Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Luca Badoer. Ten, který u Ferrari nahradí „náhradníka“ Schumachera

Luca Badoer | foto: ČTK

14 2009
To jméno zní fanouškům formule 1 jen jako vzdálená ozvěna. Luca Badoer už do Velké ceny odstartoval. Ne jednou, ale hned devětačtyřicetkrát. Ani v jediném případě si ale pro body nedojel. Jaký to rozdíl oproti předchozímu kandidátovi na místo po zraněném pilotovi Ferrari Felipem Massovi, sedminásobnému mistru světa Michealu Schumacherovi.

Osmatřicetiletý Ital Luca Badoer si závodění ve formuli 1 vyzkoušel v letech 1993 až 1999. Startoval tehdy za týmy, pro něž je slovo průměrný ještě lichotivé: Lola Scuderia Italia, Minardi a Forti Corse. V podivném ročníku 2009, který otřásl zavedenými pořádky, dostane příležitost u mnohem slavnější stáje. Ve Ferrari.

Dost možná tak Badoer přijde o svůj jediný rekord ve formuli 1. Z jezdců, kteří nikdy nezískali body, má největší počet startů. Jeho nejlepším umístěním byla sedmá příčka z Grand Prix San Marina v roce 1993.

Po bodech sahal Badoer o šest let později. Ve Velké ceně Evropy tehdy dlouho kroužil na čtvrté pozici, v závěru ho ale zradila převodovka a musel ze závodu odstoupit. Svou smůlu na Nürburgringu obrečel ještě na trati.

Start za Ferrari jako splněný sen

Na jubilejní padesátý pokus se Ital pokusí nepříznivou bilanci zlomit. Do karet mu navíc hraje, že dnes boduje prvních osm jezdců, za "jeho" časů jich bylo o dva méně.

Přestože by Schumacherův start přitáhl k formuli 1 o poznání víc diváků, volba Luky Badoera je sázkou na jistotu a vlastně i na bezpečnost. Pro německého ex-mistra světa je nový monopost F60 absolutní novinku, kterou si ani nesměl vyzkoušet. Badoer je už od roku 1998 oficiálním testovacím jezdcem Ferrari.

"Za tvrdou práci, kterou pro nás za deset let odvedl, si teď svou šanci zaslouží," tvrdí například šéf italské stáje Luca di Montezemolo. V rudém voze přitom Badoer málem odstartoval už před deseti lety. Když si Michael Schumacher zlomil nohu, o Italovi se uvažovalo jako o náhradníkovi. Do kokpitu však tehdy usedl Mika Salo.

"Chystal jsem se, abych byl připraven pro všechny případy. Takže jako v předchozích letech," zhodnotil Badoer svoji nominaci laxně. "Po Massově zranění jsem ještě přidal, takže jsem si jistý, že s návratem nebudu mít žádné potíže," dodal.

Badoer v sobě nezapře svou národnost, když hovoří o startu za Ferrari jako o splněném snu. "Chtěl jsem za ně závodit odmalička. Teď se má touha naplní," raduje se. A pak, možná s přehnanou korektností, dodá: "Michaela je mi líto, protože vím, jak moc se chtěl vrátit a závodit. Tohle mohu říci jako jeho přítel i velký fanoušek."

Badoer - talent, který se neprosadil

Dnes je Luca Badoer nejstarším mužem dvacetičlenného startovního pole. Zaskakujícím veteránem, od kterého se toho moc nečeká. Před šestnácti lety, kdy do formule 1 vstoupil poprvé, byl považován za jednu z budoucích hvězd.

Jako jednadvacetiletý mladíček předtím ovládl čtyři závody ze seriálu F3000 a mezi elitu vstupoval coby novopečený vítěz prestižní formulové přípravky. Na celkovém třetím místě tehdy skončil Rubens Barrichello.

Po neúspěších ve formuli 1 se Badoer dočkal už jen jednoho slavného okamžiku. S vozem ferrari si zařádil při zahajovacím ceremoniálu zimní olympiády 2006 v Turíně. Po dalších třech letech se na něj upíná pozornost kamer znovu.

Luca Badoer s ferrari během zahajovacího ceremoniálu ZOH v Turíně

"Jezdí tak pomalu, protože myslí příliš na ženský! Luca je takový zlatý chlapec," nechal se kdysi slyšet Jean Todt, Badoerův někdejší šéf u Ferrari. "Jeho práce pro tým a naše dva jezdce ale neocenitelná," dodal.

I ve svých osmatřiceti letech zůstává rodák ze severoitalského městečka Montebelluna svobodný. Na co myslí, to se asi nedozvíme. Ale jak rychle jezdí, bude jasné brzy. Obnovená premiéra ve formuli 1 čeká na Luku Badoera už 23. srpna, kdy ve španělské Valencii startuje Velká cena Evropy.

Projeďte si tratě a závoďte s dalšími čtenáři - speciální infografika k závodům MS formule 1

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze