vyhrál znovu ze své první pole-position a stejně senzační výkon předvedl i v příštím závodě v Silverstonu. Chráněnec Telmexu a bývalé hvězdy ChampCarů, Adriana Fernandeze pak přidal další vítězství v Hockenheimu a špičková umístění v Budapešti. K finále do Monzy cestoval s ohromným bodovým náskokem a po zisku bodů ze sobotní pole-position se mohlo v mexickém táboře předčasně slavit. Početný zástup svých fandů pak Esteban dokonale potěšil sobotním vítězstvím.

Další cesta vytáhlého mladíka se zdá být předznamenaná. S bohatou podporou Telmexu postoupí pravděpodobně do GP2, kde bude připravován pro skok do "celo-mexického národního týmu" Telmex-Sauber-F1 v sezoně 2012. Tam jej ve druhém kokpitu přivítá krajan Sergio Perez...

Poslední závod letošní sezony vyhrál Rob Wickens. Kanaďan z týmu Status dřívějšího pilota F1 Davida Kennedyho byl Gutierrezovým nejvážnějším soupeřem, stal se vicemistrem a dokázal vyhrát třikrát. Dalšími vítězi a tím i "objevy" první sezony GP3 jsou Rio Haryanto z Indonésie, Švýcar Nico Müller, Daniel Morad z Libanonu a Francouz Adrien Tambay.

S nezměněnou technikou směřuje GP3 do sezony 2011. Finančně na ni jistě čeká mnohem obtížnější období, protože se dá čekat, že Ecclestone po své "startovní pomoci" první sezony do této juniorské třídy dále investovat nebude. Mnoho velkých jmen (Mark Webber, Ralf Schumacher a Lucas di Grassi) jsou na papíře podílníky týmů GP3, v padoku nebo boxech je ale fakticky nebylo vidět. Teď budou moci dokázat, že to se svou podporou myslí vážně.

Formule BMW sice zmizela z obzoru, ale stále ještě žijící formule 3 oznámila své plány, jak do budoucna snížit náklady. Souboj o zájem potenciálních jezdců a sponzorů tedy právě znovu začal. GP3 to bude mít velmi těžké, přivítat i roku 2011 na startu tři desítky vozů...

Konečný stav šampionátu GP3

1. Esteban Gutierrez (Mex.) ART 88 b.
2. Rob Wickens (Kan.) Status 71 b.
3. Nico Muller (Švýc.) Jenzer 53 b.
4. Alex Rossi (USA) ART 38 b.
5. Rio Haryanto (Ind.) Manor 27 b.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze