V cíli závodu se nejvíce slavilo v týmu Mercedes. Díky vítězství Lewise Hamiltona a pátému místu Valtteriho Bottase získal Mercedes s definitivní platností Pohár konstruktérů sezony 2018. A bylo to už popáté za sebou. Německý tým má před závěrečným závodem sezony v Abú Zabí v průběžném pořadí nedostižný náskok 67 bodů před druhým Ferrari.
Přitom Mercedes neměl v Brazílii ideální formu. Valtteri Bottas sice na startu proklouzl před Sebastiana Vettela, ale po zbytek závodu fungoval na dráze spíš jako brzda a neustále jen bránil svou pozici před pomalejšími soupeři. Povedlo se mu za sebou udržet pouze Sebastiana Vettela, který zklamaný tím, že opět titul nezískal, neměl motivaci a v jednoznačně rychlejším Ferrari jezdil dnes Kimi Räikkönen.
Ačkoliv vyhrál, Lewis Hamilton hovořil v cíli o protrápeném závodě. Mercedesu se nejvíce opotřebovávaly pneumatiky, do boxů musel po startu dřív než jeho soupeři a dlouho to nevypadalo, že by mohl vyhrát. Ferrari však koncem závodu ztrácelo rychlost a Max Verstappen, v Brazílii určitě nejrychlejší jezdec na dráze, měl smůlu.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
„Dnes jsme se hodně trápili, připadali jsme si jako kačer na odstřel, ale nakonec jsme se díky štěstí dostali zpátky do hry. „V jednu chvíli už to vypadalo, že jsme prohráli, protože jsme měli problém s motorem. Souboj Maxe s Oconem mě nepřekvapil. Oba závodili, i když ne o stejné místo. Max prostě jezdí na hraně a tak to prostě chodí, že se někdy spálí. Já jsem hlavně hrozně šťastný za tento výsledek,“ komentoval závod britský závodník a úspěšný obhájce titulu mistra světa.
Hamilton vyhrál téměř polovinu závodů sezony a má být tedy na co hrdý. Je to skvělé, vždy se snažím dosáhnout v dané situaci víc, než je možné a to se mi snad letos vyplatilo. Tady v Brazílii jsem měl štěstí, ale další výhry byly díky našemu skvělému autu zasloužené,“ dodal pětinásobný šampion. Nakonec nezapomněl pochválit svůj tým. „Tihle chlapi v posledních šesti letech tvrdě pracují a zaslouží si další triumfy. O to jsme usilovali celý rok, makali jsme každý den. Je pro mě velká čest jezdit s tímto autem a závodit pro ně.“
V týmu Red Bull panovaly úplně jiné pocity. Možná to tak podle volných tréninků ani kvalifikace nevypadalo, možná závodní simulace hovořily o něčem jiném, ale nejrychlejší auto na trati měla při Velké ceně Brazílie rakouská stáj a za volantem seděl Max Verstappen.
Nizozemec začínal závod z páté pozice na startovním roštu, to však pro něj vůbec nebyl problém. Hned ve druhém kole se prohnal kolem Kimiho Räikkönena, ve čtvrtém okruhu si podal jeho stájového kolegu Sebastiana Vettela a před sebou měl už jen oba mercedesy. Ne na dlouho. V 10. kole zabral na výjezdu na cílovou rovinku a v první zatáčce byl pohodlně před Bottasem. Jeho cílem byl nyní Lewis Hamilton.
Při zastávkách v boxech to ještě nevyšlo, ale byly dobrým základem pro následný útok na první pozici. Lewis Hamilton totiž zastavil u mechaniků už ve 20. kole a nabral nejtvrdší, ale také nejpomalejší měkké gumy, na kterých měl šanci dojet až do cíle. Verstappen měnil obutí o 17 kol později, takže mohl nazout měkčí pneumatiky a byl mnohem rychlejší. Již o tři okruhy později, ve 40. kole se suverénně prohnal kolem svého britského soupeře a šel do vedení.
Zdálo se, že nic nemůže Maxe Verstappena zastavit. Byl tak rychlý! Ale do cesty se mu postavil Sébastien Ocon z týmu Force India. Francouz byl ve 40. kole v boxech pro superměkké pneumatiky a na trať se vrátil za Verstappenem o kolo zpět. Postupně ho dojel a zaútočil v nájezdu do 44. kola. Podle pravidel měl právo vrátit se zpět před jezdce o kolo před ním, ale zároveň nesmí Verstappena nijak omezit a zpomalit. Prostě nejde o klasické předjíždění a to si Ocon neuvědomil. Je však jasné, že Verstappen měl a mohl s něčím podobným počítat. Ale jel, jako by tam Ocon nebyl a po jejich vzájemném střetu dostal smyk a s vozem se otočil.
Překvapený Hamilton projel kolem něj a vrátil se do vedení. Verstappen sice udržel se ztrátou pěti vteřin druhou příčku, ale s poškozeným autem i pneumatikami už nebyl tak rychlý. Hamiltona sice po setinách stahovat, do cíle ho však dojet nestihl.
„Jsem samozřejmě šťastný za druhé místo, ale měl jsem dnes vyhrát,“ uvedl v cíli mladý Nizozemec. „Vůbec jsme nečekali, že naše auto bude tak rychlé, ale jelo skvěle. Dnes jsme udělali všechno správně, měl jsem vyhrát, ale ten idiot o kolo zpět mě o všechno připravil. Byl za to potrestán, takže je jasné, kdo chyboval. Já byl potrestán tím, že jsem nevyhrál. Ale třeba za patnáct let se tomu zasmějeme...“ dodal. Verstappen ještě na trati ukázal Oconovi prostředníček a po závodě si s ním šel kolizi vyříkat v depu a několikrát od něj strčil.
„Co si proboha Ocon myslel, že dělá? Jasně, jejich auto je na rovinkách rychlé, ale proč závodí s vedoucím jezdcem, když na to nemá rychlost, navíc byl za ním a vrazil do něj z vnitřku,“ přihodil si šéf Red Bullu Christian Horner.
Kimi Räikkönen vybojoval ve svém předposledním závodu za Ferrari další stupně vítězů a je blízko zisku konečného třetího místa v mistrovství světa jezdců. Po startu sice podlehl tlaku Maxe Verstappena, poté bojoval téměř polovinu závodu s Valtterim Bottasem. Ve 44. kole se konečně Räikkönenovi povedl předjížděcí manévr a proklouzl před svého krajana na třetí místo. Děkovat mohl i Sebastianu Vettelovi, který ho chvíli před tím pustil vpřed, když on sám neměl den.
Poslední kola před cílem pro veterána seriálu krutá, Räikkönen se musel bránit před útoky Daniela Ricciarda s vozem Red Bull, ale stupně vítězů pro Ferrari udržel. „Šlo to, jeli jsme slušně, auto fungovalo výborně, ale bylo pro nás těžké předjíždět. Nakonec se ukázalo, že volba pneumatik asi nebyla ideální. Max na supersoftech jel hodně rychle, ale dnes už se to nedá nijak změnit. Celkově to byl pro nás průměrný závod,“ uvedl bývalý mistr světa, který pojede příští rok za Sauber.
Letošní vicemistr světa Sebastian Vettel se po matném výkonu musel spokojit se šestým místem, což je pro Ferrari neúspěch, jeho budoucí týmový kolega se však mohl radovat. Charles Leclerc vybojoval pro švýcarskou stáj Sauber sedmou příčku. Jakoby kdysi slavný tým po letech strádání chytal dech, blízká spolupráce s Ferrari a silné letošní motory ho dostaly zpět mezi stáje středu pole.
Švédský závodník Marcus Ericsson se druhým Sauberem zajel úžasnou kvalifikaci, startoval ze třetí řady, v závodě se mu však nedařilo. Pokazil už start, postupně se propadal a nakonec kvůli technickým problémům odstoupil.
Osmým a devátým místem bodoval americký tým Haas a jeden bod vybojoval pro Racing Point Force India mexický závodník Sergio Pérez. O všech pozicích v Poháru konstruktérů stále ještě není rozhodnuto.
Sezona formule 1 bude zakončena za 14 dní Velkou cenou Abú Zabí.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h27:09.066 min. |
---|---|---|---|
2. | Max Verstappen | Red Bull | +1.469 sek. |
3. | Kimi Raikkonen | Ferrari | +4.764 |
4. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +5.193 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +22.943 |
6. | Sebastian Vettel | Ferrari | +26.997 |
7. | Charles Leclerc | Sauber | +44.199 |
8. | Romain Grosjean | Haas | +51.230 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | +52.857 |
10. | Sergio Perez | Force India | +1 kolo |
11. | Brendon Hartley | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Carlos Sainz | Renault | +1 kolo |
13. | Pierre Gasly | Toro Rosso | +1 kolo |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 kolo |
15. | Esteban Ocon | Force India | +1 kolo |
16. | Sergey Sirotkin | Williams | +2 kola |
17. | Fernando Alonso | McLaren | +2 kola |
18. | Lance Stroll | Williams | +2 kola |
19. | Nico Hulkenberg | Renault | DNF - 32 kol |
20. | Marcus Ericsson | Sauber | DNF - 20 kol |
1. | Lewis Hamilton | 383 |
---|---|---|
2. | Sebastian Vettel | 302 |
3. | Kimi Raikkonen | 251 |
4. | Valtteri Bottas | 237 |
5. | Max Verstappen | 234 |
6. | Daniel Ricciardo | 158 |
7. | Nico Hulkenberg | 69 |
8. | Sergio Perez | 58 |
9. | Kevin Magnussen | 55 |
10. | Fernando Alonso | 50 |
11. | Esteban Ocon | 49 |
12. | Carlos Sainz | 45 |
13. | Romain Grosjean | 35 |
14. | Charles Leclerc | 33 |
15. | Pierre Gasly | 29 |
16. | Stoffel Vandoorne | 12 |
17. | Marcus Ericsson | 9 |
18. | Lance Stroll | 6 |
19. | Brendon Hartley | 4 |
20. | Sergej Sirotkin | 1 |
1. | Mercedes | 620 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 553 |
3. | Red Bull/Renault | 392 |
4. | Renault | 114 |
5. | Haas/Ferrari | 90 |
6. | McLaren/Renault | 62 |
7. | Force India/Mercedes | 48 |
8. | Sauber/Ferrari | 42 |
9. | Toro Rosso/Honda | 33 |
10. | Williams/Mercedes | 7 |