Pršet začalo na okruhu v Šanghaji těsně před startem. Déšť byl sice pouze drobný, ale i tak bylo zřejmé, že nepůjde o nudnou podívanou.
Po startu se dostal do vedení Španěl Alonso, proklouzl před oba jezdce Red Bullu. Ale zpomalené záběry vzápětí ukázaly proč. Vyrazil dřív, než zhasla červená světla a musel za trest projet boxy. Čekala ho cesta vzhůru celým polem. Za normálních podmínek by to byl velký průšvih, ale na vodě měl ještě šanci dokonce na stupně vítězů.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
V první zatáčce chyboval Liuzzi, dostal smyk, přelétl a poškodil vůz Toro Rosso Buemiho a vzal s sebou i Kobajašiho z týmu Sauber. Pro všechny tři závod skončil a na dráhu vyjel safety car.
Za zpomalovacím vozem většina jezdců přezula na gumy pro přechodné podmínky, ale zatím nebyly potřeba. Byla to chyba - Rosberg, Button, Kubica, Petrov a de la Rosa zůstali na hladkých pneumatikách a o pořadí na předních příčkách bylo rozhodnuto. Již v šestém kole se všichni vraceli na obutí do sucha a pět jezdců v čele mělo výhodu - nebyli v boxech ani jednou, ostatní dvakrát. Z vedoucí pětice brzo kvůli závadě motoru odpadl de la Rosa.
V 19. kole udělal Rosberg chybu, po smyku vyjel z dráhy a ztratil náskok pěti vteřin na Buttona. Ten se mazácky dostal do vedení a až do cíle první místo nepustil. V té chvíli začalo opět pršet, a na pneumatikách pro přechodné podmínky už byli všichni až o cíle. Na hladkých gumách to v neděli v Číně nešlo.
Předjíždělo se opravdu hodně a nejdravěji postupoval vpřed Lewis Hamilton. McLaren je opravdu rychlý a pětadvacetiletý mladík si nebral servítky - Vettel, Alonso nebo Schumacher, z velkých jmen si těžkou hlavu nedělal. V nájezdu do boxů a v uličce sice málem způsobil nehodu, když se nesmyslně tlačil před Vettela a několikrát přejel plnou bílou čáru, což pravidla zakazují, ale sportovní komisaři závodu jen oznámili, že to budou řešit po skončení Velké ceny.
Ve 22. kole podruhé vyjel safety car a jezdci v čele přišli o svůj strategií získaný náskok. Hamilton předjel ve 27. kole Petrova, ve 30. kole jeho týmového kolegu z Renaultu Kubicu a byl na třetím místě.
K závěrečnému přezutí na další sadu přechodných pneumatik povolal Mclaren Hamiltona o kolo dříve než Mercedes Rosberga, a to Britovi stačilo k posunu na druhou příčku. Rychle se blížil vedoucímu Buttonovi, ale v závěru závodu mu odešly pneumatiky, takže nakonec byl rád, že projel cílem jako druhý.
Před cílem se na třetího Rosberga tlačil i rychlý Alonso s vozem Ferrari, který postupoval vpřed téměř stejně dobře jako Hamilton, ale musel se spokojit se čtvrtou příčkou.
Za šestým Vettelem dokončil Rus Petrov, který sice na vodě několikrát chyboval a ukázal se i pěknými smyky, ale byl rychlý. Před cílem předjel nejen Schumachera, ale také Webbera na voze Red Bull. Zasloužené body pro nováčka.
Michael Schumacher udělal chybu v nájezdu na cílovou rovinku a v závěrečné zatáčce předposledního kola spadl na desáté, poslední bodované místo za Massu s vozem Ferrari. Bylo to jen zakončení nepovedeného závodu z jeho strany.
Schumacher měl dobrou strategii, a po každém přezutí se objevil okolo pátého místa, ale byl zoufale pomalý. Jakmile se závod dostal z některé zpomalovací fáze, nebo se zrovna nepřezouvalo v boxech, předjížděl ho jeden jezdec za druhým. Schumacher bojoval, snažil se manévry vracet, ale jeho auto na to nemělo. Desáté místo je maximem, na jaké mohl při své současné výkonnosti dosáhnout, Petrov s Renaultem se okolo něj prohnal v závěru Velké ceny, jako by ani neexistoval.
Jenson Button si připsal zasloužený triumf a po druhém 25bodovém přídělu v sezoně jde do vedení celkového pořadí mistrovství světa. Rosberg z Mercedesu na něj ztrácí deset bodů, jen o bod dál jsou Hamilton a Alonso. Ani Vettel, Massa a Kubica nejsou daleko.
V celkovém pořadí Poháru konstruktérů vede McLaren před Ferrari a Red Bullem.
Dalším závodem nebývale dramatického mistrovství světa formule 1 je za tři týdny Velká cena Španělska v Barceloně.
McLaren - o triumfu rozhodli skvělí jezdci
McLaren určitě není rychlejší než Red Bull, a o jeho výkonnostním náskoku před Ferrari by se také dalo diskutovat, ale v Číně neměl konkurenci. I když je nutno uznat, že hlavně díky svým jezdcům. Jeden jezdí velmi zkušeně a inteligentně, druhý je rychlý jako blesk. A v Šanghaji to oba ukázali naplno.
Jenson Button si dojel pro zcela zasloužený triumf. Přitom v pořadí nejrychlejších kol závodu mu patří až čtvrté místo a jeho ztráta na Hamiltona se v této statistice téměř blíží vteřině. Ale Button, stejně jako v Austrálii, ukázal, že je po zisku titulu mistra světa v nebývalé pohodě a za volantem přemýšlí.
Spolu se svým závodním inženýrem se rozhodli hned po startu nejezdit pro pneumatiky na přechodné podmínky a vyčkat, zda déšť nezesílí. Narozdíl od Hamiltona, který byl už v boxech, aby se tam o pár kol později vracel a přezouval zpět na obutí do sucha. Button neměl takové problémy s ojetými gumami, jako jiní jezdci. Měkká směs pro kluzkou dráhu rychle odcházela, ale Button na ni dokonce dokázal v závěru zrychlit, když se mu za záda přiblížil týmový kolega Hamilton. Sice i on se jednou ocitl mimo únikovou zónu, ale to bylo v době, kdy daleko za ním nebyl žádný soupeř.
Na cestě ke svému druhému vítězství v McLarenu předjel pouze Němce Rosberga, který zrovna rovnal auto po výletu do asfaltové únikové zóny. Pohodlně se za výjezdem z vlásenky prohnal okolo, a poté mu už nedal šanci, aby zkusil souboj opakovat. Ačkoliv třeba není tak rychlý jako Hamilton, jezdí nebývale spolehlivě, nedělá chyby ani v kvalifikaci a zaslouženě vede celkové pořadí.
Lewis Hamilton chyby dělá, jeho strategická rozhodnutí nemají často hlavu ani patu, ale divokou jízdou na hranici (někdy za hranicí) pravidel se stále drží vpředu. Jezdí stejně jako Michael Schumacher za mlada, jen jeho taktická vyspělost mu zatím chybí.
V Číně létal Hamilton po trati jako utržený ze řetězu, smyky vybíral v nájezdu do boxové uličky, přejížděl plné čáry, což pravidla zakazují, a v boxové uličce při výjezdu ze stání málem naboural Sebastiana Vettela. Má štěstí, že v letošní sezoně sportovní komisaři v zájmu dramatičtějšího závodění zvolili benevolentnější metr a pouze oznámili, že o jeho případných prohřešcích rozhodnou po průjezdu cílem. Ještě před rokem by při podobné jízdě cestoval za trest boxovou uličkou jako na jezdícím páse.
Button měl štěstí, že před cílem Hamilton zas jednou zničil své gumy, auto mu začalo klouzat a byl rád, že se udržel na trati. Jinak by si mohl být jistý, že dravec v druhém McLarenu by pro vítězství udělal vše.
Red Bull - nejrychlejší, ale nikoliv nejlepší
Stále není pochyb o tom, kdo má v sezoně 2010 nejrychlejší auto. Red Bull vyhrál všechny čtyři kvalifikace, a do každého závodu jde Vettel s cílem, aby nepršelo, nikdo nehavaroval a on si tak mohl dojet pro jistý triumf. Jenže to se mu letos až na výjimky v Malajsii a v Bahrajnu neplní. Jenže na úvod sezony ho zklamala technika, takže zatím je s jediným vítězstvím na páté příčce šampionátu. Ztráta patnácti bodů na lídra Buttona ovšem není při současném systému bodování nijak závratná.
V čínské Šanghaji nedokázal v chaotickém závodu napodobit loňské vítězství, naopak byl téměř celý závod daleko od stupňů vítězů. Hned po startu byl mezi jezdci, kteří chybně přezuli na pneumatiky na mokro, ale nedokázal se tlačit vpřed stejně hbitě jako Hamilton nebo Alonso. Red Bull na vodě ztrácí svou rychlostní výhodu.
Vettel v průběhu závodu chyboval i před předjíždění, v souboji se Sutilem málem vyjel z trati, takže nakonec pro něj nebyla šestá příčka zas tak špatná. Hladce si poradil pouze se Schumacherem, ale ten při závodě fungoval jako pojízdná šikana a dobrý den si z něj delali téměř všichni. Vettelovu beznaděj ilustroval v závěru závodu jeho marný souboj s Polákem Kubicou.
Mladý adept na mistra světa Vettel může jen doufat, že v Evropě přijdou na řadu tradiční krouživé, nudné závody, v kterých by neměl mít rovnocenného soupeře. Pokud tedy například McLaren, který chystá nový aerodynamický paket, nestáhne rychlostní náskok rakouské stáje.
Mark Webber má výsledky podobné Vettelovi, jen v horším vydání. Pokaždé je pár míst za ním. Tentokrát stačil pouze na osmé místo. Když se kolem něj pár kol před cílem prohnal Rus Petrov, nestihl mu ani zamávat.
Ferrari - slabý Massa
Po Velké ceně Číny se zdá, že Felipe Massa má vedle sebe příliš silného týmového kolegu. Silnějšího, než dokáže porazit. Alonso ho poráží v kvalifikacích, a na vodě je o třídu dál. Jízda na mokru byla vždy Massovou slabinou a vedle španělského dvojnásobného mistra světa to je vidět ještě víc než dříve.
O Massovi v podstatě nebylo od startu vidu ani slechu. Pral se o umístění někde kolem desátého místa a kamery si ho všimli až v závěru, kdy se dostal před nešťastného Michaela Schumachera. Své nejlepší kolo závodu měl Massa o více než 2,5 vteřiny horší než Brit Hamilton. Svůj sen o titulu si s takovou nikdy nesplní.
Naopak Alonso se zdárně popral s měnícími se podmínkami, i s nepovedeným strategickým zavoláním pro pneumatiky hned po startu. Nakonec mu nijak zvlášť neublížil ani trest průjezdem boxy, který vyfasoval za ulitý start. I pouhým okem bylo možné postřehnout, že do vedení šel v první zatáčce závodu jen díky tomu, že vyrazil dřív než jezdci Red Bullu z první řady.
Alonso později v závodě předjel nejen Schumachera, nebo Massu, ale také již zmiňované zástupce týmu Dietricha Mateschitze nebo Kubicu. Jen tempo Hamiltona bylo nad jeho síly. V závěru se zdálo, že zaútočí na třetího Rosberga, ale další předjížděcí manévr byl na již značně ojetých gumách nad jeho síly.
Ferrari drží v pořadí týmů stále druhou příčku a Alonso je na dosah lídrovi šampionátu Buttonovi. Massa se z průběžného vedení po třech podnicích propadl na šesté místo.
Mercedes - pojízdá šikana Michaela Schumachera
Ať už mu nesedí letošní nedotáčivý monopost Mercedesu (Schumacher vždy preferoval nastavení na přetáčivost), nebo ať to jsou letošní pravidla, která vyžadují zcela jinou práci s pneumatikami, Schumacher může na své dřívější agresivní jízdy jen vzpomínat. Je k uzoufání pomalý. V Číně předvedl zatím nejslabší výkon po svém návratu do mistrovství světa.
Přezdívku "pojízdná zatáčka" si vysloužil během svého angažmá v Toyotě Jarno Trulli, jenž byl jako skvělý kvalifikant na startu vpředu, ale v závodě brzdil všechny za sebou. Letos v Šanghaji fungoval jako pohyblivá šikana legendární Schumacher. Ale protože to bylo na vodě, nikoho za sebou příliš dlouho udržet nedokázal.
Nemá smysl vypočítávat, kdo všechno se před jezdce Mercedesu dostal. V podstatě každý, kdo měl na jeho skalp chuť. Sám předjížděl jen jednou, a to krajana Sutila s vozem Force India. Nutno ovšem poznamenat, že jen díky tomu, že mu odešly pneumatiky. O pár kol dříve právě Sutil předjel Schumachera.
V závěru závodu se "Schumi" rozhodl, že devátou příčku stůj co stůj před Massou uhájí. Ale v poslední zatáčce dostal smyk a Brazilec měl v cestě vpřed snadnou úlohu. Jeho velký učitel se ve stejný okamžik snažil vrátit na dráhu z únikové zóny. Být závod o kolo delší, před Schumachera by šli i Sutil a Barrichello, cílem projížděli v těsném závěsu.
Nico Rosberg válcuje šampiona šampionů na celé čáře. V kvalifikačním letmém kole mu nadělil osm desetin vteřiny a v nedělním závodě byl rychlejší o více než vteřinu. Rosberg dokáže i lépe pracovat na strategii, díky tomu, že po startu nespěchal do boxů, proklouzl do vedení. O to se sice sám připravil, když v 19. kole vyjel z trati a spadl za Buttona, ale poté jel až do cíle spolehlivě.
V průběhu závodu Rosberg ještě spadl za Hamiltona, ale to mu lze jen těžko vyčítat. Brit byl nejrychlejím pilotem v závodě a Mercedes zatím nemůže McLarenu konkurovat. Třetí příčku si před dotítajícím Alonsem již pohlídal.
Ačkoliv mladý Rosberg ani jednou letos nevyhrál (on vlastně ještě nikdy ve formuli 2 nevyhrál) a jen dvakrát byl na stupních vítězů, drží druhé místo v pořadí mistrovství světa. O každých pět ze šesti bodů Mercedesu se letos zasloužil právě on. Schumacher je desátý a má deset bodů. Jednou nebodoval a dvakrát získal jediný bod.
Výsledky Velké ceny Číny
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Jenson Button | McLaren | 1h44:42,163 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | +1,530 |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | +9,484 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | +11,869 |
5. | Robert Kubica | Renault | +22,213 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull | +33,310 |
7. | Vitalij Petrov | Renault | +47,600 |
8. | Mark Webber | Red Bull | +52,172 |
9. | Felipe Massa | Ferrari | +57,796 |
10. | Michael Schumacher | Mercedes | +1:01,749 |
11. | Adrian Sutil | Force India | +1:02,874 |
12. | Rubens Barrichello | Williams | +1:03,665 |
13. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1:11,416 |
14. | Heikki Kovalainen | Lotus | +1 kolo |
15. | Nico Hülkenberg | Williams | +1 kolo |
16. | Bruno Senna | HRT | +2 kola |
17. | Karun Čandhok | HRT | +4 kola |
18. | Jarno Trulli | Lotus | 27 kol |
19. | Lucas di Grassi | Virgin | 9 kol |
20. | Pedro de la Rosa | Sauber | 8 kol |
21. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 1 kolo |
22. | Kamuj Kobajaši | Sauber | 1 kolo |
23. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1 kolo |
24. | Timo Glock | Virgin | 1 kolo |
Pořadí šampionátu jezdců
1. Button | 60 |
2. Rosberg | 50 |
3. Alonso | 49 |
4. Hamilton | 49 |
5. Vettel | 45 |
6. Massa | 41 |
7. Kubica | 40 |
8. Webber | 28 |
9. Sutil | 10 |
10. Schumacher | 10 |
11. Liuzzi | 8 |
12. Petrov | 6 |
13. Barrichello | 5 |
14. Alguersuari | 2 |
15. Hülkenberg | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů
1. McLaren-Mercedes | 109 |
2. Ferrari | 90 |
3. Red Bull-Renault | 73 |
4. Mercedes | 60 |
5. Renault | 46 |
6. Force India-Mercedes | 18 |
7. Williams-Cosworth | 6 |
8. Toro Rosso-Ferrari | 2 |