Nejlepší výchozí pozici má dvojice továrních jezdců Citroënu Loeb - Sainz. Oba doposud nasbírali shodně 63 bodů. To je však pouze o jeden více než jejich pronásledovatel Solberg. Norský pilot je navíc obhájcem prvenství na britské soutěži a k dispozici bude mít pravděpodobně nejlepší vůz pro šotolinový povrch.
Šest z osmi vítězných posádek v předešlých letech, včetně jeho loňského prvenství, startovalo se subaru. "Jsem ale až třetí, takže jsem v pozici lovce," uvedl evidentně dobře naladěný Solberg pro agenturu Reuters.
Osmadvacetiletý Nor je totiž obecně považovaný za hlavního favorita závěrečného boje. "Loni zde byl Petter hodně dobrý. Bude to vzrušující závěr sezony, ale myslím si, že bude příliš rychlý," varoval jej před přílišným optimismem a možnou havárií úřadující světový šampion Marcus Grönhlolm.
Solberg však tyto obavy nemá. Dokonce již odpovídal i na otázky, jaké by byli oslavy jeho největšího sportovního úspěchu. "Když se to povede, bude v Norsku ďábelský chaos," smál se. Hlavní oslava by se prý stejně jako před rokem konala na jeho farmě. "Když se tak stane, všichni jsou zvaní. Byl by to hodně dlouhý víkend, to vám říkám."
Trochu mimo zájem světových agentur zůstávají piloti vozů xsara WRC Loeb se Sainzem, kteří budou kromě individuálního pořadí bojovat se zástupci Peugeotu i o prvenství v Poháru konstruktérů. "Musíme se na vše dívat komplexně. Chceme uspět na obou frontách. Všichni jezdci pojedou od startu na sto procent, ale musí zůstat vždy na cestě," podotkl šéf týmu Citroën Guy Fréquelin.
Francouz Loeb však přiznal, že prioritou je pro něj výsledek mezi jednotlivci. "Jsem v obdobné situaci jako před Katalánskou rallye. Musím vyhrát," stanovil si jasně cíl devětadvacetiletý jezdec, který ve Španělsku přišel o vítězství až v poslední rychlostní zkoušce.
Nejvíce zkušeností z trojice adeptů na titul má jednačtyřicetiletý Sainz, jenž již šampionát dvakrát vyhrál. Naposledy však v roce 1992. "Naší výhodou je, že jsme dva z jednoho týmu," poukázal Sainz na možnou spolupráci s Loebem.
Zejména v rodném Španělsku však musel často odrážet názory, že jeho šance vyhrát je minimální. "Když jsem byl v roce 2002 bez místa, tak by mě něco takového ani nenapadlo. Ale teď jsem aspirant na titul, což je fantastické," pozastavil se nad proměnlivostí osudu Sainz. Britskou rallye navíc již dvakrát vyhrál, i když naposledy se mu to podařilo před jedenácti lety.
Na startu bude i dvojice pilotů továrního týmu Škoda Motorsport Didier Auriol, Toni Gardemeister, kteří se budou snažit rozšířit chudou bilanci získaných bodů s fabií WRC. České barvy bude hájit i trojice pilotů Roman Kresta (Peugeot 206 WRC), Jan Kopecký (Škoda Octavia WRC) a Milan Liška (Proton Perth EVO VII sk. N).
Britská rallye začíná dnes večer speciální dva a půl kilometru dlouhou zkouškou v centru soutěže v Cardiffu na jihu Walesu. Na ostro se podnik rozběhne po šotolinových cestách v pátek ráno. V úvodní etapě absolvují jezdci šest RZ, mezi nimi i proslavené zkoušky Rheola (32,58 km) a Resolfen (43,09 km). V sobotu je na programu osm testů a rallye vyvrcholí v neděli závěrečnými třemi erzetami.
Průběžné pořadí MS jezdců:
1. Loeb (Fr./Citroën) 63 bodů, 2. Sainz (Šp./Citroën) 63, 3. Solberg (Nor./Subaru) 62, 4. Burns (Brit./Peugeot) 58, 5. Märtin (Est./Ford) 49, 6. Grönholm (Fin./Peugeot) 46, ...12. Gardemeister (Fin./Škoda) 9, 13. Auriol (Fr./Škoda) 4.
Pohár konstruktérů:
1. Citroën 147, 2. Peugeot 142, 3. Subaru 93, ...5. Škoda 21.