Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Mäkinen předal štafetu krajanovi

26 2000
C a r d i f f - Až v posledním závodě letošního seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích, v Britské rallye, pro sebe rozhodl boj o titul Marcus Grönholm. Finský jezdec se stal poprvé mistrem světa v rallye na voze Peugeot 206 WRC a zvítězil o pět bodů před svým největším konkurentem, Britem Richardem Burnsem na subaru. Dvaatřicetiletý Grönholm se tak stal sedmým Finem od roku 1978, kterému se podařilo zvítězit ve světovém šampionátu. Stejného úspěchu dosáhli jeho krajané Markku Alen, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Timo Salonen a čtyřnásobní mistři světa Juha Kankkunen s Tommim Mäkinenem. Grönholm tak přerušil vítěznou sérii famózního Mäkinena a znemožnil mu zisk pátého prvenství v řadě.

Letošní mistr světa se poprvé proslavil v roce 1988, kdy se stal juniorským mistrem Finska v rallye. K jeho největším dosavadním úspěchům patřila čtvrtá místa v Argentině 1997 a v Rallye tisíce jezer 1996 a 1999. Nejlepšího umístění v seriálu MS dosáhl v roce 1996, když skončil na celkovém desátém místě. Grönholm se stal mistrem Finska v letech 1994, 1996, 1997 a 1998. Letos v únoru dosáhl ve Švédsku svého prvního vítězství v závodu mistrovství světa.

Úvod letošního ročníku ale velký úspěch nesliboval. V prvním lednovém závodě v Monte Carlu se po nočních mrazech nepodařilo nastartovat ani jednomu ze tří továrních jezdců. Peugeot však problémy odstranil a Grönholm ve Švédsku zvítězil v tvrdé konkurenci Mäkinena a McRae. Auto jelo perfektně a Grönholm se spolujezdcem Rautiainenem neudělali v závodě jedinou chybu.

"Dvakrát jsme tady testovali. Věděl jsem, že to dobře dopadne," uvedl tehdy finský jezdec. Následující závod v Keni Grönholm nedokončil - sedm kilometrů před cílem se mu porouchala převodovka. Vítězem se stal Richard Burns, který zvítězil i o měsíc později v Portugalsku, o pouhých šest vteřin před Grönholmem.

V katalánské rallye dojel Finův vůz na pátém místě, v květnové Argentině skončil na stříbrné příčce za Burnsem, jenž vedl s 38 body průběžné hodnocení MS. Závody na Novém Zélandu a ve Finsku se staly hlavním zlomem letošní mistrovské soutěže. Marcus Grönholm v obou zvítězil, zatímco Burns, hlavní soupeř v boji o titul, na Zélandu kvůli technické závadě odstoupil a v Rallye tisíce jezer havaroval. Fin tak předstihl Brita i v průběžném bodování a dostal se do čela MS.

Na Korsice dojel peugeot finské posádky pátý, jedno místo za Burnsovým subaru. V říjnové Rallye San Remo se favoritům příliš nedařilo - Grönholm dojel čtvrtý, Burns nebodoval. Po tomto závodu zůstal Grönholm ve vedení o pět bodů před Burnsem a o šest před třetími Colinem McRaem a Carlosem Sainzem.

O konečném umístění v Australské rallye rozhodla až diskvalifikace Tommiho Mäkinena. Deset bodů za vítězství tak získal Grönholm, Burns si připsal šest bodů za stříbrnou příčku a Finův náskok před závěrečným podnikem vzrostl na devět bodů.

Závěrečná Britská rallye potvrdila Finovo vítězství, třebaže s Burnsem ve Walesu prohrál. Novopečeného mistra světa přivedl k motorismu jeho otec Ulf, v sedmdesátých letech jeden z nejlepších finských závodníků.

Marcus debutoval v roce 1981 jako motokrosový jezdec a závodil plných pět let, než si zničil kolena a byl donucen motokros opustit. První závod rallye absolvoval Grönholm v roce 1987 s Fordem Escort, hned po obdržení řidičského průkazu. Debut v seriálu MS si odbyl v roce 1989 na Finské rallye, kde dojel na 23. místě. V dalších deseti letech mistrovských soutěží si získal renomé stabilního jezdce a vystřídal vozy Opel, Lancia, Seat a Toyota.

Na konci roku 1998 mu tým Peugeotu nabídl dvouletou smlouvu na kompletní ročníky MS s novým vozem 206 WRC. Značka Peugeot zvítězila v historii MS třikrát, vždy pod vedením finského jezdce. Předešlých prvenství se francouzská automobilka dočkala v letech 1985 a 1986, kdy zvítězili Salonen a Kankkunen na vozech Peugeot 205 Turbo 16. Třetí titul přidal až
letos Grönholm.

V srpnu, před začátkem Finské rallye, Marcus Grönholm oznámil prodloužení smlouvy s Peugeotem o další dva roky. Spolujezdcem pro příští sezónu zůstal dlouholetý partner, šestatřicetiletý Fin Timo Rautiainen.

Nový jezdecký šampión se narodil 5. února 1968 ve finském Kauniainenu a nyní žije ve městě Inkoo nedaleko Helsink. Je ženatý a vychovává tři děti.

Konečné výsledky Britské rallye
1. Burns (Brit./Subaru) 3:43:01,9, 2. Grönholm (Fin./Peugeot) -1:05,6, 3. Mäkinen (Fin./Mitsubishi) -1:15,0, 4. Sainz (Šp./Ford) -1:33,5, 5. Kankkunen (Fin./Subaru) -1:46,9, 6. Delecour (Fr./Peugeot) -1:48,5, 7. Martin (Est./Toyota) -3:24,4, 8. Panizzi (Fr./Peugeot) -3:35,6, 9. Auriol (Fr./Seat) -4:27,5, 10. Rovanperä (Fin./Seat) -5:10,1, ...13. Schwarz (Něm./Škoda Octavia) -9:47,4, 16. Climent (Šp./Škoda Octavia) -16:57,2.
Konečné pořadí MS
1. Grönholm 65 bodů, 2. Burns 60, 3. Sainz 46, 4. C. McRae (Brit./Ford) 43, 5. Mäkinen 36, 6. Delecour 24, 7. Panizzi 21, 8. Kankkunen 20, 9. Rovanperä 7, 10. Solberg (Nor./Toyota) 6, ...17. Schwarz 2.
Pohár konstruktérů
1. Peugeot 111, 2. Ford 91, 3. Subaru 88, 4. Mitsubishi 43, 5. Seat 10, 6. Škoda a Hyundai oba 8.

grönholm

Mistr světa Fin Grönholm na peugeotu

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze