Snad všichni čeští motokrosoví příznivci se od jara těšili do Lokte na dlouho očekávaný souboj mezi světovými borci, jako je Ital Antonio Cairoli (stroj KTM) a americký pilot Ryan Villopoto (KAW).
K motokrosu však bohužel patří zranění, které americkou hvězdu pro letošek nadobro vyřadilo z dalších bojů.
Z počátku letošního šampionátu to ale vypadalo nadějně, jezdců v královské třídě MXGP oproti loňsku přibylo a po dvou odjetých podnicích se konečně závodilo, a to nejen o vedoucí pozice, ale zajímavé boje probíhaly i o další umístění.
Velkou marodku první elitní pětky favoritů bohužel odstartoval právě Američan Villopoto, pak se přidal Belgičan Clement Desalle (SUZ) a velký šok připravil německým příznivcům svým pádem s následkem zranění na domácí dráze též Maximilian Nagl (HUS). Také Cairoli na domácím podniku v Itálii havaroval a v podstatě od té doby jezdí s poraněnou rukou, uprostřed týdne navíc oznámil, že nebude závodit do doby, než bude zdravotně v pořádku. Výborný Francouz Gautier Paulin (HON) už také letos zaznamenal jeden výpadek a tak z pozadí rázně vystoupil jeho krajan, letos nováček v MXGP, Romain Febvre (YAM).
Po zranění favoritů se chopil žezla a v posledních velkých cenách podává opravdu skvělé výkony. Pak je tu ještě rychlý Rus Evgeny Bobryshev (HON), ale ten nemá tak konstantní výsledky. Dále jsou zde motokrosaři, kteří jsou sice hodně kvalitní, ale už je letos také limitovalo zranění (Horebeek, Strijbos, Frossard) a z tohoto důvodu nabrali výraznou bodovou ztrátu. Podle posledních zpráv je již v pořádku německý závodník Max Nagl a v Lokti nebude chybět.
Z předních českých reprezentantů se ve třídě MXGP bohužel nikdo neobjeví, což je samozřejmě škoda. Před domácím publikem se tak nebude moci ukázat Filip Neugebauer, jede německý národní mistrák, ani Martin Michek, nepřihlásil se.
Ve startovní listině loketského závodu MXGP je 37 jmen.
V MX2 jedou i Češi
Ve třídě MX2 dominuje podobně jako loni, dokud si nezlomil nohu, s velkou převahou holandský talent Jeffrey Herlings (KTM), ale bohužel i letos dvakrát havaroval a tudíž kvůli zranění opět nabídl šanci svým soupeřům. Proto na sebe mohl upozornit další mladík, Slovinec Tim Gajser (HON). Jeho sebevědomí jde v poslední době hodně nahoru a výsledky se právem dostavují. Pak je tady šťastlivec z loňské sezony, úřadující mistr světa Francouz Jordi Tixier (KAW), draví Švýcaři Valentin Guillod a Jeremy Seewer, ale překvapit mohou i další nováčci, jako například „štika“ sezony Lotyš Pauls Jonass (KTM).
„Závod před domácím publikem si chci užít. Loket je svátek motokrosu a doma je doma.“ Barbora Laňková, jezdkyně |
Rozhodně je v této kategorii situace hodně vyrovnaná a diváci se v Lokti mohou těšit na dramatické souboje. Ve startovní listině je 37 jezdců a mezi nimi dva Češi. V této třídě bude reprezentovat současná česká jednička třídy MX2 Martin Krč (SZA Racing, KTM), který ke své premiéře řekl: „Do Lokte se moc těším! Bude to pro mě velká zkušenost, nikdy předtím jsem v seniorském Mistrovství světa nestartoval. Mým cílem je zajet co nejlépe a přežít tento závod ve zdraví.“
Dalším českým zástupcem bude Jonáš Nedvěd (KTM, Orion-RS Petrol Tým), devátý jezdec MMČR třídy MX2 po třech odjetých závodech a letos debutující reprezentant v seriálu Mistrovství Evropy třídy Open, kde drží průběžnou desátou příčku.
Ženy o titul
Ženský světový motokros (WMX) má v Lokti finálový podnik, bude se zde tedy rozhodovat o letošní motokrosové královně. Italská šampiónka posledních tří let Kiara Fontanesi (YAM) mohutně dotahuje bodovou ztrátu na první příčku, na níž je momentálně výborná Livia Lancelot z Francie (KAW). Ta má před posledními dvěma jízdami k dobru už pouze dva body. Italka totiž poslední závod v Německu jasně ovládla a chce letošní titul za každou cenu opět urvat pro sebe. O víkendu uvidíme, jak tento zajímavý boj nakonec dopadne. Startovní listina třídy WMX čítá celkem 41 závodnic.
Do této společnosti jsou přihlášeny i tři české zástupkyně. Barbora Laňková (24 let, SUZ 250 ccm, v MMČR průběžné 2. místo, Action Racing Team), Kristýna Vítková (18 let, KTM 250 ccm, v MMČR průběžně čtvrtá, HT Group Racing Team) a Viktorie Kellerová (18 let, YAM 250 ccm, v MMČR momentálně sedmá, Yamaha Čepelák Racing).
Evropské šampionáty
„MS jsem už sice dříve jezdila, ale dvě sezony jsem v tomto šampionátu vynechala, takže nevím, co mohu očekávat za výsledek. Určitě si ale chci závod před domácím publikem užít. Loket je svátek motokrosu a doma je zkrátka doma, tak bych toho chtěla využít“, říká před závodem Barbora Laňková.
V evropském klání třídy EMX 300 (2T) je na čele průběžné klasifikace po čtyřech odjetých podnicích Belgičan Jacky Martens (HUS), který se o vedení přetahuje s Italem Marcem Maddiim (KTM). Ano, jedná se o zvučné jméno z 80. let, kdy jeho otec Corrado tehdy bojoval o titul světového šampiona.
Loketské serpentinyZávodit se v Lokti začalo už v roce 1973. Od té doby se nejen trať, ale i celý areál postupně zveleboval, až se v roce 1993 na zdejší dráhu dostal první závod Mistrovství Evropy. V roce 1995 pak začala tato trať hostit závody Mistrovství světa v motokrosu i sidecarcrossu a tato tradice pokračuje až dodnes. V historii MS se zde proháněli tací světoví mistři motokrosových řídítek, jako například Stefan Everts, Joël Smets, Michael Pichon a další. Celková délka dnešní tratě je 1664 metrů a má slušné převýšení 50 metrů. |
Na loketské startovní listině je třicet jmen včetně Dušana Drdaje a Petra Bartoše. Český reprezentant Dušan Drdaj (YAM, Mňuk Racing Team) se letos rozhodl startovat právě v tomto seriálu. Prozatím mu patří šestadvacátá pozice, nejlepší svůj výkon podal v Itálii, kde v první rundě dojel šestý. Do bojů o evropské body zasáhne i zkušený harcovník Petr Bartoš (KTM, Orion-RS Petrol Racing). Petr letos vede ME, ale v jiné kategorii - Open a ta má své vyvrcholení až v září ve Slovinsku. Ke své jednorázové účasti v Lokti říká:
„Třístovky jsou pro mě finančně dostupnější, proto jsem se takhle nakonec rozhodl. Původně jsem tady ani startovat neměl, neboť v plánu bylo finále ME v Bělorusku, ale závody byly na poslední chvíli zrušeny a přeloženy na nový termín do Slovinska. Loket je moje oblíbená dráha, chci zažít dobrou atmosféru a také se předvést domácím fanouškům.“
Severská nadvláda
V kategorii čtyřtaktních EMX 150 vládnou závodníci severských zemí, konkrétně po třech závodech z šesti je lídrem Fin E. Weckman (HON), za ním pak figurují dva zástupci Švédska A. Larsen (HON) a T. Edberg (HON). Tato třída bude v Lokti bez české účasti. Do této doby bodovalo jednatřicet účastníků a všichni sedlají motocykly značky Honda a všichni se také v Lokti představí.
Motokros v Lokti bude dál, říká ředitel DvořákDlouhá léta stojí v čele motokrosového podniku v Lokti. Loni to už vypadalo, že mistrovství světa v Loketských serpentinách končí. Nestalo se a ředitel závodu Zdeněk Dvořák si oddechl. „Generální sponzor Sokolovská Uhelná a.s. již nechtěl financovat takto velkou akci sám, a tak jsme se nakonec domluvili na finančním plnění společně ze strany Autoklubu ČR a našeho pořádajícího klubu AMK Loket. Následně něco z ministerstva školství, podepsali jsme smlouvu a tím pádem se to podařilo.“ Muselo to být rychle, vždyť termínová listina se skládá na podzim. Jaké jsou podmínky pořadatele seriálu? No, ale Sokolovská Uhelná oznámila, že redukuje svoji podporu sportu. Jak jste na tom pořadatelsky přímo během akce? Jsou i novinky? A jezdci? Kdo tedy jsou podle vás favorité? |