Letošní mistr světa se poprvé proslavil v roce 1988, kdy se stal juniorským mistrem Finska v rallye. K jeho největším dosavadním úspěchům patřila čtvrtá místa v Argentině 1997 a v Rallye tisíce jezer 1996 a 1999. Nejlepšího umístění v seriálu MS dosáhl v roce 1996, když skončil na celkovém desátém místě. Grönholm se stal mistrem Finska v letech 1994, 1996, 1997 a 1998. Letos v únoru dosáhl ve Švédsku svého prvního vítězství v závodu mistrovství světa.
Úvod letošního ročníku ale velký úspěch nesliboval. V prvním lednovém závodě v Monte Carlu se po nočních mrazech nepodařilo nastartovat ani jednomu ze tří továrních jezdců. Peugeot však problémy odstranil a Grönholm ve Švédsku zvítězil v tvrdé konkurenci Mäkinena a McRae. Auto jelo perfektně a Grönholm se spolujezdcem Rautiainenem neudělali v závodě jedinou chybu.
"Dvakrát jsme tady testovali. Věděl jsem, že to dobře dopadne," uvedl tehdy finský jezdec. Následující závod v Keni Grönholm nedokončil - sedm kilometrů před cílem se mu porouchala převodovka. Vítězem se stal Richard Burns, který zvítězil i o měsíc později v Portugalsku, o pouhých šest vteřin před Grönholmem.
V katalánské rallye dojel Finův vůz na pátém místě, v květnové Argentině skončil na stříbrné příčce za Burnsem, jenž vedl s 38 body průběžné hodnocení MS. Závody na Novém Zélandu a ve Finsku se staly hlavním zlomem letošní mistrovské soutěže. Marcus Grönholm v obou zvítězil, zatímco Burns, hlavní soupeř v boji o titul, na Zélandu kvůli technické závadě odstoupil a v Rallye tisíce jezer havaroval. Fin tak předstihl Brita i v průběžném bodování a dostal se do čela MS.
Na Korsice dojel peugeot finské posádky pátý, jedno místo za Burnsovým subaru. V říjnové Rallye San Remo se favoritům příliš nedařilo - Grönholm dojel čtvrtý, Burns nebodoval. Po tomto závodu zůstal Grönholm ve vedení o pět bodů před Burnsem a o šest před třetími Colinem McRaem a Carlosem Sainzem.
O konečném umístění v Australské rallye rozhodla až diskvalifikace Tommiho Mäkinena. Deset bodů za vítězství tak získal Grönholm, Burns si připsal šest bodů za stříbrnou příčku a Finův náskok před závěrečným podnikem vzrostl na devět bodů.
Závěrečná Britská rallye potvrdila Finovo vítězství, třebaže s Burnsem ve Walesu prohrál. Novopečeného mistra světa přivedl k motorismu jeho otec Ulf, v sedmdesátých letech jeden z nejlepších finských závodníků.
Marcus debutoval v roce 1981 jako motokrosový jezdec a závodil plných pět let, než si zničil kolena a byl donucen motokros opustit. První závod rallye absolvoval Grönholm v roce 1987 s Fordem Escort, hned po obdržení řidičského průkazu. Debut v seriálu MS si odbyl v roce 1989 na Finské rallye, kde dojel na 23. místě. V dalších deseti letech mistrovských soutěží si získal renomé stabilního jezdce a vystřídal vozy Opel, Lancia, Seat a Toyota.
Na konci roku 1998 mu tým Peugeotu nabídl dvouletou smlouvu na kompletní ročníky MS s novým vozem 206 WRC. Značka Peugeot zvítězila v historii MS třikrát, vždy pod vedením finského jezdce. Předešlých prvenství se francouzská automobilka dočkala v letech 1985 a 1986, kdy zvítězili Salonen a Kankkunen na vozech Peugeot 205 Turbo 16. Třetí titul přidal až
letos Grönholm.
V srpnu, před začátkem Finské rallye, Marcus Grönholm oznámil prodloužení smlouvy s Peugeotem o další dva roky. Spolujezdcem pro příští sezónu zůstal dlouholetý partner, šestatřicetiletý Fin Timo Rautiainen.
Nový jezdecký šampión se narodil 5. února 1968 ve finském Kauniainenu a nyní žije ve městě Inkoo nedaleko Helsink. Je ženatý a vychovává tři děti.
Konečné výsledky Britské rallye
1. Burns (Brit./Subaru) 3:43:01,9, 2. Grönholm (Fin./Peugeot) -1:05,6, 3. Mäkinen (Fin./Mitsubishi) -1:15,0, 4. Sainz (Šp./Ford) -1:33,5, 5. Kankkunen (Fin./Subaru) -1:46,9, 6. Delecour (Fr./Peugeot) -1:48,5, 7. Martin (Est./Toyota) -3:24,4, 8. Panizzi (Fr./Peugeot) -3:35,6, 9. Auriol (Fr./Seat) -4:27,5, 10. Rovanperä (Fin./Seat) -5:10,1, ...13. Schwarz (Něm./Škoda Octavia) -9:47,4, 16. Climent (Šp./Škoda Octavia) -16:57,2.
Konečné pořadí MS
1. Grönholm 65 bodů, 2. Burns 60, 3. Sainz 46, 4. C. McRae (Brit./Ford) 43, 5. Mäkinen 36, 6. Delecour 24, 7. Panizzi 21, 8. Kankkunen 20, 9. Rovanperä 7, 10. Solberg (Nor./Toyota) 6, ...17. Schwarz 2.
Pohár konstruktérů
1. Peugeot 111, 2. Ford 91, 3. Subaru 88, 4. Mitsubishi 43, 5. Seat 10, 6. Škoda a Hyundai oba 8.
Mistr světa Fin Grönholm na peugeotu |