Šonku k velkému úspěchu dovedlo zasloužené vítězství v posledním závodě sezony. Poprvé v historii se stal mistrem světa. Loni prohrál až v posledním klání z Japoncem Murojou.
„Když už k celé sezoně patří tenhle krásný úspěch,“ vyprávěl Šonka v pražské kavárně Vnitroblock s trofejí pro světového šampiona, „tak sezona byla neskutečná. Mám hlavně radost, že jsme dokázali navázat na minulý rok a opět bojovat o titul. Dokládá to, jak silný tým jsme.“
Hned po závodě zamířil Šonka se čtyřčlenným týmem zpět do hangáru, kde se okamžitě pustili do rozebírání leteckého speciálu. Ten už v pondělí nabral směr Abu Zabí, kde za dva měsíce startuje nová sezona.
„Nebylo to tak, že nám všechno spadlo od ruky a mířili jsme k výčepu. Skončili jsme až v deset hodin večer. Pak jsem se vydali do baru, ale ten zavíral v půlnoci. Já stejně oslavy moc nezvládám. Dám si jedno pivo a hned usínám, dolehne na mě únava a potřebuju dva dny spát. Pořádné oslavy chystáme až teď v Česku,“ líčil Šonka, který zároveň věří, že nejdříve za tři roky, by se v Česku mohla světová letecká série také představit.
„Je to poměrně reálné, i vzhledem k tomu, že v sérii létáme dva (s Petrem Kopfsteinem). Organizátor by o to stál, jde ale o to, co je potřeba splnit, aby se to uskutečnilo,“ řekl Šonka. „Určitě by se líbila Praha, ale řeka je tady úzká, asi by to nesplnilo bezpečnostní požadavky. Ale třeba v Chuchli nebo na jiném okraji Prahy by to šlo.“
A případně jiná varianta?
„Jako Jihočech bych byl i pro Tábor, kde máme rybník Jordán přímo v centru, tam by určitě vyrostla hezká trať. Nebo i na Slovensku by se našly zajímavé lokace.“
Zatím čeští fanoušci mohli Šonku podporovat v Budapešti nebo v Rakousku, kam to mají nejblíže. Obě destinace by v novém kalendáři pro nadcházející ročník měly zůstat. „K osmi závodům přibudou ještě dva. Zatím nesmím příliš prozrazovat, ale jeden bude v jihovýchodní Asii,“ řekl.
Šonka v Air Race závodí od roku 2010. Tehdy byl mezi hvězdnými piloty spíše „do počtu“.
„Je to neskutečný skok, který ten sport udělal. Jsem v sérii třetí nejmladší, takže si nepamatuju úplné začátky v roce 2003, ale vyvíjí se to opravdu neuvěřitelně. V začátcích jsem tam dělal křoví, neměli jsme finance. Teď naštěstí platí pravidlo o motorech, takže rozhodují hlavně drobné chyby pilota.“
A těch Šonka udělal během celé sezony nejméně.
Podívejte se, jak se Šonka stal mistrem světa: