Vážná nehoda se odehrála hned ve druhé šikaně, v níž vypadlo sedm vozů včetně týmových dvojek obou favorizovaných stájí - Rubense Barrichella z Ferrari a Davida Coultharda z McLarenu. Už v první šikaně se stal menší "karambol" dvou monopostů, který odnesl Brit Eddie Irvine s jaguarem. Saubery Mika Sala a Pedra Dinize vyvázly z nehody bez větší újmy.
O pár sekund později měl kolizi Barrichello s Němcem Heinzem-Haraldem Frentzenem a dalším pilotem Jordanu Italem Jarno Trullim a několik dalších závodníků se jim nestačilo vyhnout. V havárii rozbil vůz také Coulthard. Hrůzostrašně vyhlížející karambol v přestavěné zatáčce Roggia, po kterém odstoupil po několika divokých kotrmelcích i Španěl Pedro de la Rosa z týmu Arrows a kvůli ulomenému kolu také Brit Johnny Herbert z týmu Jaguar, se obešel bez vážnějších zranění jezdců.
Barrichello po závodě vinil z kolize Frentzena, jenž do něj údajně narazil zezadu. "Úplně ztratil hlavu a narazil do mě a sedm lidí vyřadil ze závodu," láteřil Brazilec. Coulthard byl diplomatičtější. "Někdy se takové nehody stanou," konstatoval jezdec stáje McLaren. "Nevím, kdo to zavinil, protože se to stalo příliš rychle. Hodně se tam brzdilo a nebylo nic vidět," dodal Skot. "Zpráva o smrti komisaře mě velmi rozesmutnila. Za těchto okolností je úplně vedlejší, co se stalo v závodě," komentoval tragédii Schumacher.
Paolo Ghislimberti utrpěl zranění hlavy a zad a navzdory rychlé zdravotnické pomoci se ho nepodařilo zachránit. Třiatřicetiletý dobrovolník stál na okraji dráhy v místě, kde do sebe narazily vozy Heinze-Haralda Frentzena, Jarna Trulliho, Davida Coultharda a Rubense Barrichella. Za nimi jedoucí Pedro de la Rosa už nedokázal zastavit, vyletěl do
vzduchu a přistál v bezpečnostní zóně na Coulthardově mclarenu. Viděl jsem žluté vlajky a zabrzdil. Pak jsem spatřil kusy aut a spoustu kouře, ale už jsem to nedokázal ubrzdit," líčil Španěl. "Naštěstí jsem v pořádku," oddechl si De la Rosa. Bez zranění jako zázrakem vyvázlo všech sedm jezdců zapletených do karambolu.
Italské úřady začaly po skončení závodu vyšetřovat okolnosti, za jakých přišel traťový komisař o život. Vlastní šetření zavedla i Mezinárodní automobilová federace, ale vzápětí je uzavřela s tím, že šlo "o běžný závodní incident a žádné další kroky nejsou zapotřebí".