Alonso získal čtvrté vítězství v řadě a šesté v sezoně. Renault letos nevyhrál pouze dva závody.
Ale nebyl to Michael Schumacher, kdo v průběhu závodu ohrožoval Alonsa a celý tým Renault. Kimi Räikkönen pronásledoval po startu Španěla jako jeho stín, ale McLaren nezvládl obě zastávky v boxech a Räikkönen při nich ztratil kupu času.
V závěru se díky výjezdu safety caru po nehodě Villeneuva celé pole srazilo, což umožnilo jinak celý závod trápícímu se Schumacherovi předjet kolo před cílem Räikkönena. Pokud by se jelo o pár kol déle, musel by se třást i Alonso.
Na šestém místě získal první body roku Jarno Trulli z Toyoty, pro poslední bod si předjížděcím manévrem v závěru na krajana Buttona dojel Coulthard z Red Bullu.
Renault těží ze spolehlivosti
Před Velkou cenou Kanady i samotní členové týmu Renault očekávali, že se jim na cestě za vítězstvím postaví do cesty zejména Ferrari, ale už po kvalifikaci bylo jasné, že stáj z Maranella se v nezvykle horkém Montrealu trápí.
A tak se Alonso pral jen s Räikkönenem. Týmový kolega Fisichella mu k jeho smůle příliš nepomohl, protože ulil start a po nuceném průjezdu boxy vypadl z boje o stupně vítězů.
Na první sadě pneumatik měl Alonso co dělat, aby za sebou snaživého Fina udržel. Ve dvanáctém kole málem jeho útoku podlehl. Ale po úvodní zastávce v boxech si mohli všichni v modro-žlutých garážích zhluboka oddechnout.
Nejen, že Räikkönen nedokázal využít dvou okruhů na dráze navíc, aby najel na Alonsa dvě, tři potřebné vteřiny, ale mechanici měli problémy z utažením pravého zadního kola jeho vozu. Stál přes jedenáct vteřin a po návratu na dráhu byl za Španělem o více než pět vteřin.
Alonso se dál úspěšně soupeřům vzdaloval, po další zpackané zastávce McLarenu měl v podstatě triumf v kapse, ale safety car na dráze ho deset kol před cíle připravil o téměř 25vteřinový náskok.
Ale ani ten Räikkönenovi nepomohl, zbrzdili ho jezdci o kolo zpět, navíc Fin v závěru evidentně nestačil. V posledním kole se k mistru světa dokázal přiblížit famózně finičující Schumacher, ale cíl byl přesně na to místě, aby Alonsa stihl bezpečně vyhrát.
Fisichella předvedl po startovním kolapsu kvalitní výkon a dokončil čtvrtý. Celkově neměl Renault tak výrazný výkonnostní náskok jako při předchozím klání v Británii.
McLaren se blíží. Ale příliš pomalu
Milimetr po milimetru stahuje slavná britská stáj ztrátu na Renault, ale zatím jim stále kousek chybí. V kvalifikaci měl Räikkönen na zisk pole position, ale trochu větší množství paliva v kombinaci s ne úplně volnou cestou v rozhodujícím letmém kole ho zařadily na třetí pozici na roštu.
Na startu si lehce poradil s chybujícím Fisichellou a nalepil se na zadní křídlo Alonsa. Když to nevyšlo na trati, věřil v posun do vedení při zastávkách v boxech, při těch ale předvedl McLaren nevídaný kolaps. Napoprvé se mechanikovi nedařilo dotáhnout matici pravého zadního kola, napodruhé zhasl Finovi motor a musel být znovu nahozen.
Safety car kvůli jezdcům o kolo zpět Räikkönenovi moc nepomohlo, a tak znechucený Fin ještě podlehl v závěru létajícímu Schumacherovi.
Vedle kombinace špatné auto - skvělý jezdec nasazuje McLaren letos do závodů ještě něco mnohem slabšího: kombinaci špatné auto a ještě horší jezdec Juan Pablo Montoya. Kolumbijec je už nyní prakticky bez šancí na smlouvu s týmem na příští sezonu.
V Montrealu nestačil rychlostně na Räikkönena v kvalifikaci a ve druhém kole při útoku na Nika Rosberga poslal nešťastného Němce do do zdi. Sám musel pro nové přední křídlo a začínal ze šestnácté pozice. Měnil i gumy a mechanici McLarenu opět neodvedli dobrou práci - nemohli najít jedno kolo.
Ale to bylo stejně jedno, protože stále víc nespolehlivý Kolumbijec ve 14. kole opřel monopost v plné rychlosti o Zeď šampionů, vylétl z dráhy a skončil. Potřetí za sebou...
Ferrari horko nesedělo
Co se stalo? Ptali se sami sebe ve Ferrari po kvalifikaci. Gumy Bridgestone se na nečekaně rozpálené dráze (téměř na 50 °C) nechovaly podle představ týmu, přilnavost v zatáčkách byla moc malá a špatně ovladatelná auto klouzala po dráze.
Pátý čas Schumachera v kvalifikaci sice už po prvních zastávkách v boxech nevypadal tak tragicky, protože jel k mechanikům o devět kol později než Alonso. Přesto v průběhu celého závodu ztrácel. Vracečkou Casino vodil rudý stroj spíše silou vůle a místo boje o vítězství si musel hlídat dotahujícího Fisichellu.
Kousek svého jezdeckého umění ukázal pouze ve 24. kole, kdy na brzy nachytal Jarna Trulliho a uzmul mu třetí pozici, kam se Ital šťastně posunul po startu. A to měl Němec ještě přichystaný fenomenální závěr.
Safety car deset kol před cílem bylo pro Schumachera darem z nebes. Více než půlminutova ztráta na Alonsa byla pryč. Němec byl zpátky v závodě a jak je jeho dobrým zvykem, v pravý čas zapnul. V předposledním okruhu se prohnal kolem Räikkönena a chybělo mu kolo, dvě, aby zaútočil na vedoucího Alonsa. Takto alespoň ztratil pouze dva body.
Felipe Massa si nenápadnou jízdou z desátého místa na startu dojel pro čtyři body.
Toyota stále nestačí
Ambiciózní japonská Toyota stále neplní výkonnostní cíle, ale alespoň to v Kanadě konečně vyšlo Jarnovi Trullimu, který jakoby s prodloužením smlouvy do konce roku 2009 získal novou sílu.
Po čtvrtém místu v kvalifikaci se chvíli po startu posunul díky trestu Fisichelly na třetí pozici. Pak se ale v plné nahotě ukázalo, že Toyota na nejlepší nestačí. Postupně Trulliho Schumacher, Fisichella, Massa odsunuli na konečné šesté místo.
Mnohem více než Trulli se ale v záběrech kamer objevoval jeho týmový kolega Ralf Schumacher. Závod začal na 14. příčce, kterou si vybojoval v kvalifikaci, ale kvůli chybějícímu přítlaku byl téměž kolo co kolo ve smyku. Zejména vracečku Casino nedokázal projet čiště.
Přesto nakonec dokázal zamotat konečný výsledek na stupních vítězů, Pomohl tak staršímu bratrovi - jedenáct kol před cílem (pravděpodobně nechtěně) zblokoval Villeneuva z BMW jedoucího o kolo vpřed a Kanaďan vlétl se strojem do zdi. Safety car zminimalizoval rozdíly mezi jezdci a to Michaelu Schumacherovi umožnilo předstihnout druhého Räikkönena.
BMW-Sauber
Po časech v trénincích si sice německo-švýcarská stáj brousila zuby na více bodů, ale i tak je její výkonnostní náskok před například Hondou překvapením. V Kanadě oba jezdci mířili spolehlivě za body, ale domácího Villeneuva vyřadil v závěru neopatrný Ralf Schumacher. Z dvou bodů se radoval alespoň Nick Heidfeld.
Návrat bojovníka
Velkou bitvu sváděli o poslední bodovanou pozici Britové David Coulthard a Jenson Button. Nakonec se radoval z osmé příčky pětatřicetiletý jezdec Red Bullu, přestože po neplánované výměně motoru startoval z poslední řady. Coulthard tak bodoval teprve potřetí v sezoně.
Další závod bude hostit 2. července americký okruh v Indianapolis, kde seriál vstoupí do druhé poloviny.
Výsledky:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1h34:37,308 |
2. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | +2,111 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +8,813 |
4. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +15,679 |
5. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +25,172 |
6. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
7. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1 kolo |
8. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
9. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1 kolo |
10. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | +1 kolo |
11. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | +1 kolo |
12. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +1 kolo |
13. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +2 kola |
14. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | +4 kola |
15. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +6 kol |
16. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | +12 kol |
17. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +12 kol |
18. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | +57 kol |
19. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +59 kol |
20. | Franck Montagny | Francie | Super Aguri | +68 kol |
21. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +69 kol |
22. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | +69 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 84 |
2 | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 59 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | 39 |
4 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 37 |
5 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 28 |
6 | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 26 |
7 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 16 |
8 | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 13 |
9 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 12 |
10 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 8 |
11 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 8 |
12 | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 7 |
13 | Mark Webber | Austrálie | Williams | 6 |
14 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 4 |
15 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 3 |
16 | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Renault | Francie | 121 |
2 | Ferrari | Itálie | 87 |
3 | McLaren | Velká Británie | 65 |
4 | Honda | Japonsko | 29 |
5 | BMW Sauber | Německo | 19 |
6 | Toyota | Japonsko | 11 |
7 | Williams | Velká Británie | 10 |
8 | Red Bull | Rakousko | 9 |
Závod jsme sledovali v on-line reportáži